Pinterest: tips voor zakelijk gebruik, meer webverkeer én een hogere conversie!

Waar verzamel jij al jouw inspirerende quotes, wooninrichtingideëen of recepten? Op Pinterest natuurlijk! Niet alleen jij, maar ruim 300 miljoen mensen wereldwijd maken maandelijks gebruik van Pinterest. Vergeet deze visuele zoekmachine niet en maak er slim gebruik van met jouw bedrijf! Wij geven je tips hoe je Pinterest zakelijk inzet, zodat jij organisch meer webverkeer binnenhaalt én een hogere conversie behaalt!

Pinterest zakelijk gebruik

Spring snel naar:

Wat is Pinterest ?

Pinterest is een visuele zoekmachine, waar gebruikers zoeken naar inspiratie en ideeën. Het is een gratis platform waar je, net als Instagram, visuele content op plaatst. Het is dan ook niet mogelijk om content te plaatsen zonder er een visual aan toe te voegen! Toch is het geen social media, omdat de datum van de posts niet relevant is. De content is duurzaam en wordt in de feed gerangschikt op relevantie, in plaats van op plaatsingsdatum.

In deze video legt onze Sophie het allemaal haarfijn uit:

De naam Pinterest zegt het ook al. Het draait allemaal om pinnen, pinnen en nog eens pinnen! En weet je wat Pinterest zo bijzonder maakt? Elke pin linkt rechtstreeks door naar een webpagina. Hier ligt dus dé kans voor bedrijven om meer bekendheid, verkeer en conversie te genereren! Wij zeggen: KANSEN!

Pinterest zakelijk inzetten? Dit zijn de voordelen

Wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf op Pinterest? 10 voordelen voor jou op een rijtje:

  • Nog relatief weinig concurrentie
  • Advertentiekosten zijn lager dan op social media
  • Betere vindbaarheid en zichtbaarheid door SEO
  • Extra verkeer naar je website
  • Advertenties zien er ‘native’ (authentiek) uit
  • Directe verkoop: “See it. Like it. Buy it.”
  • Gemakkelijk trends ontdekken
  • Targeting-opties voor specifieke zoekwoorden
  • Dichtbij het conversiemoment van de klant
  • Véél engagement bij gebruikers!

9 stappen én tips om Pinterest zakelijk te gebruiken

En dan nu aan de slag! 9 tips om organisch verkeer binnen te halen en je verkoop te zien stijgen.

1. Bied jij één van deze categorieën aan? Dan is Pinterest 100% interessant voor jouw bedrijf!

Mensen bezoeken Pinterest om ideeën en inspiratie op te doen. Bied jij één van de volgende diensten of producten aan, dan bevind jij je in een categorie waar veel naar wordt gezocht. Natuurlijk wil jij hier met jouw bedrijf tussen staan! Dit zijn populaire categorieën op Pinterest:

  • Eten en recepten
  • Baby, kind en ouderschap
  • Reizen
  • Trouwen en bruiloften
  • Wonen en interieur
  • Beauty en fashion
  • DIY, knutselen en onderwijs
  • Gezondheid, sport en fitness
  • Fotografie
  • Persoonlijke groei en ontwikkeling

2. Maak een zakelijk account aan

First things first: maak een zakelijk account aan of zet je privé-account om naar een zakelijk account. Laat je Pinterest-profiel knallen en let daarbij op het volgende:

  • Upload een duidelijk logo van 165 x 165 pixels;
  • Creëer een indrukwekkende omslagfoto waarin je merkidentiteit verwerkt is;
  • Beschrijf in de bio waar je bedrijf voor staat met belangrijke zoekwoorden. Heb je bijvoorbeeld een kinderkledingwinkel? Dan wil je dit zoekwoord natuurlijk ook in je bio verwerken! Oh, en vergeet de link naar je website niet!

3. Stel duidelijke en realistische doelen

Het is belangrijk om duidelijke en realistische doelen te stellen, zodat je gericht te werk gaat. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met het inzetten van Pinterest. Selecteer deze doelen ook in je accountinstellingen! Wil je:

  • meer naamsbekendheid;
  • meer organisch verkeer naar je website;
  • hogere conversies of meer producten verkopen;
  • meer leads naar je bedrijf genereren;
  • meer betrokkenheid met jouw bedrijf;
  • of allemaal!

4. Bepaal jouw specifieke doelgroep

In totaal zijn er zo’n 4.700.00 Pinterest-gebruikers in Nederland. Een enorm aantal gebruikers, waarvan 70% vrouw is! De meest actieve gebruikers zijn 20 tot en met 39 jaar. Ook zien we dat de gebruikers vooral actief zijn op specifieke momenten, die in de toekomst plaatsvinden. Zoals:

  • dagelijkse beslissingen (recepten);
  • seizoensgebonden tijden (kerst, festivalseizoen);
  • en levensmomenten (zwangerschap, verhuizen).

