Instagram Reels: Insta komt met alternatief voor TikTok

Met zo’n 1,2 miljard maandelijkse gebruikers, kun je niet meer om TikTok heen. It’s here to stay! Of toch niet? Want Instagram komt mijn haar eigen versie: Instagram Reels. Ze pakken dezelfde formule die TokTok zo populair maakt en proberen een stukje van de winst te pakken. We leggen je er in 3 minuten alles over uit!

Instagram Reels

Spring snel naar:

⏸ Ho, wacht even! Wat is TikTok en hoe zet je het in in je marketingstrategie? Dat leggen we uitgebreid uit in onze blog over TikTok en marketing

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een video-muziek remix feature waarmee je video’s van 15 seconden kan maken. Deze kun je vervolgens delen op je Stories en Top Reels onderdeel op je Explore-pagina. Net zoals op TikTok, kunnen gebruikers muziek en geluiden uit een catalogus kiezen of hun eigen audio toevoegen. 

Hoe het er nu uitziet, neemt Instagram Reels veel functionaliteiten over van TikTok: je kunt opnemen of eerder opgenomen video’s toevoegen, in slow-motion of versneld opnemen, en hashtags gebruiken in je omschrijving. Veel van de functionaliteiten die TikTok populair heeft gemaakt.

Instagram Reels wordt eerst getest in Brazilië, onder de naam Cenas. In dit land zijn er veel Instagram-gebruikers en TikTok is nog niet erg populair. Wanneer Instagram Reels wordt uitgerold in andere landen of Nederland is nog niet bekend.

Doordat het hier nog niet is uitgerold, kunnen we nog weinig zeggen over hoe het werkt. Wél kunnen we alvast onze verwachtingen scheppen aan de hand van TikTok en Snapchat, de dienst die Instagram eerder na-aapte met Stories.

Wat maakt TikTok zo populair?

1. Je kunt eindeloos scrollen

De interface van TikTok is heel slim opgebouwd. Je hebt 2 tabbladen waarin je video’s van anderen kijkt: ‘For you’ en ‘Following’. Bij het openen van de app, wordt je scherm meteen gevuld met een video op de For you-page. Door omhoog te swipen kom je op de volgende video uit, en dit ‘scrollen’ kun je oneindig doen! Superslim, want zo kom je nooit tot een natuurlijk eind (zoals bij Instagram, waar ‘Je bent helemaal bij’ in beeld verschijnt). Dit zorgt ervoor dat je (per ongeluk) urenlang op TikTok zit om video’s te kijken.

Je kunt eindeloos scrollen door de video’s op TikTok waardoor de app erg verslavend is.

2. Video’s maken is laagdrempelig

Weet je wat je moet doen om in TikTok een video te maken? Je opent de app en klikt op het plusje onderaan. En bam, je bent begonnen! Kies een liedje, effect en/of opgeslagen video en binnen 15 seconden heb je een video gemaakt. Echt mega simpel. 

3. Iedereen kan viral gaan

Zoals genoemd, is er een Following- en een For you-page. Bij de eerste zie je de video’s van de accounts die je volgt, de andere laat willekeurige video’s zien. Hier zit wel een algoritme achter die na verloop van tijd jouw voorkeuren weet en de getoonde video’s daar iets op aanpast. Maar alsnog zie je op de For you video’s van over de hele wereld.

Dit betekent dat je video’s kan tegenkomen tussen de 0 en miljoenen views/likes. Dus zelfs als niemand jou volgt, verschijnen je video’s op de tijdlijn van anderen. Dit maakt viral gaan (of überhaupt likes en views krijgen) heel makkelijk. 

4. Duetten: samen video’s maken

Altijd als er iets populair wordt, zie je dat mensen er hun eigen draai aan geven. Remixes, memes, spoofs: we voegen graag iets extra’s toe aan bestaande media. Zo ook in TikTok. Een van de manieren om iet toe te voegen aan een bestaande video, is door er een ‘duet’ mee te maken. 

Een duet houdt in dat jouw video naast de originele video komt te staan (zie hieronder). Op TikTok wordt deze functie op veel verschillende manieren gebruikt, waardoor de mogelijkheden met het duetten eindeloos is. En dus voor veel trends en leuke content zorgt.

Een voorbeeld van een origineel duet op TikTok.

5. Het is echt een community

Gedeelde humor zorgt voor verbinding. Net zoals dat je op de werkvloer met z’n allen over Game of Thrones praat, praten jongeren over de populaire video’s van TikTok. Dat gevoel van een community en populaire creators zorgt ervoor dat je vaker terugkomt en het deelt met vrienden.

Snapchat vs Instagram: de opkomst van Stories

Instagram is tegenwoordig een beroemde na-aper. In 2016 bracht Instagram een nieuwe feature uit, Stories, die verdacht veel op Snapchat leek. Logisch ook, want in datzelfde jaar werden er op Snapchat dagelijks 10 miljard video’s bekeken. Met zo’n succes krijg je altijd bedrijven die het proberen te imiteren. Maar in het geval van Instagram lukte dat ook nog.

Instagram Stories werd binnen no-time populair. Niet alleen omdat er erg veel mankracht en geld in is gestopt, maar ook doordat ze de beste functionaliteiten van Snapchat over hadden genomen én extra voordelen hadden toegevoegd, zoals:

  • Je hebt met Instagram één account voor meerdere functies. Met een bestaand Instagram-account hoef je niet opnieuw te beginnen met vrienden verzamelen.
  • Instagram Stories is erg gebruiksvriendelijk. Waar meerdere gebruikers vastliepen met Snapchat, zijn Stories vrij laagdrempelig.
  • De belangrijkste functies van Snapchat zijn ook in Stories te vinden: filters, foto’s/video’s voor 24 uur delen, tekst en tekeningen toevoegen, etc.

Vooruitblik: TikTok vs Instagram Reels?

Na het succes van de na-aperij van Snapchat, lijkt het erop dat Instagram weer met hetzelfde bezig is. Maar de hamvraag is natuurlijk: gaat Instagram Reels net zo populair worden als TikTok? Wij denken: ja en nee.

Op Instagram wil iedereen het perfecte plaatje uitstralen. De foto’s die iedereen in zijn profiel plaatst zijn daar het bewijs van. Dit stigma is íéts veranderd sinds Instagram Stories heeft toegevoegd. Laagdrempelige, lollige content plaats je voor korte duur op je Story: dat is wat velen nu doen. Op TikTok daarentegen, heerst een soort fuck-it-mentaliteit, lichte anonimiteit en humor die Vine ook zo populair maakte. Op Instagram durven mensen, door het grote publiek, waarschijnlijk niet zich zo te laten zien. 

Aan de andere kant is TikTok nu alleen populair onder jongeren. Zodra Instagram Reels livegaat, zullen ook 20-plussers bekend worden met dit concept. Het is dan veel laagdrempeliger om video’s te maken voor Reels, dan voor TikTok. Als Instagram het slim aanpakt, zou Instagram Reels de populariteit van TikTok over kunnen nemen. Er is maar één manier om hierachter te komen… afwachten.

Ook interessant:

Sophie Winkels
SEO content creator
5 stories

SEO, copywriting én video's: Sophie doet het gewoon. Deze allround nerd helpt je graag met al je content. Een keertje koffie drinken? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Kom anders langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×