5 Instagram-trends voor 2019: micro-influencers en berichtverzoeken

Niets verandert zo snel als social media. En Instagram al helemaal. Wie achterblijft, mist een hoop kansen. Zorg daarom met deze Instagram-trends voor 2019 voor meer volgers en interactie met je fans!

trends instagram 2019

1. Alles op één app

Slide into those DM’s! Direct messaging wordt steeds groter op Instagram. Naast het delen van foto’s wordt het steeds meer gebruikt als tool om te communiceren, net als Whatsapp of Messenger. Mensen hebben geen zin om steeds te switchen van de ene app naar de andere. Doordat ze steeds meer op één medium aanwezig zijn, moet jij ook aanwezig zijn in de Persoonlijke Berichten op Instagram.

Open je berichtverzoeken

In je berichtverzoeken op Instagram staan berichten van mensen die je (nog) niet volgt of spam. Bedrijven en influencers krijgen hier regelmatig berichten in. 

Zo open je jouw Instagram-berichtverzoeken:

  1. Open Instagram (je ziet nu je tijdlijn);
  2. Open je Instagram inbox door rechtsboven op het papieren vliegtuigje te klikken;
  3. Klik op ‘berichtverzoeken’ bovenaan in je inbox.

Berichtverzoeken Instagram

De berichtverzoeken in Instagram staan in je inbox.

2. Authentiek is het nieuwe perfect

De dagen van de perfecte foto’s, overdreven edited beelden en fake profielen en -comments zijn voorbij. Alles draait nu om de authenticiteit: de echtheid en verbondenheid van volgers met je merk. Laat zien waar je voor staat en breng dit laagdrempelig over. Een oprechte band creëren met je volgers, eerlijke content delen en de juiste interactie opzoeken is de standaard voor 2019.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Caroline Kelso Zook (@ckelso) op

Caroline laat zich vaak zien van haar ware kant en schaamt zich er niet voor. Haar in een warrig knotje, geen make-up en brilletje op. In de omschrijving schrijft ze hoe ze daadwerkelijk is en waarom dat niet erg is.

3. Iedereen ziet Instagram en de Stories (straks) los van elkaar

De gewone Insta-tijdlijn en Stories zijn eigenlijk twee losse social media en zo worden ze ook behandeld. Dit komt doordat ze verschillende functies en standaarden hebben. De feed is veel meer gericht op het neerzetten van je merk, terwijl Stories meer voor luchtige content is. Vanuit Stories kun je ook veel meer interactie opzoeken met je volgers, werken aan co-creatie en op deze manier leads binnenhalen. Daarom verschuift de focus in 2019 naar Instagram Stories.

4. 2019: het jaar van micro-influencermarketing

Step aside, grote influencers! Waar het eerder ging om ‘hoe groter, hoe beter’, gaan merken vooral samenwerken met kleinere Instagrammers (vanaf 1.000 volgers). Logisch dat het Instagram-trend is, want samenwerken met micro-influencers heeft een paar voordelen. Het is goedkoper en de betrokkenheid van deze Instagrammers is veel effectiever. Deze influencers hebben volgers die oprecht geïnteresseerd zijn en het contact met hun volgers is persoonlijker. Een Kim Kardashian reageert niet op een van haar 18.000 comments, maar een micro-influencer met 40 reacties wel. 

Hanne kookt erop los op haar Instagram-account. Je ziet door de reacties op haar berichten en stories dat ze veel persoonlijk contact heeft met haar volgers. 

5. Swipe up – shop now

Als je moest kiezen tussen tien keer klikken om iets te kopen of maar twee keer, wat kies je dan? Zo min mogelijk natuurlijk. Instagram weet dit ook en daarom bestaat de ‘swipe up’ functie in Stories en advertenties. Kleding en producten zijn klikbaar in foto’s en meteen te koop op een externe site. Daar komt nu wat extra’s bij: je doet straks direct aankopen en sollicitaties op Instagram zelf. Dat maakt alles nog simpeler. 

Zo gaan wij met Instagram-trends om

Wil jij starten met een bedrijfsprofiel op Instagram of je content aanpassen op de laatste Instagram-trends? Daar helpen we je graag bij. Geef ons een belletje (een DM op Instagram mag natuurlijk ook) en dan gaan we samen aan de slag!

Na het lezen over Instagram-trends meer weten over digital trends in 2019? Lees onze blogs over:

Sophie Winkels
SEO content creator
3 stories

SEO, copywriting én video's: Sophie doet het gewoon. Deze allround nerd helpt je graag met al je content. Een keertje koffie drinken? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×