De 3 digitale consumenten en hun online koopgedrag

Online koopgedrag. Het is vaak moeilijk in te schatten wat de digitale consument beslist. Gewapend met smartphone wil de consument vinden wat ‘ie wil, wanneer ‘ie het wil én een beetje snel graag. Gevolg: consumenten zijn nieuwsgierig, veeleisend en ongeduldiger dan ooit tevoren. Google heeft 3 soorten digitale consumenten vastgesteld. We stellen ze aan je voor.  

Online koopgedrag, zo werkt de digitale consument volgens Google

Ken jij deze consumenten al? De veeleisende, nieuwsgierige en ongeduldige. Beeld: GoldfiZh

Online koopgedrag? We zoeken écht alles op

Google deed dus onderzoek naar de wensen van de consument van nu. Hierbij werden:

  • zoekopdrachten;
  • duur van sessies;
  • terugkerend verkeer;
  • en nog veel meer variabelen vergeleken.

De conclusie luidt: we zoeken echt álles op tegenwoordig. Dat klinkt logisch uit de mond van mensen van de zoekmachine, maar ga het maar eens bij jezelf na: schoenen, gadgets of zelfs boeken. Grote kans dat je eerst ergens een review hebt gelezen of een vergelijkingswebsite hebt bezocht.  

En als we gaan zoeken, verwachten we direct te vinden wat we nodig hebben. Inzicht in dit soort consumentengedrag doet je nadenken over je marketingstrategie. Want wil je iets ouderwets in de online etalage (website) zetten en hopen dat mensen het vanzelf bestellen? Of moet je nieuwerwets de boer op, door middel van digitale, online campagnes en advertenties via sociale kanalen en Google?

Hier zitten veel bedrijven en organisaties uren over te puzzelen. Je kan alle mogelijke oplossingen namelijk tot in de kleinste details gaan opschrijven. Alvast een tip: doe dit niet! Ga voor alles een beetje. Waarom? Zo weet je zeker dat je de 3 soorten consumenten op hun wenken bedient.

De 3 online consumenten volgens Google

Hoogste tijd nu om kennis te maken met deze 3 online consumenten*. Wat zijn hun belangrijkste kenmerken en hoe kunnen we hun koopgedrag onderscheiden? Simpel:

  • De nieuwsgierige consument wil alles weten voordat ‘ie een aankoop doet en leest veel recensies
Personalia Nieuwsgierige Consument met Online Koopgedrag

De nieuwsgierige consument. Infographic: GoldfiZh

  • De ongeduldige consument maakt snel beslissingen en verwacht direct de goede producten te vinden
Infographic Personalia Ongeduldige Consument met Online Koopgedrag

De Ongeduldige Consument: Infographic: GoldfiZh

  • De veeleisende consument verwacht hoge service van de verkoper en wil persoonlijk benaderd worden
Personalia Veeleisende Consument met Online Koopgedrag

De Veeleisende Consument. Infographic: GoldfiZh

* Deze 3 typen online consumenten en hun koopgedrag zijn samengesteld door Google aan de hand van hun big data.

Klanten zijn dus op verschillende manieren te bereiken. Met elke keer een andere behoefte op een ander moment, daarom zijn ze steeds moeilijker tevreden te stellen. Het vermogen van een merk of bedrijf om data te gebruiken om op de behoeften van consumenten in te spelen, bepaalt de groeikansen van een bedrijf.

Bijvoorbeeld door de wensen van een specifieke doelgroep te herkennen en advertenties daarop aan te passen. Want: het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment in de klantreis is doorslaggevend.

Klantreis per type online consument

Wil je meer weten over hoe je de drie consumenten goed kan bedienen? Neem dan even contact met ons op! Dan gaan we samen de ideale customer journey voor je uittekenen en kijken hoe we een full funnelcampagne voor jouw merk gaan opzetten.

Suur een mailtje of connect op LinkedIn 👇

Hidde Zwiers
SEO-specialist
8 stories

Weet als oud-journalist van AD.nl, NU.nl en VI.nl precies hoe je de zin van de onzin scheidt én lekkere teksten schrijft. Bij GoldfiZh inmiddels ruim 2 jaar intensief bezig met alles rond SEO. Vragen over de blog? Stuur een mailtje of connect gewoon op LinkedIn!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×