Hoe schrijf je de perfecte social media ad voor Facebook, Instagram en LinkedIn?

De online wereld bestaat uit een grote zee van advertenties. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt tussen al die verschillende vissen in deze zee? Dit doe je door opvallende beelden en de juiste woorden. Na het lezen van dit blog weet jij hoe je de beste advertentie schrijft.

Hoe schrijf je de perfecte social media ad voor Facebook, Instagram en LinkedIn?

Waarom is social copy belangrijk?

Social copy zorgt ervoor dat je iets meer inhoud geeft aan je social ad. Het zorgt ervoor dat beeld en tekst samenkomen. De juiste copy bij je advertentie zorgt ervoor dat je nog meer de aandacht trekt van de lezer. Want dat is natuurlijk wat je wilt: dat mensen je advertentie zien en meteen doorklikken voor meer informatie of die leuke deal die je aanbiedt. Oftewel, goede copy zorgt voor meer kliks en meer omzet. 

Doelgroepgericht schrijven

Het is belangrijk dat jouw advertentietekst aansluit bij je doelgroep en de fase waarin zij zitten. Met fase bedoelen we: in hoeverre is een online consument bereid om actie te ondernemen en daadwerkelijk een product te kopen? Hiervoor heeft Google een model bedacht: See, think, do (care)

  • See: bekendheid creëren, de consument moet natuurlijk wel weten met wie hij/zij te maken heeft. Als de doelgroep zich in de ‘see’ fase bevindt, schrijf je tekst dan zo dat consumenten het merk echt leren kennen. Waar staat het bedrijf voor en wat is de kernboodschap?
  • Think: overwegen, de consument gaat op zoek naar een oplossing voor zijn/haar behoefte.  In de ‘think’ fase ga je bijvoorbeeld iets dieper in op het product of de dienst. Je zet de voordelen van je product/dienst in de spotlight, zo ga je de consument overtuigen om het product te kopen. Schrijf over de mogelijkheden en waarom dit de beste optie is voor de consument. 
  • Do: actie, in deze fase wil de consument de oplossing graag hebben. Schrijf je tekst kort en krachtig. Verwijs ook direct door naar het product of de dienst.
  • (Care): binding, na de aankoop zorg je ervoor dat de klant je niet vergeet. Stuur bijvoorbeeld een enquête over de service.

8 tips voor het schrijven van jouw social copy voor advertenties

Hoe schrijf je de perfecte copy voor social ads? Met deze punten weet je zeker dat jouw geschreven social media advertentie de beste is.

  1. Kort en krachtig: mensen hebben weinig tijd dus jouw tekst moet in één oogopslag te begrijpen zijn. Zeker de jongere generaties hebben een korte spanningsboog.
  2. Actief schrijven: hiermee zet je de lezer aan tot actie. Tip: gebruik geen woorden als zullen, kunnen, gaan en willen. Dus doe niet ‘je zult betere teksten gaan schrijven’, maar maak ervan ‘zo schrijf je betere reclameteksten’.
  3. Aandacht trekken in eerste zin: de lezer moet vanaf zin 1 ‘hooked’ zijn. Ga er vanuit dat de lezer geen tijd heeft en dus door zijn socials scrolt. De eerste zin moet zo sterk zijn, dat de lezer blijft lezen. Begin dus met een leuke inhaker of stel een vraag. Dus schrijf ‘hoe schrijf je de perfecte reclametekst voor social media?’
  4. Statement maken/ vraag stellen: zo betrek je de lezer meer bij je verhaal. schrijf dus bijvoorbeeld ‘het schrijven van een goede reclametekst zorgt voor meer omzet’ of ‘waarom is social copy belangrijk?’
  5. Doelgroep persoonlijk aanspreken: gebruik ‘jij’, zo trek je de aandacht van de lezer. Bijvoorbeeld, ‘weet jij al hoe je dit doet?’ of ‘Jij maakt nu het verschil’. Zo kun je een probleem omschrijven (waar jouw product de oplossing voor biedt), dan gebruik je jij om de lezer ervan bewust te maken dat hij/zij met dat probleem zit.
  6. Herkenbaarheid creëren bij doelgroep: de doelgroep moet zich kunnen identificeren. Schrijf bijvoorbeeld, ‘vind jij het ook zo lastig om de juiste copy voor jouw reclames op social media te schrijven?, hier een stappenplan.’ zo voelt de lezer zich begrepen.
  7. Gewenste actie uitdrukken in copy: (button) call to action: maak gebruik van een button, of zet onder aan je tekst een call-to-action, zo zorg je ervoor dat de lezer actie gaat ondernemen. Bijvoorbeeld, ‘klik op de link’ of ‘neem contact met ons op.’
  8. Gebruik een beïnvloedingstechniek: Er zijn 7 hoofdregels om mensen te overtuigen bedacht: wederkerigheid, schaarste, consistentie, consensus, sympathie, eenheid en autoriteit.  Als je gebruik maakt van een van deze hoofdregels, heeft jouw tekst een grotere kans op succes.

