AR-filters: hoe zet jij de social trend van 2020 in?

Jezelf opleuken met een hondenfilter, een retro-effect of toch jezelf als een banaan vastleggen? Je kan het met Augmented Reality-filters! Deze AR-filters beloven de trend te worden voor 2020 en hierom moet ook jij ze inzetten voor je digitale strategie. Zo weet je zeker dat je Gen Z bereikt de komende jaren!

social media trend 2020 - ar-filters

Wat zijn AR-filters?

AR is afgekort voor Augmented Reality en wordt vaak in één adem genoemd met VR (Virtual Reality). AR betekent digitale beelden over de werkelijkheid heen leggen, terwijl VR een compleet digitale wereld is. Snapchat-filters zijn bijvoorbeeld AR, de werkelijkheid wordt hierin gemixt met 2D- of 3D-elementen.

Waarom AR-filters inzetten?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom moet jij ook deze filters inzetten? Nou, liefst 70% van alle Snapchat-gebruikers activeert dagelijks een filter. Met een nieuwe filter trigger je gebruikers om uit te vinden wat je ermee kunt doen. Zo zijn mensen op een actieve manier met jouw merk bezig. Zorgt dat voor resultaat? O, jazeker. Het is niet voor niets dat Instagram het sinds kort mogelijk heeft gemaakt dat ook bedrijven de filters gemakkelijk kunnen uploaden. 

De verwachting is dat in 2022 3,5 miljard mensen gebruik maken van AR. Dat is 44% van de hele wereld!

Halloooo!

Wachten tot 2022? Hell no, wake up! Begin vandaag nog met AR.

Let’s have a look!

Deze bedrijven zetten AR-filters al goed in

IKEA

IKEA is één van de voorlopers op het gebied van augmented reality. Al in 2013 lanceerden zij een AR-experience. Hoe? Door offline te combineren met online. Met het scannen van de catalogus breng je het assortiment van de Zweedse meubelwalhalla zo je huiskamer in. 

Kylie Cosmetics

Kylie Cosmetics, het cosmeticamerk van Kylie Jenner, is al jaren erg succesvol. Net als Kylie zelf, met haar 148 miljoen volgers op Instagram. Ter promotie van haar lipsticks introduceerde ze de Kylie Cosmetics Lip Kit Face Filter. Als gebruiker kun je verschillende kleuren lippenstift proberen en krijg je er ook nog eens een make-upje bij op. Hoppa. Net een echte Kardashian. 

https://www.youtube.com/watch?v=Hrxvoe6ArdY 

Slim trucje: je activeert de filter pas wanneer je @kyliejenner volgt op Instagram. Is het ook nog eens goed voor de extra volgers.

Adidas

Voor de sneakerfanaten onder ons: houd je hart maar vast. Want Adidas heeft vorig jaar een enorm gave 3D AR-experience ontworpen ter promotie van de nieuwe Ultraboost 19. Adidas leidt je naar een virtuele winkel én laat je ze ook nog even aan proberen. Hier loop je van warm. 

Hoe maak je AR-filters?

Met speciale programma’s van Facebook en Snapchat. Te weten: Spark AR en Lens Studio. De essentie van een filter is Face Tracking. Door het plaatsen van een onzichtbaar masker herkent de software het gezicht en blijft deze volgen. Met behulp van JavaScript kun je hier acties aan koppelen, bijvoorbeeld wanneer je je mond open doet of je wenkbrauwen omhoog tilt.

Spark AR en Lens Studio

Zowel Facebook, Instagram en Snapchat hebben allebei een tool ontwikkeld waar je zelf AR-filters kunt maken. Het programma Spark AR is onderdeel van Facebook en dus ook van Instagram. Snapchat beschikt over Lens Studio. Tussen de beide programma’s zitten geen grote verschillen.

Deze programma’s moet je wel even doorhebben. Dus wanneer je er niet uitkomt, maar wel helemaal ready wilt zijn voor 2020, mail me dan gewoon even!

Lees ook:

Susan van Veenendaal
Digital Producer
5 stories

Creatieve nerd. Weet alles over content, websites en campagnes. Een keertje kletsen? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×