De 4 belangrijkste socialmediaconclusies voor 2019

Hier klopt ons digitale marketinghart harder van: het nationale social media onderzoek 2019. Onderzoeksbureau Newcom publiceert jaarlijks een trendonderzoek naar het gebruik van social media, en dat is héél interessant, beloofd. Geen zin om alle 37 pagina’s door te spitten? Geen punt, wij hebben de vier belangrijkste conclusies voor social media in 2019 voor je op een rijtje gezet!

social media in 2019

1. Snelst groeiende social media in 2018

Als we de algemene cijfers bekijken is te zien dat Instagram verreweg de grootste stijger van het afgelopen jaar is met maar liefst 20 procent nieuwe gebruikers. Op de voet gevolgd door Pinterest, dat met 18 procent een goed jaar heeft gedraaid. Ook blijven we lekker filmpjes kijken op YouTube,gezien de stijging van 9 procent. Het videoplatform kent nu 8,7 miljoen gebruikers in Nederland.

Social media in 2019, facebook, twitter, instagram, snapchat, linkedin

Bron: Newcom

2. Aantal gebruikers Facebook neemt voor het eerst af

Het zat er aan te komen: het aantal dagelijkse Facebook gebruikers is met 10 procent afgenomen. Daarbij levert Facebook ook nog eens ruim een half miljoen gebruikers in.

Aiii.

Daarmee is Facebook de grootste zakker van het afgelopen jaar. Van de gebruikers die hun account hebben verwijderd zegt 40 procent dat ze het socialmediaplatform niet meer vertrouwen. Het deel wat nog wel een account heeft maar niet meer inlogt, zegt het grootste deel de voorkeur te geven aan een ander platform.

Zou je als bedrijf daarom Facebook maar helemaal moeten laten vallen? Don’t worry, er zijn nog steeds miljoenen jongeren actief op Facebook, die je kunt bereiken. En vooral onder de “oudjes” (vanaf 40 jaar) blijft het dagelijks gebruik van Facebook hetzelfde.

Verder levert Twitter ook een tiende van de gebruikers in en er is een lichte daling voor Snapchat van 3 procent. Snapchat heeft het zwaar met het snel groeiende Instagram als grote concurrent, Onder de doelgroep 15-19 jaar wordt het foto- en videoplatform door 72 procent gebruikt, maar vanaf de doelgroep 40+ is dit nog geen 10 procent.

3. Het Facebook-concern? Dat groeit wél gewoon door

Wie denkt dat het Facebook-concern nu in zwaar weer verkeert, heeft het mis. Ja, het platform Facebook draait niet zo lekker, maar Instagram en Whatsapp zijn ook van Facebook. En de stijging van deze platformen compenseert de daling van Facebook, waardoor het gehele Facebook-concern alsnog met 1 procent is gegroeid.

Het Facebook-concern et Instagram en Whatsapp

Bron: Newcom

Slechts 6 procent van de Nederlanders maakt geen gebruik van Whatsapp, Instagram of Facebook en maar liefst 70 procent maakt gebruik van een combinatie van deze kanalen. 

4. Vertrouwen in social media gedaald

Na een aantal stabiele jaren is het vertrouwen (onder alle  leeftijdscategorieën) in social media in 2018 gedaald. Hoogstwaarschijnlijk heeft het Facebook-schandaal hier mee te maken. Denk natuurlijk aan het misbruiken van privacygevoelige data, maar ook aan de hoeveelheden nepnieuws.

Vertrouwen in social media nederland

Bron: Newcom

Je bent weer helemaal up-to-date voor social media in 2019! Kunnen wij je helpen met het aanpassen of oppakken van je contentstrategie? Wij helpen je graag!

Lees ook:

Susan van Veenendaal
Digital Producer
5 stories

Creatieve nerd. Weet alles over content, websites en campagnes. Een keertje kletsen? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×