Pinterest: van inspiratietool tot serieus marketingplatform

Pinterest profileert zich steeds meer als hét marketingplatform onder de social media. Waar het ooit begon als tool om inspiratie op te doen voor je nieuwe huis of tuin, is het tegenwoordig dé plek om community’s op te bouwen en producten uit je online winkel onder de aandacht te brengen. Wist je dat Pinterest-gebruikers 29 procent meer uitgeven dan normaal winkelend publiek?

Pinterest marketing

Het medium is relevanter dan ooit en dus is het de hoogste tijd dus om hier eens dieper in te duiken! De kracht van Pinterest: het slaat een brug tussen normale, social en visual search, mega interessant dus. Hoe dat werkt leggen we verderop in het artikel uit aan de van succesvolle user-cases. Eerst illustreren we het potentieel van Pinterest met wat cijfers.

Feiten en cijfers over Pinterest

Uit onderzoek van NewCom (2019) blijkt dat Pinterest 3.5 miljoen gebruikers heeft in Nederland. Het dagelijks aantal gebruikers ligt tussen de 600.000 en 800.000, een toename van 25 procent ten opzichte van 2018. Het social platform groeit dus hard!

De gebruikers zijn voornamelijk hoogopgeleide vrouwen tot ongeveer 35 jaar, maar ook steeds meer mannen zijn actief op Pinterest. Een gemiddelde gebruiker spendeert 98 minuten per maand op het platform. (onderzoek link)

Inspiratie wordt opgedaan om vervolgens te gaan shoppen. Maar liefst 87 procent van de Pinners koopt iets via Pinterest. 93 procent van de gebruikers gebruikt Pinterest om op zoek te gaan naar een product waar ze al geïnteresseerd in zijn.

Uit onderzoek van Shopify blijkt dat Pinterest gebruikers 29 procent meer uitgeven dan normaal winkelend publiek. De reden: ze hebben zich heel goed georiënteerd.

It’s all in the name

Pinterest, de naam zegt het al, is in de kern een inspiratieplatform gericht op jouw interesses. Alles wat jou inspireert, ‘pin’ je vervolgens vast.

De afgelopen jaren wordt het platform echter voor steeds meer zaken gebruikt. Er worden nieuwspagina’s gemaakt, marketingcampagnes aan gekoppeld en het doet in sommige gevallen dienst als engagementplatform voor fans.

En precies dit maakt Pinterest onderscheidend, het verbindt on- en offlinemarketing waarbij de interesses van de doelgroep heel inzichtelijk worden gemaakt. Hoe zit dit precies?

Pinterest als concurrent van Google

Pinterest slaat een brug tussen social en traditionele search. Afbeeldingen zijn hierbij de basis. Traditionele zoekmachines zoals Google gaan uit van keywords, waarbij feitelijke antwoorden in de vorm van tekst naar voren komen.

Bij Pinterest is dit anders, hier gaat hem om visuele resultaten, gericht op inspiratie. Eigenlijk is het een ontdekkingstool: zelfs als je niet precies weet hoe je je zoekopdracht moet verwoorden, geeft Pinterest suggesties.

En zeg nou zelf, wanneer je op zoek gaat naar een goed taartrecept, een nieuwe tuin of op zoek bent naar een nieuwe jas, wil je zien wat de mogelijkheden zijn.

Mensen die Pinterest bezoeken hebben dus behoefte aan gerichte informatie. Echter, het platform is ingericht op browsen. Onderwerpen zijn goed met elkaar gelinkt, waardoor je niet direct naar één doel wordt gestuurd, maar een overzicht krijgt van allerlei mogelijkheden. Dit zorgt er mede voor dat je een lange tijd op het platform blijft.

Pinning is winning

Op basis van de zoekopdrachten en Pins weet je als bedrijf precies waar de interesses van je doelgroep ligt. Sterker nog: je kunt populaire boards bekijken en een beter beeld krijgen van de context waarin mensen jouw product(en) interessant vinden.

Bijvoorbeeld wanneer je tuinaccessoires verkoopt, is het erg leuk om te zien met welke andere accessoires, tuinmeubels en bloempotten dit wordt gecombineerd.