De ideale lengte voor jouw social ad

Per platform kan je maar een aantal tekens gebruiken in je beschrijving. Jouw tekst bestaat vaak uit een headline, omschrijving en een button. Hieronder leggen we uit hoe deze opbouw er per sociale mediaplatform eruit ziet.

Facebook-advertenties

  • Omschrijving (max 63.208 tekens): hier zet je in waar de post over gaat. De ideale lengte voor een Facebookbericht is tussen de 40-80 tekens. Facebook zelf adviseert 125 tekens, voor een betere plaatsing. LET OP: na 5 zinnen wordt de tekst afgekapt en is ‘meer weergeven’ zichtbaar. 
  • Headline (max 1000 tekens): het gedeelte wat de aandacht trekt. Een call-to-action, wat wil je dat de lezer doet? “Kijk op de website!” hier is 30 tekens het beste.
  • Beschrijving (max 10.000 tekens): de beschrijving is niet altijd zichtbaar. Houd er dus rekening mee dat als je hier meer uitlegt over je dienst, je advertentie ook zonder de beschrijving goed te lezen moet zijn.
  • Button: je kunt een button toevoegen, hier koppel je een link aan. Deze button blijft altijd zichtbaar en je kunt kiezen uit een hele lijst aan knoppen.

Instagram-advertenties

  • Omschrijving (max 2.200 karakters): hier zet je in waar de post over gaat. Hou je verhaal kort. Je advertentie in één oogopslag duidelijk zijn, want na ongeveer 2 regels wordt je tekst verborgen in de tijdlijn van Insta-gebruikers.
  • Headline (max 30 tekens): het gedeelte wat de aandacht trekt. Een call-to action, wat wil je dat de lezer doet? Bijvoorbeeld “Meer bekijken.”
  • Button: je kunt een button toevoegen, hier koppel je een link aan.

LinkedIn-advertenties

  • Omschrijving (max 1.300 tekens): hier zet je in waar je bericht over gaat. Na ongeveer 200 tekens wordt je bericht afgekort en wordt ‘meer weergeven’ zichtbaar. Dus hier geldt ook, hoe korter hoe beter.
  • Headline (max 30 tekens): het gedeelte wat de aandacht trekt. Een call-to action, wat wil je dat de lezer doet? Bijvoorbeeld “Neem contact op.”
  • Button: je kunt een button toevoegen, hier koppel je een link aan. 

Voorbeelden van advertentieteksten

Voorbeelden social media advertenties

Hier zie je voorbeelden van social media advertenties op Instagram, LinkedIn en Facebook.

Houd altijd je doelgroep voor ogen

Op ieder type social media zit een andere groep mensen. Op LinkedIn zijn vooral meer werkgevers actief, hier is het dus belangrijk om iets formeler te schrijven. Daarentegen is op Instagram juist de jongere doelgroep beter te bereiken. Houd dus goed rekening met welke doelgroep je wilt bereiken op welk kanaal. Vergeet natuurlijk ook niet de tone of voice van je eigen bedrijf. 

Hulp nodig bij je social copy ad? Neem dan contact op met onze copywriters.

Ook veel gelezen:

 

Inge Wishaupt
Stagiair
1 stories

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×