Schrijf de perfecte social post voor Insta, Facebook en LinkedIn

Stoei jij vaak met het schrijven van een goede social media post voor Instagram, Facebook of LinkedIn en krijg je vervolgens weinig likes, comments en shares? Dan is het de hoogste tijd om jouw social media posts aan te scherpen! Hoe? Door deze 6 tips op te volgen! 

Beste social posts en copy voor Instagram, Facebook en LinkedIn

1. Doe het voorwerk

Voordat je nog maar één woord op (virtueel) papier hebt gezet, moet je je afvragen: wie is de doelgroep en wat heb je geleerd van vorige gepubliceerde teksten/posts? 

  • Als je al berichten voor dit bedrijf hebt geschreven, wat werkte voorheen het beste? Welk type teksten werkten goed en welke niet?
  • Voor wie schrijf je de tekst? Dit is bepalend voor je tone of voice.

Heb je alles op een rijtje en weet je wat je wilt gaan schrijven? Toppie! We gaan verder met copy schrijven.

2. Maak een samenhangend geheel

Of het nu gaat over een bericht op LinkedIn, Instagram of Facebook: social media posts bestaan uit een paar onderdelen. Vaak beginnen we met een goede kop, eentje die er echt uitspringt. Dan ga je een korte copy schrijven die je extra informeert over het onderwerp. Dan door naar een pakkende call-to-action (CTA): iets wat triggert om te liken, delen, reageren of door te klikken naar een site. En dan mogen we de afbeelding of video natuurlijk niet vergeten! Al deze elementen samen moeten jouw lezers aanspreken en in actie laten komen. 

Dan is er nog een klein onderdeel dat niet over het hoofd gezien mag worden: de volgorde waarin mensen berichten op social media lezen. Het meest opvallende (lees: de foto/video) pakt natuurlijk direct de aandacht. Dan pas gaan mensen kijken naar je kop, de korte copy en je call-to-action. Aangezien mensen dus eerst het ‘beeld’ zien en dan pas jouw copy, is het belangrijk dat er geen dubbelingen in zitten. Zorg voor een mooi samenhangend geheel. Benoem iets wat nog niet in de video of afbeelding te zien is, of voeg extra informatie door door bijvoorbeeld een link te plaatsen.

3. Zo schrijf je een pakkende kop

De kop is jouw uithangbord: het is het eerste wat mensen lezen in een tekst en het vertelt de kern van het verhaal zonder dat het alles verklapt. Wees niet bang om wat extra tijd aan de titel te besteden. Door veel te testen, blijken de volgende onderdelen in een kop goed te werken:

  • Spreek de lezer aan 

Gebruik ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’ zodat je mensen bij het bericht betrekt.
Voorbeeld: Waarom het belangrijk is om je ogen te beschermen (ook als de zon niet fel schijnt)

  • Gebruik woorden die (negatieve) emoties oproepen 

Op emotionele koppen wordt vaker doorgeklikt, en zelfs 17 procent meer als het een negatieve emotie opwekt.
Voorbeeld: Baasje dumpt kat bij het grofvuil

  • Hou het lekker simpel

Niemand gaat ingewikkelde woorden lezen en al helemaal niet op doorklikken.
Voorbeeld: Sander is woest over… vuilniszakken

  • Zet signaalwoorden in 

‘Deze’, ‘dit’, ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ en nog veel meer signaalwoorden trekken de nieuwsgierigheid.
Voorbeeld: Zó schrijf je de perfecte social media post voor Instagram, Facebook en LinkedIn

4. Het schrijven van een goede social post

En dan, crème de la crème van jouw tekst: de korte copy. Wat mag je niet vergeten in de beschrijving van je bericht op Facebook, LinkedIn of Instagram? De volgende elementen zorgen er samen voor dat jouw copy lekker weg leest.