Het kan ook heel anders. Pinterest wordt ook steeds meer een informatie- en reputatietool. De boards op Pinterest zijn namelijk volledig in jouw handen, je managet de volledige beeldvorming rondom je merk.

Een bedrijf wat hier heel goed gebruik van maakt is Shell Nederland. Een bedrijf wat je wellicht niet zo snel zou verwachten op Pinterest, maar gemiddeld meer dan 7000 bezoekers per maand heeft. Op hun pagina vind je natuurlijk mooie plaatjes van hun boorplatformen, maar ook thema´s gerelateerd aan duurzaamheid en ‘woman in energy’ zijn er te vinden. Met deze strategie leidt Shell zijn eigen merkdiscussie.

Pinterest in de customer journey

Voor veel bedrijven is het oprichten van een goede Pinterest-strategie een belangrijke bron van verkeer naar hun bedrijfswebsite. Zo wordt Pinterest ook wel omschreven als het startkanaal in veel customer journeys.

Via Pinterest wordt verkeer zeer gericht doorgeleid naar een relevante (product)pagina’s. De oriëntatie en afweging hebben namelijk al plaatsgevonden.

Succesverhalen

Pinterest al dus al lang niet meer enkel relevant voor inspiratie voor je bruiloft. Steeds meer merken zetten het platform in. Hieronder zetten we een aantal cases uiteen om te laten zien hoe je Pinterest kunt inzetten.

Ikea

Ikea was er vroeg bij. Al in 2014 gebruikte zij Pinterest al als marketing-, engagement- en recruitmenttool in één. Niet zo gek dus dat zij een AMMA-award kregen voor beste interactieve mediastrategie.

Ter ere van de lancering van de nieuwe catalogus organiseerde Ikea Nederland een wedstrijd. Pinterest-gebruikers werden uitgedaagd om hun droom slaap- en badkamer te designen op Pinterest door producten uit de Ikea-catalogus te gebruiken en te pinnen. De prijs? Het meest inspirerende bord werd letterlijk tot leven gebracht in een box in Ikea Amsterdam! Daarnaast mocht diegene een contract tekenen als nieuwe designer bij Ikea.

Kortom: een perfecte combinatie van online- en offline media, én een wervingscampagne en zeer goede resultaten voor fan-engagement.

Wine Harlots

Gewoon een restaurant zou je zeggen op het eerste oog, maar met maandelijks 74.000 bezoekers op hun Pinterest-pagina’s zijn het eigenlijk professionele marketeers. Wine Harlots laat zien hoe je van klanten, fans en vervolgens een community maakt.

Wine Harlots pint namelijk over lifestyle, waarvan Food een groot onderdeel is. Het resultaat: allerlei verschillende inspirerende borden van kunst tot bakrecepten en van entertainment tot reisinspiratie.

Reisjunk

Over reizen gesproken: ReisJunk heeft een prachtige Pinterest-pagina met borden van de mooiste bestemmingen. Maar daarnaast ook borden over: budgetplannen, reisbenodigdheden, ervaringsblogs, buitenlandse recepten en reisprogramma’s.

Deze strategie is erg slim. Reisjunk ‘verkoopt’ als het ware een ervaring, maar weet het online te vertalen in hele concrete onderdelen. Dus ondanks dat zij buiten reisinformatie zelf niets bieden, maken ze het wél onderdeel van hun merk.

Hierdoor wordt ReisJunk meer dan het kopen van een ervaring. Deze strategie helpt het merk te koppelen aan andere relevante merken en branches. Door zo naar elkaar te linken ontstaat er een heel netwerk binnen een thema.

Pinterest-strategie

Zoals je ziet is Pinterest voor ontzettend veel verschillende merkdoelen in te zetten. Maar waarom werkt het nu echt? Pinterest is de eerste stap in de customer journey. Alle oriëntatie vindt plaats op het platform, waardoor de conversiegraad ontzettend hoog is wanneer mensen vanuit Pinterest naar een andere website gaan.

Interesse in het opzetten van een goed doordacht Pinterest-account? Neem contact met ons op!

Lees ook:

Juul van den Hoogen
Digital Culture Specialist
6 stories

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×