SEO voor vacatures: rank hoog in Google for Jobs

Google for Jobs komt naar Nederland! Hiermee lanceert de zoekgigant zijn eigen vacaturesite. SEO voor vacatures dus. Wie in de recruitment werkt, vertellen we niks nieuws. Alleen: weet jij al hoe je deze nieuwe kans gaat benutten om je vacaturebereik te vergroten?

Google for jobs

Zoek op een willekeurige vacature als ‘digital marketeer Utrecht’ en bekijk de resultaten. De eerste 5 (!) komen van Indeed. Daaronder volgen nog een paar linkjes van Nationale Vacaturebank, maar veel meer dan deze twee sites krijg je niet te zien. Je kan eigen vacature dus nog zo goed optimaliseren voor Google, op de eerste pagina kom je niet.  

Google vacatures in de SERP

Daar komt verandering in. Google for Jobs komt namelijk naar Nederland! Dit is een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google. Wil je meer weten, check dan deze video van Google waarin ze er alles over uitleggen:

De widget neemt namelijk vrijwel de gehele SERP (zo heet de pagina waar de zoekresultaten op staan) in beslag, zie onder. Dit betekent nieuwe SEO-kansen. Wie zijn vacatures nu op de juiste manier optimaliseert, gooit straks wél hoge ogen in Google!

De (big) data die Google tot zijn beschikking heeft, zorgt ervoor dat de zoekresultaten goed aansluiten bij degene die naar een vacature zoekt. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de woonplaats van de zoeker, maar ook met zijn werkervaring en voorkeuren. Zo krijgt de gebruiker precies die vacatures te zien die voor hem of haar interessant zijn.

Rest alleen de vraag: hoe speel je als bedrijf daar slim op in?

Google for jobs

De grote widget van Google die straks de resultaatpagina (SERP) overneemt bij het zoeken naar vacatures

Wanneer komt Google for Jobs naar Nederland?

Tegen alle verwachtingen in is Google for Jobs nog altijd niet gelanceerd in Nederland. Inmiddels zijn alle grote Europese landen, zoals: Engeland, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië al wel voorzien van de job search engine. En daar heeft Google for Jobs ook al een aanzienlijk marktaandeel veroverd. Google maakt nooit bekend wanneer een functie als deze wordt gelanceerd en het zou er dus zomaar morgen kunnen zijn.

Tips om hoog te ranken in Google for Jobs

#1 Breng je structured data op orde

De zogeheten structured data krijgen een steeds belangrijkere rol voor SEO. Door Google in html-code te vertellen waaruit je pagina -of in dit geval je vacature- is opgebouwd, wordt je pagina beter weergegeven in de zoekresultaten. Om vacatures in Google for Jobs te krijgen, zijn de volgende 8 punten in je tekst en structured data VEREIST:

  1.      publicatiedatum;
  2.      omschrijving van de vacature. Denk aan: werkzaamheden, vereisten en verantwoordelijkheden;
  3.      werkgever / bedrijfsnaam;
  4.      locatie;
  5.      functienaam;
  6.      einddatum;
  7.      basissalaris. Met simpel ‘marktconform’ kom je niet weg op Google. Wel kan je een indicatie geven door middel van een minimaal en maximaal bedrag;
  8.      dienstverband: fulltime, parttime, vrijwillig, stage?

#2 Blijf optimaliseren op je functietitel

Om de concurrentie aan te blijven gaan met gevestigde namen als Monsterboard moet je jouw vacatures blijven bijhouden. Vacature verlopen? Verwijder hem dan. Rank je onder de gevestigde orde? Specificeer je zoekopdracht dan. Dus niet: ‘digital marketeer Utrecht’, maar ‘junior online SEA marketeer Utrecht’.

#3 Denk aan de ‘standaard’ SEO-regels

Google for Jobs werkt qua SEO-regels hetzelfde als Google. Zorg dus dat je afgaande op bovenstaand voorbeeld de termen (keywords) ‘junior online marketeer’, ‘SEA’ en ‘Utrecht’ laat terugkomen in de tekst, titel en meta tag.

En hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe meer je wordt beloond door Google in de rankings. Zorg dus voor een actieve, aantrekkelijke schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.

#4 Zorg voor een goede sitemap

Zorg dat je een slimme sitemap hebt. Met een zogeheten Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures, zorg je ervoor dat Google altijd weet heeft van de laatste status van je vacatures op je website.

#5 Vergeet je logo niet

Een logo trekt de aandacht. En in de berg vacatures die je online kan vinden is elke manier van opvallen er één. Maak je vacature dus compleet.

Vacaturesite Google

Zo ziet de omgeving van Google for Jobs eruit.

Belang Google for Jobs

Check deze casestudy van ZipRecruiter eens. Dankzij Google for Jobs heeft het bedrijf:

  • 35% meer non-branded organisch zoekverkeer per maand
  • 3x hogere conversieratio dan bij andere zoekmachines
  • 10% lager bouncepercentage voor Google-bezoekers naar vacaturepagina’s
  • 4,5x hogere Google organische conversieratio dan voorheen

Bij de introductie van Google’s vacaturesite in Engeland bleek dat 47 van de top 100 wervingsbureaus niet beschikten over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs. Er is dus een wereld te winnen. 

Als jij je vacatures zelf hoog weet te ranken in Google for Jobs heb je dure partijen als Indeed en andere wervingsbureaus wellicht helemaal niet meer nodig.

Ik help je hier graag mee, stuur gewoon een mailtje of voeg me toe op LinkedIn! ⤵️

Lees ook: 

Hidde Zwiers
SEO-specialist
6 stories

Weet als oud-journalist van AD.nl, NU.nl en VI.nl precies hoe je de zin van de onzin scheidt én lekkere teksten schrijft. Bij GoldfiZh ontwikkelt hij zich tot SEO-specialist. Vragen over de blog? Stuur een mailtje of connect op LinkedIn!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×