Pinterest SEO: Optimaliseer je pins en vergroot je organische bereik!

Wat weet jij al over het zakelijk inzetten van Pinterest? In een eerdere blog vertelden we je alles over Pinterest zodat jij precies weet waarom en hoe je Pinterest zakelijk moet gebruiken. Maak jij al gebruik van deze visuele zoekmachine? Slim! Wil je ook meer organisch verkeer naar je website krijgen, vaker getoond worden en nog zichtbaarder zijn. Optimaliseer dan je pins met Pinterest SEO. Zo werkt het!

Spring snel naar:

→ Nog niet bekend met de basis van Pinterest? Misschien handig om dan eerste onze blog over Pinterest voor zakelijk gebruik te lezen.

Wat is Pinterest SEO?

Denk je aan Pinterest dan denk je waarschijnlijk aan een socialmedianetwerk voor het delen van recepten, interieur- en bouwinspiratie of DIY hacks. Fout! Pinterest is een  visuele zoekmachine, net als YouTube en Google. En deze zoekmachines werken door het juiste gebruik van zoekwoorden, zoekintentie en door antwoord te geven op de vraag van de gebruiker. Of dit nu in tekst, video of in beeld is. Google volgt en indexeert alle pins van Pinterest, zowel de omschrijving als de alt-titel van de afbeelding. Wow! 

Pas jij SEO toe op Pinterest dan worden jouw afbeeldingen (pins) beter, organisch gevonden! Met Pinterest SEO krijg jij namelijk inzicht in alle zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Met de juiste zoekwoorden ben jij, wanneer jouw potentiële klanten deze zoekwoorden intikken, overal zichtbaar! Worden jouw pins vaker ‘gerepind’ dan nemen het verkeer, de linkbuilding en SEO-kansen toe. Repins zijn individuele verwijzingen naar jouw website.

Zie het zo: wordt jouw pin 600 keer gerepind, zijn dat 600 individuele verwijzingen naar jouw website. En het leuke hieraan is dat het gratis is oftewel organisch zoekverkeer!

Zo werkt Pinterest SEO in 5 stappen!

Pinterest is een mega SEO-booster! Maar hoe zorg jij voor die boost? Hoe zorg je er nou voor dat jouw pins getoond worden en dat de gebruiker doorklikt naar jouw webpagina? Zowel binnen Pinterest als daarbuiten? Wij zetten 5 stappen voor je op een rijtje!

Stap 1. Zoekwoordenonderzoek voor Pinterest SEO

Je genereert meer webverkeer wanneer jouw pins direct zichtbaar of snel te vinden zijn in de zoekresultaten van Pinterest. In de perfecte situatie sta je zelfs bovenaan. Dat kan met de juiste zoekwoorden! Pinterest heeft dan wel geen tool waar je een zoekwoordenonderzoek mee kan doen, zoals Google de zoekwoordplanner heeft, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden.

  • Pinterest zoekmachine suggesties

Tik in de zoekbalk van Pinterest een mogelijk relevant zoekwoord en je krijgt alle Pinterest suggesties te zien. Dit zijn direct de veelgebruikte zoekopdrachten op Pinterest.

Tip! Maak direct een overzicht, bijvoorbeeld in Excel, zodat jij je keywords altijd bij de hand hebt tijdens het pinnen!

  • Pinterest Guided Search

Druk na het intikken van een zoekwoord eens op enter. Onder de zoekbalk zie je nu een rij met suggesties oftewel Google Guided Search! Hiermee kun je simpelweg je zoekopdracht specificeren. 

Tip! Maak direct een overzicht, bijvoorbeeld in Excel, zodat jij je keywords altijd bij de hand hebt tijdens het pinnen!

Klik vervolgens op de suggesties die voor jou relevant zijn. Bijvoorbeeld ‘Abs’. En ook daar verschijnen weer mogelijk relevante zoekwoorden!

  • Answer the Public

Een andere handige tool is Answer the Public! Pas op de website de taal aan naar het Nederlands, vul keywords in en krijg een overzicht aan vragen vanuit jouw doelgroep! Alle vragen zijn gebaseerd op de zoekopdrachten in Google en Bing. Naast extra keywords weet jij ook direct richting te geven aan jouw pins!