Focus je op één doel

De focus van je bericht kan de post maken of breken. Wil je dat mensen je post gaan liken, delen, elkaar taggen of wil je dat mensen de blog lezen. Kies één (of maximaal twee) van deze doelen en houd je eraan. Als je alles wilt, verlies je de kracht van het bericht. 

Bijvoorbeeld, je schrijft een tekst die leidt naar een blog. Overdonder je lezers dan niet met een stukje info over de blog én nog een vraag om te beantwoorden in de comments. Dat is iets te veel van het goeie. 

Activatie is actief

Misschien wel het belangrijkste tip voor copywriting: actief schrijven! Zullen, kunnen, proberen, worden, hebben: in de prullenbak ermee. Actief schrijven maakt een tekst veel fijner om te lezen en call to actions sterker. Kijk maar:

  • Passief: ‘Morgen zal onze conferentie plaatsvinden!’
  • Actief: ‘Morgen is onze grote conferentie!’

Merk je het verschil? Met passieve woorden zwak je je zin af en sta je niet achter je punt (bijv ‘de app kan zorgen voor meer omzet’). Actieve woorden spreken de lezer direct aan waardoor je er niet meer omheen kan (bijv ‘gebruik de app en verhoog je omzet’). 

Short & sweet

Hou het lekker kort. Jouw copy moet er niet uitzien als een student die een woordenaantal probeert te halen: ‘Tien mensen zijn gisteravond overleden in de wijk door een brand die tien mensen om het leven bracht door een brand’.

Actieve zinnen maken je tekst al een stuk korter, maar vergeet ook niet te schrappen. De backspace is jouw nieuwe beste vriend. Okay okay, sommige teksten hebben veel uitleg nodig, maar anderen totaal niet. Wat kan je simpeler zeggen of overslaan? 

Spelling

Woordenlijst en Onze Taal zijn jouw wapens om de taalnazi’s van het internet tegen te gaan. Taalfouten zijn not done en heel onprofessioneel. Sommige socialmedia-algoritmes straffen je als je een copy herschrijft nadat de post al is geplaatst. Doe het daarom in één keer goed en dubbelcheck je tekst extra goed!

Meest voorkomende spellingsfouten:

  • -dt fouten. Vervang in je hoofd het woord met ‘loopt’ en je weet meteen of er een t achter moet of niet.
  • Woorden los van elkaar schrijven, terwijl we in het Nederlands bijna alles aan elkaar plakken
  • ‘Als’ en ‘ik’ horen bij elkaar, net zoals ‘dan’ en ‘mij’. Niet andersom.

Nog een laatste tip: ga vooral niet uit van de spelling die je in de zoekresultaten van Google tegenkomt. Zoek maar eens op ‘frontend developer’. Je schrijft het aan elkaar, maar je zult het online veel met een streepje tegenkomen. Doordat de rest het fout schrijft, betekent niet dat jij dat ook moet doen!

5. Copy schrijven zonder CTA is geen copy

Je bent in je leven waarschijnlijk al door honderden call-to-actions (CTA) verleid. ‘Meld je nu aan’, ‘Abonneer’, en ‘Probeer een maand gratis’. Superklikbaar en werkt als een speer voor likes, shares, comments en conversies/kliks. 

Een manier om je call-to-action sterk te maken, is door een gevoel van urgentie te creëren. Gebruikt daarvoor woorden zoals nu, direct, meteen, snel en op = op. Zolang jij als lezer denkt ‘ja, dat wil ik’, zit je op het juiste pad!

Een paar voorbeelden van CTA’s die op Facebook, Instagram en LinkedIn goed werken:

  • Met deze 3 tips loop jij ‘super-zen’ jouw nieuwe baan tegemoet. Welke stresskip kan deze tips goed gebruiken?
  • Het wachten is voorbij! Onze software is nu beschikbaar op iOS voor iPad. Ga direct naar de app store om het te downloaden of klik hier: –
  • Meer over dit indrukwekkende afscheid lees je op onze site en in de app, via het linkje in onze bio. 
  • Kom ‘m snel (t/m zondag 4 augustus) bekijken op het strand van Kijkduin.