Vraag jezelf dus af of jouw doelgroep op Pinterest zit! Een vrouw die een kindje verwacht snuffelt voor babykamerinspiratie wel op Pinterest rond, maar een man van 45 met een liefhebberij voor gamen? Die waarschijnlijk niet! Waar liggen de behoeftes van jouw doelgroep? Maak het specifiek!

5. Ontwikkel een sterke contentstrategie

Je hebt waarschijnlijk allemaal leuke ideeën voor je pins op Pinterest. Heel goed! Maar wanneer je Pinterest zakelijk gebruikt, kun je niet alleen afbeeldingen met linkjes posten en vervolgens denken dat het dan wel goed zit. Achter een succesvol Pinterest-account schuilt een doordacht plan waarbij rekening wordt gehouden met de juiste zoekwoorden, visuals en call-to-actions. Die strategie is afhankelijk van jouw doelen en doelgroep!

📍 Tip! Het is belangrijk om met regelmaat te pinnen, bij voorkeur zoveel mogelijk pins. Hoe meer pins, hoe meer bereik! Je komt dus niet weg met 1 pin per week.

6. Gebruik veel zoekwoorden (SEO)

Pinterest is net als Google en YouTube een zoekmachine. Het draait daarom allemaal om de keywords! Die zijn essentieel om je doelgroep te bereiken. Je wilt natuurlijk wel dat jouw pins gevonden worden. Begin daarom altijd met een zoekwoordenonderzoek: welke keywords passen bij jouw pin en de pagina waarnaar je linkt? Gebruik hiervoor de zoeksuggesties in Pinterest zelf als zoekwoordenplanner. Anders dan Google bevatten keywords in Pinterest namelijk juist veel bijvoeglijke naamwoorden. Het is voor SEO belangrijk dat je focus keyword (het belangrijkste keyword) op alle plekken terugkomt. We noemen dat pin cohesie. Hoe meer cohesie, hoe beter je ranking op de startpagina.

Verwerk je zoekwoorden vervolgens in:

  • Pins: titel én omschrijving
  • Borden: titel en omschrijving
  • Profiel: titel en omschrijving
  • Visuals: visual en omschrijving

Yes, dat lees je goed! Pinterest herkent zelfs zoekwoorden in visuals. In de copy van de visual, maar ook op basis van wat je ziet. Zie je bijvoorbeeld een rode auto, dan herkent Pinterest het keyword ‘rode auto’.

7. Creëer de perfecte pins

De perfecte pin heeft een aantrekkelijke visual, bevat de juiste keywords in de titel en omschrijving en voldoet qua afmetingen aan de Pinterest-richtlijnen. De begeleidende copy geeft voldoende context, maar lokt ook uit om de website te bezoeken. Maak jij bijvoorbeeld een pin die verwijst naar een blog? Dan wil je dat dit duidelijk is in de visual én in de tekst.

De perfecte pin checklist:

  • visual → sluit aan bij de copy (eventueel ook met tekst)
  • titel → bevat de belangrijkste keywords
  • omschrijving → schetst een duidelijke context, bevat keywords en CTA
  • link → linkt naar de juiste pagina op je website
  • hoofdbord → publiceer op meest relevante bord
  • andere borden → bewaar op andere relevante borden

📍 Tip! Video’s krijgen voorrang op Pinterest! Door video’s of GIFs te creëren is de kans dus groter dat je zichtbaar wordt en bovenaan komt op Pinterest. Dit kan al door een kleine animatie aan een stilstaande pin toe te voegen.

8. Zet Pinterest shopping in

Heb jij een webshop en wil je hogere conversies behalen? Dan is Pinterest Shopping interessant voor jou! Je kunt met een zakelijk account shopping-tags aan jouw visual toevoegen. Pinterest-gebruikers die zoeken op productpins krijgen dan jouw producten te zien. Zo is Pinterest een nieuwkanaal om jouw producten te verkopen!

9. Adverteer op Pinterest

Adverteren op Pinterest? Ook dat kan! Je hebt verschillende targeting mogelijkheden waarmee jij jouw doelgroep op een nieuwe manier bereikt. Zoals targeting op:

  • Keywords (zoektermen)
  • Interesses
  • Locaties
  • Plaatsingen
  • Act a like doelgroepen (Vergelijkbare doelgroepen o.b.v. gedrag)
  • Demografische gegevens
  • Retargeting

📍 Weetje! De kosten van adverteren zijn erg laag op Pinterest in vergelijking met bijvoorbeeld Google Adwords. En dankzij de ads groeit ook het bereik van de organisch geplaatste content.

Hulp nodig met Pinterest? Neem dan contact op met onze copywriters. Wij helpen je graag!

Anouk
Stagiaire
4 stories

Stagiaire Anouk schrijft over de nieuwste trends. Vragen over de blog? Mailen mag altijd! ➡️

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×