  • Google zoekwoordplanner

Kijk altijd even in de zoekwoordplanner van Google of daar nog interessante keywords te vinden zijn en gebruik dit als extra input voor jouw pins. Hoe meer keywords in je pins, hoe beter!

Stap 2. Vind de zoekintentie van je keywords

Heb je ondertussen een goed gevulde lijst met keywords en geeft het richting aan jouw pin? Goed bezig! Het is tijd om te kijken naar wat jouw concurrenten doen. Tik alle zoekwoorden nog één keer in de zoekbalk en bekijk of de pins overeenkomen met jouw pin concept! Doe lekker veel inspiratie op. Hoe schrijven zij hun copy? Hoe zien de visuals eruit? Welke call-to-actions gebruiken zij? Gebruiken ze ook emoji’s? Komt jouw concept totaal niet overeen met de pins binnen de zoekresultaten? Niks aan de hand! Pas dan je concept aan.

Stap 3. Bepaal je borden

Begin bij het bepalen van je borden met het maken van een duidelijke structuur. Doe dit op basis van je zoekwoordenonderzoek. Het best scorende keyword kan namelijk ook een potentiële titel voor je bord zijn! Ook in de beschrijving van je bord is het van belang dat het zoveel mogelijk passende zoekwoorden bevat! Let er bij het schrijven wel direct op dat de borden aansluiten op de pins die je er gaat plaatsen zodat het een logisch geheel wordt!

Tip! Plaats je beste borden bovenaan.

Stap 4. Ga pinnen!

Start met pinnen, pinnen en nog eens pinnen! De #1 regel bij Pinterest is: hoe meer pins, hoe beter! Creëer jouw perfecte pins en schroom niet om, naast het pinnen van eigen pins, ook relevante content te re-pinnen. 

Tip! Hoe meer, hoe beter! Ook als het gaat om keywords. Terwijl dit binnen Google wordt afgestraft, wordt het bij Pinterest juist aangemoedigt. Er is geen richtlijn voor het aantal keywords! Zorg er in ieder geval voor dat het focus keyword overal terugkomt. Gebruik daarnaast zoveel mogelijk keywords in de visuals, titels en omschrijvingen van je borden en pins zonder je focus te verliezen. 

Stap 5. SEO = blijven optimaliseren

Bij een zakelijk Pinterest-account geeft Pinterest je een duidelijk overzicht van de statistieken. Alles wat jij over jouw borden en pins wilt weten kun je daar vinden. Houd dus goed de statistieken in de gaten, kijk wat goed of minder goed werkt en gebruik deze inzichten bij jouw toekomstige pins! 

De juiste statistieken te pakken in slechts 4 stappen:

  1. Klik in Pinterest linksboven op ‘Statistieken’ en daarna op ‘Overzicht’.
  2. Stel in de linker zijbalk het juiste datumbereik in en klik bij ‘Type content’ op ‘Organisch’. 
  3. Bekijk nu de prestaties van jouw borden en pins en kies uit de verschillende categorieën.

Aanrader! Let bij het optimaliseren van je pins op het aantal:

  • Impressies: het aantal keer dat je pins of advertenties op een scherm te zien zijn geweest.
  • Betrokkenheidsacties: het totale aantal betrokkenheidsacties bij je pins. Deze acties bestaan uit bewaaracties, klikken op pins, uitgaande klikken en vegen op carrouselkaarten. 
  • Klikken op pin: het totale aantal keren dat mensen op je pin of advertentie hebben getikt naar een bestemming binnen of buiten Pinterest.
  • Uitgaande klikken: het totale aantal klikken naar de bestemming naar de bestemmings-URL die bij je pin of advertentie hoort.

Klaar voor de start?

Heb je nog wat extra inspiratie nodig? Neem een kijkje op de Pinterest-pagina’s van onze klanten: a.s.r. duurzaam wonen & a.s.r. Vitality! Kun je wel wat hulp gebruiken? We helpen je graag! Of wil je dat wij meekijken wanneer jij zelf je pins al geoptimaliseerd hebt? Geen probleem! Neem contact op met GoldfiZh of stuur ons een mail via de contactgegevens hieronder.

Anouk
Stagiaire
4 stories

Stagiaire Anouk schrijft over de nieuwste trends. Vragen over de blog? Mailen mag altijd! ➡️

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×