Rob
2023-12-19
Leestijd 6 min
TikTok SEO: zó word je vindbaar met short video’s!
Verandert “ik Google het even” binnenkort naar “ik TikTok het even”? De favoriete zoekmachine van Gen Z is niet Google, maar TikTok! In deze blog lees je meer over deze snelgroeiende zoekmachine en vind je 6 tips (en nog veel meer!) om je TikTok SEO helemaal op orde te brengen. En zo beter vindbaar te worden onder je doelgroep!
Ga snel naar:
- Waarom gebruikt Gen Z TikTok zo graag als zoekmachine?
- Zoekvolumes op TikTok
- Hoe werkt het TikTok algoritme?
- Hoe werkt TikTok als zoekmachine?
- Hoe werkt TikTok-SEO?
- 6 tips: om het bereik onder je doelgroep te vergroten
- Hulp nodig? Let’s go!
TikTok: dé zoekmachine van Gen Z (en straks van iedereen)
TikTok is niet meer alleen een zang- en dansapp! Uit onderzoek van Adobe blijkt dat maar liefst 64% van Generatie Z TikTok als zoekmachine gebruikt. Waarom? Volgens hen bevat TikTok korte en informatieve video’s, heeft het platform een specifieke vorm van storytelling én biedt het platform gepersonaliseerde content die is afgestemd op de kijker.
Daarbij vindt er een verschuiving plaats in de zoekopdrachten binnen TikTok. Ze zoeken niet alleen meer naar dansjes, memes en kattenfilmpjes, maar meer naar informatieve content waar ze iets van kunnen leren. Van recepten tot kledingadviezen en van sollicitatietips tot huishoudelijke raad.
Gen Z staat bekend om zijn korte aandachtsboog. Dit is niet zozeer een tekortkoming of een aandachtsprobleem, maar juist een soort filter. Ze hebben in korte tijd door of de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant is. Generatie Z is enorm visueel ingesteld. Korte video’s doen het om die reden erg goed op TikTok (en ook op Instagram en YouTube) aangezien hierin direct ‘to-the-point’ wordt gekomen. Lange, tekstuele antwoorden die de doelgroep via Google krijgt, zijn voor hen dus een stuk minder appealing..
In deze korte video’s hecht Gen Z waarde aan belevingen en verhalen. De digital natives leunen veel op persoonlijke verhalen, tutorials en reviews als zij zoeken naar antwoorden. De gepersonaliseerde content die Gen Z via het TikTok-algoritme krijgt, gaat dan ook gestroomlijnd door hun ‘wel-of-niet-filter’.
Meer weten over Gen Z? Download dan onze iGen-whitepaper!
Zoekvolumes op TikTok
Het onderzoek van Rise at Seven: ‘Search is Changing Report’ benadrukt ook dat Google niet langer het primaire zoekplatform is voor alle zoekopdrachten. In plaats daarvan stellen zij dat sociale media platformen zoals TikTok en YouTube in bepaalde niches en industrieën dominanter zijn geworden.
TikTok overtreft Google in zoekopdrachten voor auto’s en automotive vragen, alsook voor “how to”-zoekopdrachten en geldbesparende tips. TikTok wordt ook gezien als invloedrijker dan Google voor mode gerelateerde zoekopdrachten, waarbij het 503% meer zoekopdrachten heeft dan Google voor dergelijke termen.
Reisindustrie
Met #TravelTok dat momenteel 14,7 miljard stijgende weergaven heeft, gaan gebruikers duidelijk naar TikTok voor een scala aan reis zoekopdrachten.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
Roadtrip | 447.000 | 301.000 | 146.000 |
Travel to Korea | 18.000 | 5.400 | 12.600 |
Travel to China | 32.900 | 22.200 | 10.700 |
Mode-industrie
Er zijn 503% meer zoekopdrachten op TikTok dan op Google voor mode-zoekwoorden.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
New jeans | 6.066.000 | 2.240.000 | 3.826.000 |
Leggings | 2.715.000 | 450.000 | 2.265.000 |
Jumper | 810.000 | 673.000 | 137.000 |
Schoonheidsindustrie
Zoekopdrachten voor ‘make-up’ zijn 238% hoger op TikTok in vergelijking met Google.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
Makeup | 4.062.000 | 1.220.000 | 2.842.000 |
Makeup tutorials | 1.487.000 | 60.500 | 1.426.500 |
Hair styles/Hairstylers | 2.715.000 | 1.500.000 | 1.215.000 |
Automotive
De zoekopdracht ‘automotive’ is nu officieel groter op TikTok dan op Google.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
BMW | 82.300.000 | 7.480.000 | 74.820.000 |
Audi | 67.030.000 | 5.000.000 | 62.030.000 |
Audi A4 | 3.319.000 | 1.000.000 | 2.319.000 |
Financiële industrie
Gebruikers gaan naar TikTok voor advies over het besparen van geld. De reden hiervoor is dat het jargon door iemand in korte video’s wordt uitgelegd.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
How to invest | 133.000 | 49.500 | 83.500 |
How to save money | 133.000 | 90.500 | 42.500 |
How to invest real estate | 60.100 | 27.100 | 33.000 |
Woningindustrie
TikTok heeft bijna 1 miljoen meer zoekopdrachten voor huis gerelateerde zoekwoorden dan Google.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
Kitchen | 1.487.000 | 1.000.000 | 487.000 |
House decoration ideas | 163.000 | 5.400 | 157.600 |
House design | 664.000 | 550.000 | 114.000 |
Gaming
TikTok heeft meer dan 7 miljoen meer Nintendo-gerelateerde zoekopdrachten dan Google.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
Nintendo Switch | 13.540.000 | 9.140.000 | 4.400.000 |
Playstation 5 | 9.026.000 | 5.000.000 | 4.026.000 |
Playstation 4 | 4.964.000 | 1.830.000 | 3.134.000 |
Technologie
TikTok heeft bijna 123 miljoen meer zoekopdrachten dan Google voor ‘iPhone’.
