Hey Google! Hoe pas ik mijn marketingstrategie aan op smart speakers?

Vertellen we jullie in andere blogs alles over hoe de customer journey verandert, staat de volgende revolutie alweer voor de deur: de voice assistant. Niet geheel toevallig stelt Google Home zich, met de feestdagen in aantocht, aan Nederland voor. Wat kunnen we verwachten van deze smart speaker?

Zo introduceerde Google vorige week de nieuwe speaker:

De bekendste smart speakers zijn Google Home en Amazon Echo. Op dit moment worden ze nog vooral gebruikt voor het weerbericht, het luisteren van Spotify en het zetten van de kookwekker, maar er zijn veel meer kansen. Zo is RTL bijvoorbeeld op dit moment al bezig met het ontwikkelen voor audioprogramma’s voor nieuws, sport, Buienradar en boulevard bulletins.

Ook webshops als Bol.com en Picnic kunnen profiteren. Google Home zet straks alles op je bestellijst of in je winkelwagen. Op deze manier gaat voice search een dikke stempel drukken op de toekomst van het online shoppen.

De customer journey op zijn kop

De smart speaker is in tegenstelling tot andere gadgets niet alleen een apparaat, maar ook echt een assistent. Hierdoor voelt het niet als een zoekmachine vol advertenties. In Amerika, waar deze gadgets al langer worden gebruikt, fungeert het dan ook als een verlenging van jezelf. Een beetje zoals je telefoon dat nu ook is. Zeker wanneer zo’n apparaat jou leert kennen, gaat het steeds betere suggesties doen. Praten met het apparaat zorgt voor een band. De verwachting is daardoor dat deze services op den duur leiden tot klanten met een hoge betrokkenheid. 

Voice speaker, Google Home

De Google Home @ GoldfiZh. Beeld: GoldfiZh

Maar wat heeft dat te maken met jouw marketingstrategie? De opkomst van nieuwe technieken stelt merken in staat om hun doelgroepen op nieuwe manieren van dienst te kunnen zijn. Waarbij van dienst zijn heel letterlijk is in het geval van smart speakers. Bij spraakgestuurd zoeken staat namelijk een direct, nuttig antwoord centraal. De verwachting is daardoor dat voice assistants grote gevolgen hebben voor de customer journey. Het is namelijk niet meer de klant zelf die op zoek gaat naar een product, maar een apparaat die het beste product voor jou opzoekt en bestelt.

Als jij bijvoorbeeld één keer Nike’s bestelt bij Zalando en drie maanden later zeg je tegen Google Home dat je nieuwe schoenen nodig hebt, is de kans groot dat de smart speaker eenzelfde soort Air Maxies bij Zalando in de winkelwagen legt.

Waarom inspelen op de smart speaker?

Doordat de assistent keuzes maakt op basis van jouw spraak- en bestelgeschiedenis, maakt de consument automatisch niet meer bewust de keuze om een bepaald merk te kopen. Wanneer het over competitie gaat, is er binnen spraakgestuurd bestellen veel minder ruimte vrij. De customer journey voorafgaand aan deze bestellingen zijn daardoor een stuk lastiger in te schatten dan de bekende modellen. Branding wordt zodoende steeds belangrijker. Frankwatching heeft drie verwachtingen hiervoor op een rij gezet:

  1. Point-of-sale-conversie zal een stuk lager worden. Alleen merken met een hoge en positieve naamsbekendheid zullen overleven, alle andere zullen verdwijnen. Zorg dus voor een goede klantenbinding.
  2. Voice branding: creëer een merkstem. Een compleet nieuwe designuitdaging, maar wel de toekomst.
  3. Pas je SEO-strategie aan. Mensen praten anders met Google dan de manier waarop ze typen. Hoe je dit doet aan de hand van voice search leggen we hier uit!

Google Home is een nieuwe service in huis, die langzamerhand onmisbaar wordt. Dus zorg ervoor dat je hier op voorbereid bent. Wij helpen je hier graag mee!

Juul van den Hoogen
Digital Culture Specialist
6 stories

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×