6. Wat werkt goed op verschillende socialmediakanalen?

Iedere platform van social media heeft zijn eigen stijl en zijn eigen voorkeuren. Dit ligt aan de standaarden die over de jaren zijn ontstaan en wat de gebruikers dus ook verwachten van de pagina’s/gebruikers die ze volgen. Het is heel gek zijn als je opeens je vakantiefoto’s op LinkedIn gaat delen, toch? Dat is niet normaal voor zo’n zakelijk platform als LinkedIn. We gaan even de belangrijkste kanalen af om te kijken wat voor een social media post daar goed werkt.

Wat werkt goed op Facebook?

  • Op Facebook is het normaler geworden om langere stukken tekst te delen. Als het onderwerp interessant genoeg is, lezen mensen je tekst op Facebook helemaal uit. Maar korte teksten hebben vaak wel de voorkeur. Het ligt maar net aan je doelgroep.
  • Video’s op Facebook zijn op dit moment erg populair omdat ze automatisch afspelen. Wanneer de eerste paar seconden van de video interessant zijn, blijven kijkers vaak even hangen.
  • Je kunt hashtags toevoegen aan je Facebookbericht, maar ze hebben nog weinig nut. Als je erop klikt, krijg je geen fijn overzicht van al deze gebruikte hashtags (zoals op Twitter). Sla die hashtags voorlopig nog maar over.
  • Tag alle pagina’s die worden genoemd in je tekst. Dit is niet alleen netjes om te doen, maar zorgt er ook voor dat de pagina die je hebt getagd een notificatie krijgt. Zij delen of reageren dan hopelijk op je post zodat je een groter bereik krijgt. 
  • Een link toevoegen aan je bericht is heel praktisch voor een conversie, maar houd het linkje kort. Websites zoals Bitly maken je linkje kleiner zodat het niet teveel ruimte in beslag neemt.

Wat werkt goed op Instagram?

  • Instagram blijft voornamelijk een platform om foto’s/video’s te delen, dus houd je teksten kort. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar gebruikers zitten meestal op Instagram om plaatjes te kijken en niet om te lezen. Vertel je verhaal daarom in je foto/video.
  • Emoji zijn niet ongebruikelijk op Instagram 🎉 Ze zorgen voor leuke onderbrekingen in je zinnen en geven een extra dimensie aan je tekst 🤯
  • Tenslotte, de linkjes. Er zijn heel veel handige platformen die ervoor zorgen dat jij een hoop linkjes kwijt kan in je bio op Instagram. Een paar voorbeelden zijn Iglink en Linktree.

Wat werkt goed op LinkedIn?

  • LinkedIn is een stuk zakelijker, dus je teksten mogen iets formeler en uitgebreider worden geschreven. Vertaal je tekst naar het Engels (als dit bij je pagina past) en bereik nóg meer mensen. 
  • En net zoals bij Facebook is het op LinkedIn ook belangrijk dat je iedereen tagt in je bericht. LinkedIn heeft als doel om netwerken te vergroten en taggen past daar perfect bij. 
  • Hashtags worden steeds gebruikelijker op LinkedIn. Dit is een mooi moment om ermee te experimenteren en bij te houden wat dit doet voor je bereik. 

Dat was ‘m!

Okay, nu is wel alles besproken wat er te bespreken valt over social copy schrijven. Als er toch nog iets onduidelijk zijn of wil je dat wij jou helpen met copy schrijven? Geen probleem! Mail, bel of app en dan gaan we samen aan de slag!

Lees ook: 

Sophie Winkels
SEO content creator
3 stories

SEO, copywriting én video's: Sophie doet het gewoon. Deze allround nerd helpt je graag met al je content. Een keertje koffie drinken? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×