Nieuw van GoldfiZh: de podcast! 4 redenen om het in te zetten
15 jaar na de introductie van de podcast kent Nederland ruim 2,2 miljoen luisteraars. Vooral tussen de 18 en 34 jaar is dit nieuwe digitale medium populair, maar ook 55+ers luisteren nog veel naar podcasts. Hoogste tijd dus om het in te zetten voor de marketing. We helpen je op weg!

In gesprek met Remko Wijnbergen (r) van Infocaster om te praten over zelfsturende teams
Bovenstaande cijfers komen uit onderzoek van MeMo2. De laatste paar jaar is het gebruik van dit medium hard toegenomen. Jongeren luisteren tijdens het hardlopen naar een college van de Universiteit van Nederland of filosoferen met een podcast tijdens werk over de diepere betekenissen van het leven. Een podcast kan eigenlijk overal over gaan, zijn zeer ontspannend en vaak heel erg leerzaam.
De laatste maanden zijn we bij GoldfiZh aan de slag gegaan met podcasts. En dit moet je weten:
#1 Ken de podcastluisteraar
Luisteraars weten vaak precies wát ze willen horen. Wanneer ze dat doen, maakt niet uit. Anders dan bij een advertentie, kiezen luisteraars ervoor om naar de door jou geproduceerde podcast te luisteren. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je relevante content levert. Zo krijg je quality time met je doelgroep. Dat betekent dat ze aandachtiger luisteren en veel sneller bereid zijn om actie te ondernemen.
#2 Jij bent de expert
Mensen zijn leergierig en willen iedere keer iets nieuws horen wanneer ze naar een podcast luisteren. Daar liggen kansen! Vertel iets waar jouw doelgroep op zit te wachten met de kennis die jij in huis hebt. Profileer jezelf als expert op jouw gebied. Zo breng je de relevantie van je content naar een hoger niveau!
Zo hebben wij voor De Amersfoortse, dat zich profileert op Duurzame Inzetbaarheid, podcasts opgenomen met een expert op het gebied van autonomie op de werkvloer en een ondernemer die werkt met zelfsturende teams. Deze gesprekken leveren leuke en interessante inzichten op, die ontzettend relevant zijn voor de doelgroep van deze verzekeraar.
#3 Ook Google gaat voor podcasts
Door de populariteit van podcasts zet Google deze binnenkort bovenaan in de zoekresultaten (zie video in tweet hieronder). Handig! Zo kan jij je potentiële luisteraars snel bereiken! In Nederland werkt dit nog niet volledig, maar ze beloven ook getranscribeerde inhoud te doorzoeken en weer te geven in de resultaten. Dat betekent dat wanneer je zoekt op een bepaald thema, Google de inhoud van jouw podcast al kent en deze dus hoog in de resultatenpagina zet. Hoppa!
Rolling out this week you’ll be able to search for and play podcasts directly in Google Search across Android, iOS, and desktop browsers, a step toward making audio a first-class citizen across Google. pic.twitter.com/29ohC7W9z8
— Zack Reneau-Wedeen (@ZackRW) 9 mei 2019
#4 Geloofwaardig adverteren via de podcast
Daarnaast is er ook nog een mogelijkheid om te adverteren op podcasts. Zie dit als een mix van influencermarketing en advertorials, maar dan nóg geloofwaardiger. Podcastgebruikers luisteren zoals gezegd aandachtig. Zo kennen podcastadvertenties verschillende mogelijkheden. Eén van deze mogelijkheden is bijvoorbeeld een ‘documentary ad’, waarbij een host spreekt met de adverteerder of met een tevreden klant.
Kortom, wil je jouw doelgroep bereiken met inhoudelijke en relevante kennis en content? Dan is de podcast hét medium voor jullie!
Wil je hier meer over weten of al gelijk aan de slag? Mail me gewoon even! ⤵️
Lees ook:

Visueel brein en koningin van de woordgrappen. Wil je eens met mij kletsen? Neem dan contact met mij op!