Dit moet je weten over Clubhouse: de nieuwe voice-only social media

Clubhouse! Ineens was het daar. Binnen een paar weken groeide het voice-only platform uit tot Nederlands populairste iPhone-app. Van Elon Musk tot Oprah Winfrey en van Sigrid Kaag tot Bas Smit: ruim twee miljoen mensen wereldwijd weten de app al te vinden. Hoe werkt de app Clubhouse en vooral: hoe maak je er als bedrijf slim gebruik van? We vertellen het je graag!

ClubHouse App blog

Wat is Clubhouse?

Om maar even bij het begin te beginnen: Clubhouse draait om audio. Het is een app waar je live gesprekken voert, luistert of er zelf aan deelneemt. Het is niet mogelijk om te typen in de app; het enige wat je doet is praten (of luisteren). Of je haar goed zit maakt voor dit social medium dus even niet uit, als je stem maar piekfijn in orde is.  Een voice-only platform dus. Ook goed om te weten: een gesprek op Clubhouse is alleen live te volgen. Er is geen mogelijkheid om een interessant gesprek later nog een keer terug te luisteren (of op te slaan). Gevalletje bij zijn is meemaken dus. 

Waarom de Clubhouse-invite onderdeel is van het succes 

Kan iedereen de app downloaden? Op dit moment nog niet. En dat is dan ook gelijk een van de redenen dat Clubhouse zo razend populair is: het is een exclusieve club. Je kan alleen een account aanmaken als je bent uitgenodigd door een andere Clubhouse-gebruiker. En elke gebruiker kan in het begin ‘maar’ twee andere personen uitnodigen. Maak je langer gebruik van de app, dan komen er extra invites bij. Wil je gebruik maken van het nieuwe platform? Dan moet je dus al iemand kennen die een account heeft. En een iPhone hebben, de app werkt namelijk (nog) niet op Android-telefoons. Kortom: je kan er flinke fomo van krijgen…

Clubhouse versus podcast 

Uitnodiging binnen? Hoppa! Dan kan het echte (luister)werk beginnen. Elke dag worden er  honderden talks (‘rooms’ in Clubhouse-taal) georganiseerd door hosts. Iedereen kan deze hosts zijn. Wil je zelf een room starten? Dat kan! Als gebruiker kan je vervolgens live luisteren naar zo’n gesprek. Zo heeft het iets weg van het luisteren naar een podcast. Het grootste verschil? Clubhouse is interactief. Heb je een vraag tijdens het luisteren, dan kan je een ‘handje’ opsteken. De moderator die eigenaar is van de ‘room’ kan je vervolgens toelaten in het gesprek. Zo kan je jouw prangende vraag direct stellen! 

Waarom is Clubhouse interessant voor bedrijven?

Is Clubhouse geschikt om als merk of bedrijf in te zetten? Zeker! Er wordt inmiddels al flink genetwerkt en nieuwe contacten opgedaan. Doordat je interactief het gesprek opzoekt, bouw je een band met je doelgroep op. Als bedrijf toon je zo je expertise op de onderwerpen waar jij om bekend wilt staan en werk je aan je thought leadership. Bereid je sessie dus wel goed voor!

Zo begin je als bedrijf op Clubhouse

Enthousiast? Logisch. Nu is het een kwestie van doorpakken. Zo pak je de voorbereiding aan:

1. Thema of onderwerp

Stap één: kies een thema of onderwerp dat op dit moment relevant is voor jouw merk of bedrijf. Waar je over gaat praten moet uiteraard passen bij boodschap die je als bedrijf wilt uitdragen.

2. Sprekers

Regel een moderator die het gesprek gaat hosten. Je wilt natuurlijk niet dat iedereen als kip zonder kop door elkaar gaat praten tijdens de live sessie. Bedenk ook wie het gesprek met elkaar aangaan. Zijn dit eigen medewerkers? Of nodig je die ene expert uit? 

3. Publiciteit

Ennn tot slot: maak een ‘room’ aan op Clubhouse waar het gesprek dan echt gaat plaatsvinden. Tada! Zodra dit gebeurd is kunnen andere gebruikers zich inschrijven voor het gesprek. Wil je meer luisteraars? Deel het evenement dan op andere social kanalen. En vergeet niet je schaarse invite uit te delen aan die ene belangrijke klant 😉

Imke Hoes
Digital Marketeer
1 stories

Houdt zich bezig met de tofste digital campagnes voor onze klanten. Ze werkt aan creatieve campagnes, weet heel veel over funnel marketing én houdt er van om lekker gas te geven. 🚀 Heb je een vraag of wil je samenwerken? Stuur een mailtje!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×