Net als Netflix: hoe zet je gifjes effectief in?

Gifjes zijn razend populair! In appjes, mêmes of op social media. Een gif wordt op nog veel meer andere (verrassende) manieren ingezet. Maak je daarom klaar voor een flinke dosis gif-inspiratie en tips om ze effectief in te zetten voor je zichtbaarheid en marketing.

gifjes inzetten voor je marketing

Wat is een gif?

Gif staat voor Graphic Interchange Format en het bestaat al sinds de jaren 80! Doordat er maar een beperkt aantal kleuren in een gif zitten, zijn de bestanden heel klein. Vroeger werden ze dan ook vooral gebruikt  om afbeeldingen uit te wisselen tussen computers, nu om online content aantrekkelijker en dynamischer te maken. Dit is mogelijk dankzij de animated gif. Dit is een afbeeldingsbestand waar een paar frames achter elkaar wordt gezet, zodat je een mini-video krijgt (zonder geluid).

Trick 1: branded gif

We zien steeds meer branded gif’s. Dit zijn gif’s waarin jouw bedrijf (visueel) terugkomt. Nu is het niet de bedoeling dat je je gif’s vol zet met logo’s en huisstijlelementen. Nee, het gaat om persoonlijkheid, authenticiteit en het belangrijkste: een goed portie humor. Zo creëer je een eigen stijl die je subtiel implementeert in jouw visuele uitingen.

Toegegeven, dit klinkt een beetje vaag. Daarom een voorbeeld om het makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan de gif’s van Young Capital:

gif young capital YoungCapital gif

Work, work, work. Maar dan nét een tikje anders. De collectie gif’s van YoungCapital zijn ongepolijst, dynamisch en eerlijk. Daarnaast zijn ze gemaakt voor een duidelijke doelgroep: jongeren. Met deze campagne maakt YoungCapital gebruik van een subtiele manier van branded gif’s. De visuals zijn herkenbaar en koppel je meteen aan YoungCapital, terwijl het merk of logo nergens te bekennen is.

Trick 2: gifjes als toegevoegde waarde

Scotch & Soda
Ik ben opzoek gegaan naar campagnes waar gif’s écht een toegevoegde waarde hebben. Eén van de coolste voorbeelden die ik heb gevonden was de campagne Whatever Weather van Scotch & Soda. Via een aparte URL wordt jouw locatie berekend en aan de hand daarvan word je gekoppeld aan een jas die bij de weersomstandigheden past op jouw locatie op dat moment.

GIF Scotch & Soda Scotch and Soda gif

Pretty cool, right? Een jas wil je namelijk voelen en van alle kanten bekijken, via een platte afbeelding gaat dat lastig. Op deze manier krijg je een vollediger beeld van het product. Gif’s zijn dus niet alleen leuk voor grappige mêmes, maar kunnen daadwerkelijk meehelpen aan het verkopen van een product.

Netflix
Een andere opvallende gif-campagne is die van Netflix. Helaas is deze alleen gelanceerd in Frankrijk, maar het is een goed voorbeeld van het effectief inzetten van gifjes. In deze campagne worden verschillende interactieve abri’s ingezet waarin de nieuwste series en films worden gepromoot met een gifje. Simpel en doeltreffend.

De gif speelt in op zijn omgeving. De call to action (CTA) op de abri wordt bijvoorbeeld aangepast op het nieuws in Frankrijk. Toen Frankrijk werd uitgeschakeld in een sporttoernooi werd de CTA: “Take your mind of it with an exclusive serie on Netflix.” En bij een hevige regenbui wordt er ingespeeld op het schuilen op het station. Check dit:

Gif raining netflix

En als het bijna weekend is:

weekend gif netflix

Toepasselijk toch? Zo zijn er wel 100 interactieve abri’s ontwikkelt waarmee wordt ingespeeld op de omgeving.

Trick 3: gif-overdose

Gif’s worden steeds meer ingezet. Een platte afbeelding trekt niet meer de aandacht. Bewegende afbeeldingen triggeren meer en zorgen uiteindelijk voor meer clicks. Maar let op! Kijk uit dat je niet te veel gif’s toevoegt aan je uitingen. Zorg dat de gif daadwerkelijk de content ondersteunt. Leg het accent van jouw gif op het juiste onderdeel van jouw product/dienst:

limonade gif bonobos gif chanel gif

Te veel gifjes brengt je terug naar de jaren 90. GIF-overdose heet dat:

gif overload, te veel gifjes

Trick 4: de 3D-gif

Ben je gek op oude camera’s en wil je experimenteren met gif’s maken? Dan is een 3D-gif misschien wel wat voor jou. Supertof! Steeds vaker zien we het retro beeld terug komen. Oude camera’s worden uit de kast gehaald en foto’s worden bewerkt zodat deze er ‘oud’ uitzien. De Nikon8000 is een oude camera met niet één, maar vier lenzen. Het 3D-effect kan het makkelijkst met deze camera worden gerealiseerd, maar zou je ook zelf met je eigen telefoon kunnen maken.

3D GIF GIF 3D

Stappenplan voor het maken van 3D-gifjes

  1. Kies één object/mens waar je de focus op wilt leggen in de gif;
  2. Zorg dat je je camera op dezelfde hoogte houdt;
  3. Maak 3 foto’s van drie verschillende aanzichten op dezelfde hoogte, met hetzelfde focuspunt (dus bijvoorbeeld vanaf rechts, links en van voor);
  4. Zet deze foto’s over elkaar heen in Photoshop en zorg ervoor dat het gefocuste gedeelte precies over elkaar heen ligt. De achtergrond wordt wazig omdat dit verschillende aanzichten zijn;
  5. Exporteer de 3 foto’s naar Premiere of After Effects (net wat je fijn vindt werken) en zet de drie foto’s achter elkaar;
  6. Exporteer als animated GIF;
  7. You’re done!

Opvallen met Gif op social media? Met een beetje creativiteit pak je zo duizenden likes!


Gif me a Gifmaker!

Wil je zelf een (normaal) gifje maken, maar heb je geen idee hoe? Hieronder een aantal handige tools voor het maken van een gifje:

  1. Data Gif maker van Google News Lab
    Handig voor het maken van vergelijkingen voor bijvoorbeeld in powerpoints.
  2. Canva for work
    Deze tool kan je gebruiken om met je eigen ontwerpen gifjes te maken.
  3. GIPHY
    Keuze uit gigantisch veel gifjes die je gratis kan downloaden
  4. Gif me (mobile)
    App om zelf gifjes te maken en te delen

Gifjes zijn dus inzetbaar in allemaal verschillende soort content, niet alleen maar als grappig appje. Een gif kan jouw product ondersteunen en uitlichten. Een handig hulpmiddel dus! Wil je meer weten over GIF’s of wil je er zelf eentje maken? Daar helpen we je natuurlijk bij. Je kan me altijd mailen! ⤵️

Lees ook:

Eveline Hoogenboom
Digital Creative
2 stories

Eveline is de nieuwste GoldfiZh! Wilde vroeger hippie worden, maar maakt tegenwoordig content in alle soorten en maten. Creatief, open-minded en heeft Banksy als grote inspiratiebron.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×