Zoekterm | TikTok zoekvolume | Google zoekvolume | Verschil in zoekvolume |
iPhone | 122.780.000 | 135.000 | 122.645.000 |
3D Printer | 1.215.000 | 1.000.000 | 215.000 |
iPhone trick | 22.000 | 9.900 | 12.100 |
Hoe werkt het TikTok algoritme?
Op TikTok krijgen gebruikers via de ‘For-You’-pagina video’s getoond met aanbevolen content die nauwkeuriger worden naarmate je meer tijd op het platform spendeert. Maar hoe werkt dit algoritme? In de kern geeft het TikTok-algoritme prioriteit aan enkele kernelementen. Wij sommen ze voor je op:
- Betrokkenheid
Dit omvat likes, delen, opslaan en reacties. Hoe meer betrokkenheid een video krijgt, hoe groter de kans dat deze wordt getoond. Dit algoritme beloont de populaire inhoud met de aandacht die het verdient.
- Gebruikersinteracties
Wie je publiek volgt en vervolgens mee in gesprek gaat, kan van invloed zijn op de content die zij te zien krijgen. Het algoritme luistert naar hun voorkeuren en past zich aan om ervoor te zorgen dat de feed relevant blijft.
- Video-informatie
De kleinste details tellen mee. Het algoritme houdt rekening met de oorsprong van de video, de informatie in de bijschriften en eventuele informatie in de video zelf.
- Apparaat- en accountinstellingen
Locatie, taalvoorkeur en het type apparaat dat je gebruikt, dragen ook hun steentje bij aan de selectie van de content. Hoewel ze misschien een kleinere rol spelen, worden ze niet over het hoofd gezien!
Het ultieme doel van het TikTok-algoritme? Gebruikers helpen nieuwe, relevante content te ontdekken, ongeacht je ervaring op TikTok. Het algoritme waardeert inhoud boven populariteit, dus zelfs als nieuwkomer maak je kans om op te vallen.
Oké, nu weet je hoe het werkt. Maar hoe speel je erop in?
- Gebruik relevante hashtags
- Gebruik trending TikTok sounds
- Voeg captions toe aan de video
- Gebruik de TikTok functies
Hoe werkt TikTok als zoekmachine?
Heb je een recept nodig of wil je sollicitatietips vinden? Dan gaat iGen niet standaard meer naar Google om deze antwoorden te vinden. Ze zetten TikTok in voor antwoorden op hun vragen. Het gebruik van TikTok search werkt precies zoals je gewend bent via Google. Het enige grote verschil is dat je nu zoekt via de TikTok-app in plaats van de Google-zoekbalk. Piece of cake! Dat doe je namelijk zo:
- Open de TikTok-App;
- Klik rechtsboven op het vergrootglas icoontje;
- Zodra je op dit icoontje hebt geklikt, kun je beginnen met zoeken!
Het grote voordeel van TikTok Search ten opzichte van Google is dat de video’s actueel zijn en een echt beeld van de situatie geven. Ze zijn ter plekke geschoten in plaats van gestileerde stockfoto’s in Google-blogs en komen snel to-the-point.
Stel je voor: je komt een dagje naar de gezelligste stad van Nederland: Utrecht! Je bent hiervoor op zoek naar een leuk plekje om te eten. Typ simpelweg ‘Utrecht restaurants’ in de zoekbalk en BAM: een complete lijst gevuld met video’s van de leukste eettentjes in Utrecht. Enjoy!
Hoe werkt TikTok SEO?
Een belangrijke reden hoe TikTok-video’s in jouw zoekresultaten terechtkomen, is met SEO. Dit is heel vergelijkbaar met hoe Google werkt. TikTok SEO betekent dat je je video content optimaliseert voor zoekresultaten, zodat deze gemakkelijk vindbaar is voor gebruikers op het platform. Hoe je dat kan doen, leg ik aan je uit:
- Gebruik keywords in de video
TikTok leest ook teksten in de video. Het is dus verstandig om de juiste keywords in je video’s te zetten, met name in de eerste 1-5 seconden.
- Gebruik keywords in de caption
Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de limiet van 500 tekens in de caption door zoekwoorden op te nemen waar je doelgroep op zoekt. Maar let op: houd de captions natuurlijk en ga niet overmatig trefwoorden gebruiken! Dit werkt dan weer averechts.
