Less is more: de effectiviteit van micro-influencers

Kim Kardashian, Monica Geuze of Anna Nooshin, influencers zijn ondertussen een welbekend begrip. Hoe gaaf zou het zijn als deze influencers jouw bedrijf promoten? Maar ja… Daar gaat je maandelijkse advertentiebudget. Daarom de oplossing: micro-influencers! En die zijn veel effectiever dan je denkt.

social influencer

Zoals de naam al doet vermoeden zijn micro-influencers een kleine versie van influencers. Ze hebben ongeveer tussen de 5.000 en 50.000 volgers. Maar onthoud: kwaliteit over kwantiteit. Want een groot bereik is natuurlijk wel heel tof allemaal, het geeft je de mogelijkheid in één klap heel veel mensen te bereiken. Maar een groot deel van deze mensen is helemaal niet relevant voor je bedrijf. Waarschijnlijk zal het overgrote deel niet in je doelgroep vallen.

Specifieke doelgroep

Micro-influencers hebben een specifieke doelgroep en het effect daarvan is in onderstaande grafieken goed te zien. Bekend Influencerbureau Markerly heeft onderzoek gedaan naar de de relatie tussen het aantal likes/comments en het aantal volgers.

Hieruit blijkt dat Instagram-gebruikers met meer dan tien miljoen volgers ongeveer 0,05% van de tijd een comment krijgen. Bij accounts met ongeveer 5.000 volgers is dat 0,25%, maar liefst vijf keer zo veel dus! Comments zijn interessant voor een bedrijf: het betrokken publiek toont vertrouwen en het is een teken van populariteit.

Het aantal reacties ten opzichte van het aantal volgers van een Instagram-account. Beeld: Markerly

Dat laatste geldt ook voor het aantal likes en ook hier is een duidelijke lijn in verhouding tot het aantal volgers.

influencers: Instagram like rate versus followership

Het aantal likes ten opzichte van het aantal volgers van een Instagram-account. Beeld: Markerly

Micro-influencer als beste vriend(in)

Micro-influencers stralen authenticiteit uit. ‘Mega-’ influencers staan best ver van mensen af, maar micro-influencers worden gezien als iemand die een vriend of vriendin van je had kunnen zijn. De posts die ze plaatsen voelen dan ook minder nep, maar juist uniek en vertrouwd.

Het vinden van een goede micro-influencer werkt dan ook anders dan bij grote influencers, die vaak gekoppeld zijn aan (influencer)marketingbureaus. Om een geschikte micro-influencer voor je bedrijf te vinden, moet je zelf de community induiken. Het kost wat tijd, maar is wel echt essentieel en zéér effectief. Pas als je er echt voor gaat zitten, vind je een influencer die jouw merk uitstraalt en een following heeft die bij je brand past.

(micro-)budget

Voor elk budget is er een geschikte kandidaat te vinden. Soms vragen micro-influencers niet eens geld, maar alleen een ‘belevenis’. Denk bijvoorbeeld aan een fotoshoot op een toffe locatie, die ze dan weer voor hun Instagram gebruiken. Denk hier van tevoren over na: wat kan ik teruggeven wat dichtbij ons bedrijf staat?

Daarnaast worden micro-influencers niet zo vaak gevraagd voor sponsoraanvragen. Dat betekent dat ze nog een schone feed hebben, die niet helemaal volstaat met andere advertenties. Dat betekent niet dat ze niet open staan voor samenwerkingen. Sterker nog: bij de meeste micro-influencers staat hun e-mailadres gewoon op hun Instagram-pagina.

instagram-account

Het account van een micro-influencer

Kracht van herhaling

Heb je een goede micro-influencer gevonden? Denk dan na over het inzetten van deze persoon als ambassadeur van je merk. De kracht van herhaling werkt! En ook niet onbelangrijk: heb je doelgroep scherp! Zet bijvoorbeeld geen mode-influencer in voor een horeca-campagne.

Dus, geen budget voor Enzo Knol, Anna Nooshin of NikkieTutorials? Geen paniek, de micro-influencer is uniek!

Lees ook: 

Susan van Veenendaal
Digital Producer
5 stories

Creatieve nerd. Weet alles over content, websites en campagnes. Een keertje kletsen? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×