Digitale trends 2018: Siri, ik heb honger

We zijn alweer gewend aan de wisseling van het laatste nummertje in het jaartal. Er staat een acht in plaats van een zeven. Verandering dus. Of verbetering. Vooral in de digitale wereld is er veel gaande en de tech bedrijven zijn on fire. Trends verdwijnen, blijven of worden geboren. Welke gaan we zien dit jaar?

Siri op mobiel

1. Mobile first!

Die was niet zo moeilijk te voorspellen natuurlijk. We leven in een wereld waarin we ongeveer alles op onze mobiele telefoon doen, bekijken, opzoeken en bestellen. Er is van alles mogelijk. Om daar niet op in te spelen als bedrijf is een echte no-go. En ja, zelfs de directeur van die grote multinational zoekt zijn of haar potentiele leveranciers op via een smartphone of tablet. Een responsive website is dus van groot belang, maar niet meer genoeg. De mobiele ervaring is anders dan die op desktop, dus vraagt een website ook een andere benadering. Sterker nog, wij vinden dat mobiele pagina’s main focus moeten zijn, en dat je desktop variant een afgeleide daarvan kan zijn.

2. Voice search

Een van de evolutionaire trends zit ‘m toch echt in voice search. “Siri, ik heb honger”, op dit moment vertelt Siri, de spraak assistent van Apple mij waar ik in mijn omgeving een hapje kan eten. Persoonlijk vind ik dat (vooral de Nederlandse versie van) Siri mij nog niet optimaal kan assisteren in het hands- en sightfree maken van keuzes en uitvoeren van opdrachten. Er zijn echter al een aantal spraak assistenten die hierin al een stuk verder zijn ontwikkeld. We kennen allemaal Alexa wel. Amazon’s super slimme voice device die opdrachten uitvoert die jij haar opdraagt, via je stem.

Anyhow, het gebruiken van je stem in plaats van je vinger om een song af te spelen of een pizza te bestellen wordt steeds vaker gedaan. Zoals op de infographic hieronder te zien, gebruikt vooral de jongere generatie voice search al voor veel verschillende doeleinden.

Om in te spelen op deze trend kun je dus nu al beginnen met het nadenken over bijvoorbeeld adverteren op zulke devices, of spraak gegenereerde verhalen ontwikkelen, om zo met een unieke marketingstrategie vooraan te gaan staan.

3. Een fotootje is niet meer genoeg

Daar waar we eerst al onze social content deelden met een plaatje, want dat scoorde immers beter, kunnen we nu niet meer onder het delen van video’s uit. Terwijl ik door mijn tijdlijn scroll in één beweging kom ik minstens 8 video’s tegen. Of het nou een paard is die over een hek struikelt met ruiter en al, of een kat die een leeuwenpruik draagt. Video’s zijn een hit en niet meer te missen. Niet alleen als social content, ook proberen bijna alle grote bedrijven hun boodschap in een filmpje te vatten. Want ja, kijken doen we toch. Of het nou op tv, YouTube, Facebook of Insta is.

4. Organic VS paid

In kleine tegenstelling tot punt drie, heeft Facebook vorige week aangekondigd haar algoritme volledig om te gooien. In de wijzigingen gaan we meer content van vrienden en familie zien en minder van bijvoorbeeld bedrijven. Facebook wil dat er meer kwalitatieve content verschijnt op je tijdlijn. We wisten natuurlijk al dat organische content minder goed werkte dan betaalde content, maar is daardoor niet minder belangrijk. Het is een manier van communiceren met je fans. Het is daarom juist nu belangrijk om de focus te leggen op het stukje kwaliteit en na te denken over je advertentiestrategie op het platform. Want het boosten van berichten kan bijvoorbeeld tot een stuk groter bereik leiden.

5. Test – 123 – test

Testen is iets waar wij als bedrijf zijnde ook altijd op blijven hameren. We doen die advertentie, met die copy, omdat het mooi is? Zeker niet. We willen weten waar mensen op klikken. Ligt het aan de copy? Testen we. Ligt het aan het beeld? Testen we.

Maar de manager wil een rode knop. Is dat ergens op gebaseerd? I’m fine, maar alleen als ik de groene en de blauwe ook mag testen. Let’s see who’s right.

Het experimenteren met bijvoorbeeld advertenties of banners zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van je strategie. Is het dat nog niet? Voeg het toe! Het kan je veel geld besparen als je weet waar je doelgroep vatbaar voor is. Anders geef je veel uit aan een advertentie die niet tot nauwelijks werkt, en kun je bij de volgende campagne weer opnieuw beginnen.

6. Optimaliseer je doelgroepen

Hoe je vroeger je persona schetste en je volledige communicatie richtte op dit misschien wel te brede publiek, zijn er nu tal mogelijkheden je segmenten te optimaliseren en je échte doelgroep te bereiken. Zoals je bijvoorbeeld op Facebook de personen die op je website kan retargeten door een pixel op je website te plaatsen, kun je dit ook met bijvoorbeeld de Google advertenties. Als je namelijk weet wíe (niet letterlijk, maar wel qua gedrag) je website bezoekt, kun je deze personen nog een keer bereiken op social of in de zoekmachine.

Er zijn hierdoor superveel kansen voor adverteerders omdat je een veel specifieker beeld krijgt van je doelgroep, en dus minder loze euro’s hoeft te spenderen.

Oja, vergeet niet je cookie-melding aan te zetten en/of te veranderen met ingang van de nieuwe wet-en regelgeving rondom internet privacy op 25 mei. Scheelt ook een heleboel euro’s.

Lees ook:

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Britt Weijermars
Digital creative
6 stories

Visueel brein en koningin van de woordgrappen. Wil je eens met mij kletsen? Neem dan contact met mij op!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×