- Gebruik hashtags in de caption
Hashtags bij de video zijn een krachtige manier om te optimaliseren. Ze zorgen dat de video zichtbaarder wordt voor de juiste gebruikers. Gebruik 3-6 hashtags, zowel met trefwoorden die veel worden gebruikt als met trefwoorden die minder vaak worden gebruikt. Zorg er ook voor dat je zowel brede als niche hashtags gebruikt. Op deze manier komt de video in het juiste algoritme.
Hoe vind je de juiste keywords en hashtags?
Om de juiste, en meest effectieve, keywords en hashtags te vinden om in en bij je video te gebruiken, zijn er verschillende manieren.
- In Keywords Insight op TikTok Creative Center
Via TikTok Creative Center kun je zoeken welke keywords er trending zijn op dit moment. Zo kun je inspelen op de zoekwoorden van de TikTok gebruikers en de search tool biedt de mogelijkheid om te kijken hoe vaak er op specifieke keywords wordt gezocht.
- Vind trending hashtags op TikTok Creative Center
Ditzelfde geldt voor trending hashtags op TikTok. Kijk welke hashtags er op het moment actief worden gebruikt of zoek naar de relevantie van specifieke hashtags voor bij je video.
- Vind trending keywords op TikTok
Bovendien biedt TikTok de mogelijkheid om zelf in de app te kijken waar mensen op zoeken. Dit is relevant voor je video, want door verschillende variaties op je keyword toe te voegen in je caption of video, zal dit een positief effect hebben op jouw zichtbaarheid.
- Ga naar de zoekbalk in TikTok;
- Typ je keyword in en druk nog niet op enter;
- TikTok laat bij dit keyword variaties zien waar gebruikers op zoeken;
- Verwerk deze keywords in je video of caption ter optimalisatie van je zichtbaarheid!
6 tips om met TikTok SEO het bereik onder je doelgroep te vergroten
Nu je weet hoe belangrijk TikTok search is, hoe het werkt en wat de zoekvolumes zijn, wil jij er natuurlijk direct met je SEO-strategie aan de slag voor hoog rankende content. Say no more! Hieronder geef ik 6 tips waarmee jij straks moeiteloos door het Gen Z filter komt.
Tip 1. Optimaliseer je TikTok-profiel
Gebruik heldere en eenvoudige taal in je video’s, bij je caption, maar ook in je profiel biografie. Leg in je biografie uit wat je doet, wees authentiek en maak gebruik van CTA’s zoals ‘Volg ons voor meer…’.
Tip 2. Gebruik relevante keywords
Denk goed na over de zoekwoorden die je in je video’s en caption wil gebruiken. Typ bijvoorbeeld het onderwerp van je video in de zoekbalk en bekijk welke onderwerpen er nog meer opduiken. Of maak gebruik van handige tools. Makkie toch?!
Tip 3. Gebruik je eigen stem in video’s
TikTok pusht authentieke content. Praat dus zelf in je video of maak gebruik van een voice-over in plaats van een populaire sound. Hierdoor heb je meer kans dat je TikTok-video’s bij anderen op de feed, ook wel For-You-page, terechtkomt. Daarbij dragen pratende video’s ook positief bij aan de ranking van je SEO, omdat er automatisch ondertiteling wordt gegenereerd die ook wordt meegerekend als zoekwoorden.
Tip 4. Zoekwoorden in de video
TikTok herkent in tegenstelling tot Google ook keywords in de video. Het is dus verstandig om óók in je video’s ondersteunende zoekwoorden te plaatsen, deze dragen bij aan een hogere positie in de zoekfunctie.
Tip 5. Maak de eerste drie seconden onvergetelijk
TikTok gebruikers, en met name Gen Z’ers, hebben in korte tijd door of de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant is. Ze filteren vrijwel direct de content die voor hen niet boeiend is.
Een manier om kijkers vast te houden is een goede hook. Zeg iets in de eerste 3 seconden waardoor mensen nieuwsgierig blijven. Een hook? Ja! Hieronder een aantal voorbeelden die je kan gebruiken:
- “Ik heb jouw hulp nodig…”
- “Mijn geheim voor…”
- “Wist je dat..”
- “Quick reminder…”
- “Deel dit met iemand die…”
Eerlijk? Je bent nu toch benieuwd wat daarna komt?!
Tip 6. Zoek interactie
Reageren mensen op je video? Stuur vooral een bericht terug! Maak van je merk als het ware een likeable persoon waar mensen graag mee in gesprek gaan. Door actief te reageren op opmerkingen en vragen, laat je namelijk zien dat je luistert naar je publiek en waarde hecht aan hun input. Zo ontstaan nieuwe gesprekken en discussies, die weer leiden tot een grotere betrokkenheid en loyaliteit van je volgers.
Hulp nodig met TikTok SEO of -strategie? Let’s go!
We begrijpen dat al die TikTok-keywords, hooks en short-form content overweldigend kunnen zijn. Wil jouw organisatie ook aan de slag met TikTok? Neem dan vooral even contact op met ons. Dan helpen we je verder!