Conversational copy: schrijven voor chatbots en voice assistants

Hoe kan het dat al die chatbots en voice assistants die je tegenwoordig ziet van die slimme, goede of gevatte antwoorden geven? Daar zorgt een conversational copywriter voor! Deze schrijft antwoorden, conversaties en gesprekken uit voor chatbots en voice assistants, ook wel conversational interfaces genoemd. Dit zijn onze tips!

Wat doet een conversational copywriter?

Een conversational copywriter weet hoe mensen met elkaar praten en zet dit om in tekst, denkt daarbij vooruit en brengt zo een chatbot tot leven. En dat is hard nodig! Bijna alle nieuwe producten van Google, Facebook en Amazon hebben namelijk een voice assistant. De industrie wil dat je praat tegen je apparaat. Prima, maar dan moet zo’n apparaat wél met de juiste antwoorden komen. Oftewel chatbot copywriting. En hier  zorgt een conversational copywriter voor.

Google denkt echter dat een mens niet kan zonder beeld. Je wilt berekeningen zien, een bereidingswijze van een gerecht volgen of die schoenen checken. We kunnen dus (nog) niet alleen afgaan op wat de spraakassistent zegt. Wel moet je voor je klantenservice en klantbeleving een combinatie van spraak en beeld bieden. Hoogste tijd voor meer conversational copy dus!

Voice search is de toekomst

Onderzoeksbureau Gartner en ComScore voorspellen dat 50% van de gesprekken in 2020 via een voice assistant verlopen. Gartner zegt zelfs dat we meer gesprekken voeren met een assistent, dan met onze partner van vlees en bloed. We hebben geen glazen bol. Wél weten we dat voice dé toekomst is en voice assistants als Google Assistant, Siri, Alexa en Cortana zich in een rap tempo ontwikkelen.

Hoe werkt conversational en chatbot copywriting?

Conversational copywriting of chatbot copywriting is een kunst op zich. Het is ingewikkeld en gaat veel verder dan zomaar even wat opschrijven. De volgende 5 tips geven een goede houvast voor het maken van een goede conversational copy voor chatbots, voice assistants, conversational interfaces en… webteksten!

Chatbots en voice assistants inrichten doe je zo:

#1: SEO

SEO is het fundament van al je teksten. Een conversational copywriter zorgt ervoor dat de teksten geoptimaliseerd zijn en technisch goed in elkaar steken. SEO-tool SemRush deed een onderzoek naar voice search en ontdekte dat 97% van de antwoorden die door Google worden gegeven in de top 10 van de organische resultaten verschijnen. Als je antwoord wilt geven op vragen van voice search, is het een voorwaarde dat je op de eerste pagina van de zoekmachine belandt op de zoekwoorden waar je op wilt worden gevonden.

#2: De zes onmisbare vragen

Binnen de journalistiek wordt het ezelsbruggetje de 5W1H-methode gebruikt. Focus je teksten op de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vragen. Denk na welke vragen relevant zijn voor jouw doelgroep en schrijf dit uit in een gesprek, in een zogeheten conversatie flow. Dit zet je in voor chatbots, maar je kan ook je webteksten op deze manier inrichten. Zo word je sneller gevonden met voice search. Wij optimaliseren onze blogs door antwoord te geven op vragen die bezoekers stellen.

#3: Featured snippets

Zitten je teksten SEO-wise goed in elkaar en heb je rekening gehouden met de 5W1H-methode? Dan maak je een grote kans om in de featured snippet te komen. Dit is de 0-positie die bovenaan de zoekresultaten binnen Google verschijnen. 

De featured snippet geeft antwoord op een vraag van de gebruiker. Featured snippets helpen met mobiele en voice search resultaten. Go for it! Optimaliseer je teksten dus zo, dat je die featured snippet pakt.

Hoe scoor ik de featured snippet?

  • Keyword onderzoek: doe een uitgebreid zoekwoordanalyse;
  • Optimaliseren: bekijk of er al een featured snippet bestaat over het onderwerp en optimaliseer je pagina door een nog gerichter antwoord te geven;
  • Zoekintentie: check de zoekintentie van de gebruikers: wat willen ze weten?;
  • Subkoppen: structureer je pagina met logische subkoppen (H2, H3 en H4). Google pikt vaak de H2 op als vraag;
  • Titel: plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan in titel;
  • Vind vragen: gebruik Answer the Public om vragen te vinden waar mensen op zoeken;
  • Korte antwoorden: houd je antwoorden kort en krachtig. Google vat de tekst voor de featured snippet samen. Hoe duidelijker en korter jij het antwoord geeft na een vraag, hoe makkelijker je het voor Google maakt. Semrush ontdekte dat Google gemiddeld een antwoord van 41 woorden geeft;
  • Bullet points: gebruik tabellen of bullet points om gegevens weer te geven en maak het eerste woord of zin dikgedrukt;
  • Samenvatting: voeg een samenvatting toe aan het begin of einde van je tekst.

#4: Vooruitdenken

Wanneer je schrijft voor chatbots en voice assistants schrijf je als het ware een gesprek uit. Je anticipeert op vragen en geeft de bijbehorende antwoorden. Daarvoor moet je in het hoofd van de gebruiker kruipen. 

Conversational copywriters hebben geen glazen bol, kijken geen koffiedik, heten geen Jomanda. Nee, wij denken vooruit. Logisch nadenken. En dat logisch nadenken wordt soms voor ons gedaan als we toegang hebben tot data bijvoorbeeld. Google Analytics of Google Search Console zijn handige tools om de zoekintentie van je bezoeker te vinden en deze te matchen. 

#5: Schrijven in spreektaal

“Hey Google, hoe schrijf ik super goede teksten voor chatbots?” Dit is een spraakgestuurde vraag en die is natuurlijker dan een geschreven vraag. Houd hier rekening mee tijdens het schrijven.

Hoe schrijf je in spreektaal?

  • Hardop spreken: zeg een tekst hardop en schrijf dat uit; 
  • Stopwoorden: welke woorden spreek je uit? We zeggen om de haverklap woorden als: uh, ha, eigenlijk, gewoon, joh, snap je, echt hè, nou, jawel en nog veel meer ‘irritante’ stopwoordjes. Gebruik deze dus ook in je tekst, alleen dan lijkt het op een gesprek;
  • Zinnen: gebruik je korte of lange zinnen?;
  • Intonatie: waar ging je stem omlaag of omhoog? Gebruik vraagtekens en uitroeptekens;
  • Vergeet alle officiële regels: zo mag je gewoon beginnen met ‘en’, kan een zin bestaan uit één woord en is het vaak grammaticaal incorrect. Op papier hartstikke fout dus. Dit betekent niet dat je bewust spellingfouten moet gaan maken. Alleen willen gebruikers niet het idee hebben tegen een computer te praten.

Kunnen we jou helpen met het uitschrijven van conversatieflows of je teksten optimaliseren voor voice search. Bel, mail, app of kom langs! ⬇️ 

Lees ook:

Annebel Wouters
Digital Copywriter
3 stories

Oud-journaliste die altijd op de hoogte is van de laatste digitale en social ontwikkelingen. En weet als geen ander hoe je mensen online moet bereiken. Kennismaken? Mail haar gewoon even!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×