6 kort-maar-krachtige social tips voor het MKB

De laatste maanden kom ik veel over de vloer bij MKB-bedrijven om te helpen met hun social aanpak. Ik zie dat veel bedrijven wel een start op de social kanalen hebben proberen te maken. Vaak geeft dit te weinig resultaat. Of je social media strategie nu is: merkbekendheid verhogen, lead generatie of klantbehoud – goede content helpt enorm bij het bereiken van deze doelen.

social media tips

1. Gebruik de juiste social toon 

Veel bedrijven realiseren zich niet dat je op social vaak echt anders praat dan op bijvoorbeeld je website. Het is vaak minder formeel, meer casual, dichter bij de ontvanger, je volgers, je fans. Ik sta iedere dag weer versteld van mijn gen Z-collega’s. Het gemak, waarmee zij de juiste social toon weten te vinden, zonder daarmee te direct, niet ‘netjes’ of niet passend bij het merk te zijn, is jaloersmakend.

Onthoud in ieder geval dat je toon aangepast wordt voor ieder social kanaal. Facebook is veel losser dan LinkedIn uiteraard. De post voor deze blog is op LinkedIN dan ook ‘Zes tips voor het MKB om je social media schrijf vaardigheden te verbeteren’. Facebook: ‘Ook je Facebook schrijfvaardigheden verbeteren? Check nu onze tips’. 

2. Kort en krachtig

Vertel je boodschap in drie korte zinnen. De optimale lengte van een Facebook post is 40 karakters. Daarna wordt de aandacht snel minder. Posts met 11 woorden + 1 emoji + 1 video worden het meest gedeeld. Bijvoorbeeld:

3. Gebruik een call-to-action

Wat wil je dat je volgers doen na het lezen van je post? Denk hier altijd over na. En geef ze een goed vervolg. Don’t get me wrong, je moet niet in iedere post iets willen verkopen. En een post kan ook informatie zijn in itself en geen call-to-action hebben. Maar denk wel altijd na over de volgende stap: lees een artikel, kijk de video, deel onze post of kom naar ons event. Let op: gebruik max. 1 call-to-action per post, anders raken je fans echt de weg kwijt.

4. Houd het persoonlijk

Gebruik wij en ik in plaats van het bedrijf of het team. Op social probeer je relaties te bouwen. Net als in het echte leven lukt dat niet op een afstandelijke, indirecte manier. Houd het dicht bij jezelf en bij degene tegen wie je praat (= je fans).

5. Schrijfvouten zijn killing

Je ziet het zo vaak, schrijffouten in posts. Hanteer altijd het vier-ogen principe bij het posten van berichten op social. Het zijn soms maar kleine zinnetjes, maar ook daar kun je de mist mee ingaan.

6. Tekst + beeld/video = must

Op alle social kanalen is goede copy verplicht. Echter feit blijft dat goede copy zonder beeld geen aandacht trekt. Een cool beeld heeft STOPPING power en zorgt ervoor dat je boodschap wordt gelezen.

Lees ook:

Esther de Koning
Chief Fizh
6 stories

Essie de King is een van de oprichters van GoldfiZh. Als Chief Fizh weet ze precies hoe ze de creatieve gedachtegang van generatie Z om moet zetten in de beste content.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×