6x een huisstijl waar jij het verschil mee kan maken

Huisstijl ontwerpen

1. Zorg voor een krachtig logo

Op je website,  je visitekaartjes, je social media: overal gebruik je ‘m. Je logo! Door een beeld te koppelen aan je bedrijfsnaam zorg je ervoor dat je bedrijf makkelijk te herkennen en te onthouden is. Beelden blijven namelijk beter hangen dan woorden. Een (potentiële) klant moet meteen jouw logo voor zich zien als hij denkt aan een expert in jouw vakgebied. Als jij een krachtig logo hebt, dan is vaak duidelijk waar je voor staat, wat je doet of voor wie je dit doet. Een logo ontwikkelen is een proces waarbij nagedacht wordt over kleurgebruik, de uitstraling, de vormen en het font. Het logo moet namelijk uiteindelijk jouw doelgroep aanspreken.

2. Vandaag is rood

Er zijn zoveel kleuren waaruit je kunt kiezen om jouw verhaal te vertellen of jouw boodschap te ondersteunen. Houd er wel rekening mee dat het praktisch en geloofwaardig blijft. Wil jij rust uitstralen in je logo of in je huisstijl? Gebruik hier dan geen felle en schreeuwende kleuren voor. Een bomenkwekerij met een rood logo of een motorclub met een roze logo zullen niet het gewenste effect hebben. Een verkeerde associatie roept tegenstrijdige gevoelens op en brengt de klant in verwarring. De kleur van jouw huisstijl en jouw logo moet jouw boodschap ondersteunen in plaats van tegenspreken.

3. Wees onderscheidend

Denk er eens aan hoe erg jij zult opvallen met een uniek en opvallend logo dat meteen duidelijk maakt wat je doet. Met een professioneel logo en huisstijl wordt dit snel een herkenbaar icoon in jouw markt!

4. Consistentie is key

Een logo en huisstijl worden door een grafisch ontwerper consistent doorgevoerd in alle visuele uitingen: de website, het briefpapier, de visitekaartjes en noem maar op. Met een goed, uniek en professioneel logo start je direct met het opbouwen van je herkenbaarheid. Het is namelijk de eerste indruk die nieuwe klanten krijgen van je bedrijf. Wat voor bedrijf ben je en hoe straal je dat uit? Zonder een sterke huisstijl wordt consistent en helder communiceren erg lastig.

5. Een huisstijl gaat verder dan alleen mooi

Naast het feit dat het logo en je huisstijl er qua design goed uit moeten zien, moet het natuurlijk ook nog kloppen. Een logo specifiek voor print ziet er anders uit dan een logo dat alleen op het web gebruikt gaat worden. Je moet rekening houden met onder andere de kleur en vorm van het logo, maar ook over waar het logo geplaatst gaat worden. Het is bijvoorbeeld handig als hij in het negatief gebruikt kan worden bij bijvoorbeeld een donkere achtergrond. Om dan nog maar over al die verschillende bestandstypen voor verschillende mediakanalen te zwijgen! 😉

6. Vertel je verhaal

Misschien is dit wel de allerbelangrijkste tip voor een goede huisstijl. Denk er goed over na waar je voor staat en welke waarden je nastreeft. Allemaal punten die je goed kan laten terugkomen in je huisstijl, waardoor het nog persoonlijker wordt.

Heb jij een herkenbaar en onderscheidende huisstijl? Ben je er (nog steeds) blij mee en past het helemaal bij jou en je bedrijf? Wil je een nieuwe huisstijl voor je bestaande bedrijf of wil je misschien een nieuwe huisstijl voor je nieuwe bedrijf? Let us know!

Lees ook:

Britt Weijermars
Digital creative
6 stories

Visueel brein en koningin van de woordgrappen. Wil je eens met mij kletsen? Neem dan contact met mij op!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×