De 3 typen online consumenten en hun online koopgedrag

Online koopgedrag. Het is vaak moeilijk in te schatten wat de digitale consument beslist. Gewapend met smartphone wil de consument vinden wat ‘ie wil, wanneer ‘ie het wil en een beetje snel graag. Gevolg: consumenten zijn nieuwsgierig, veeleisend en ongeduldiger dan ooit tevoren. We zetten deze drie types op een rij en leggen je uit hoe je ze het best kan bedienen. 

Online koopgedrag, zo werkt de digitale consument volgens Google

Ken jij deze consumenten al? De veeleisende, nieuwsgierige en ongeduldige. Beeld: GoldfiZh

Voor de marketeer betekent dit dat klanten op verschillende manieren zijn te bereiken. Met elke keer een andere behoefte op een ander moment, daarom zijn ze steeds moeilijker tevreden te stellen.

Het vermogen van een merk of bedrijf om data te gebruiken om op de behoeften van consumenten in te spelen, bepaalt de groeikansen van een bedrijf. Bijvoorbeeld door de wensen van een specifieke doelgroep te herkennen en advertenties daarop aan te passen. Want: het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment in de klantreis is doorslaggevend.

Online koopgedrag? Álles wordt opgezocht

Google deed onderzoek naar de wensen van de consument van nu. Hierbij werden:

  • zoekopdrachten
  • duur van sessies
  • terugkerend verkeer
  • en nog veel meer variabelen vergeleken

De conclusie? We zoeken echt álles op tegenwoordig. Daarbij verwachten we direct te vinden wat we zoeken. Inzicht in dit consumentengedrag doet je marketingstrategie heroverwegen. Want wil je iets ouderwets in de online etalage (website) zetten en hopen dat mensen het vanzelf bestellen? Of moet je ouderwets de boer op, door middel van digitale, online campagnes? Of ga je actief adverteren via social kanalen en Google? De oplossing hiervoor kun je tot in de kleinste details opschrijven. 

Grofweg gezegd: wij kiezen voor van alles een beetje. Zo weet je zeker dat je de 3 soorten consumenten op hun wenken bedient. Deze 3 typen zijn samengesteld door Google aan de hand van hun big data die ze hebben over online koopgedrag.

De 3 online consumenten

Hoogste tijd om kennis te maken met deze 3 online consumenten. Wat zijn hun belangrijkste kenmerken en hoe kunnen we hun koopgedrag onderscheiden? Simpel:

  • De nieuwsgierige consument wil alles weten voordat ‘ie een aankoop doet en leest veel recensies
  • De ongeduldige consument maakt snel beslissingen en verwacht direct de goede producten te vinden
  • De veeleisende consument verwacht hoge service van de verkoper en wil persoonlijk benaderd worden
drie type online consumenten GoldfiZh

Het digitale tijdperk kent drie soorten online consumenten met allemaal verschillend koopgedrag. Infographic: GoldfiZh.nl

Wil je meer weten over hoe je de drie consumenten goed kan bedienen? Neem dan even contact met ons op! Dan gaan we samen de ideale customer journey voor je uittekenen en kijken hoe we een full funnelcampagne voor jouw merk gaan opzetten. Geen idee wat dat betekent? Stuur Esther direct een mailtje: esther@goldfizh.nl.

Juul van den Hoogen
Digital Culture Specialist
6 stories

Juul werkt helaas niet meer voor GoldfiZh. Wel meer weten over deze blog? Mail dan even naar hello@goldfizh.nl.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Kom anders langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×