Tone of voice bepalen: het geheim van een herkenbaar merk

Je hebt vast wel eens gehoord van de tone of voice. Wij gebruiken ‘m zelf vaak, want het is ontzettend belangrijk! Dit is namelijk een duidelijke richtlijn vormen voor het schrijven van teksten voor een bepaald merk. Een ontzettend handige houvast waarmee je écht uit kan blinken. 

Hoe bepaal je een tone of voice?

Wat is een tone of voice precies?

Een tone of voice is de schrijfstijl van je bedrijf of merk. Deze past bij het imago dat je als bedrijf uitstraalt en waar je voor staat. Je kunt je hiermee echt onderscheiden: met een duidelijke schrijfstijl ben je snel herkenbaar.

De tone of voice is opgedeeld uit twee onderdelen:
Voice = de stem van het merk.
Tone = de toon, die per gelegenheid of doelgroep iets anders kan zijn.

Een tone of voice voer je meestal door op communicatie binnen een bedrijf. Of je nu een socialmediapost of een out-of-office mailtje schrijft: het is allemaal in dezelfde stijl geschreven. Wanneer het lijkt alsof alle teksten door één persoon zijn geschreven, zit je goed.

Raad het merk

Als je als bedrijf een stevige tone of voice bepaalt, herkennen mensen je direct. Even testen: kun jij raden welke merken dit zijn? (klik voor het antwoord)

Stappenplan: je tone of voice bepalen

Allemaal leuk en aardig, maar hoe maak je zoiets dan? Wij pakken dit aan door met het bedrijf door een paar stappen te lopen:

1. Omschrijf je merk

Voordat je bepaalt hoe je als bedrijf wilt overkomen, moet je eerst bepalen waar je bedrijf voor staat. Welke onderdelen wil je in de spotlight zetten en welke vind je niet bij je bedrijf passen? Met zo’n mooi overzicht kom je al een heel eind.

2. Je doelgroep in beeld brengen

Dan, de doelgroep. Ouderen willen bijvoorbeeld op een andere manier worden aangesproken dan jongeren. Allemaal belangrijk om over na te denken bij het bepalen van je tone of voice. Kijk naar je klantdata (wie komen er allemaal op je site?) en schrijf zo een paar persona’s van mensen die je wilt aanspreken met je merk. 

3. Geef kleur aan je bedrijf

Zodra je doelgroep en merkomschrijving staat, gaan we door naar het Needscope-model. Met dit kleurensysteem zie je precies hoe je marktpositie en doelgroep gecombineerd kunnen worden tot het perfecte merkgeluid. Iedere kleur staat voor een andere invalshoek:

  • Rood: krachtig en sterk
  • Paars: leiderschap en kennis
  • Blauw: expert en zakelijk
  • Bruin: loyaal en beschermend
  • Oranje: vriendelijk en een helpende hand
  • Geel: vrolijk en grappig
Needscope-model

Geef kleur aan je bedrijf door een tone of voice uit het Needscope-model te kiezen.

Wij helpen je om de kleur te vinden die bij jou matcht.

4. De laatste, kleine details

Uitwerken die handel. Samen stellen we een schrijfwijzer op: hier staat alle info in zodat iedereen binnen je bedrijf vanuit die tone of voice kan schrijven. Hierin leggen we de verbanden tussen de nieuwe tone of voice en de merkwaarden uit, samen met alle details. Zo moeten er nog de laatste dingen worden bepaald, zoals:

  • Gebruik je u of je?
  • Zijn Engelse woorden een no-go?
  • Welke woorden gebruiken we überhaupt wel, en welke juist niet?
  • Wat vinden we van emoji’s?
  • Kan een grapje op z’n tijd?

GoldfiZh en Tempo-Team

Geen woorden, maar daden. Voor Tempo-Team hebben we een nieuwe en uitgesproken tone of voice bedacht. Check het maar op hun speciale werkplezier-pagina (of één van de andere 400 webpagina’s). Tempo-Team wilde een nieuwe en vooruitstrevende positionering: jong, vrolijk en met een knipoog. Toen kwamen we al snel uit bij een gele tone of voice. 

Per platform kijken we ook naar de doelgroep. De toon verandert daardoor per kanaal, maar de voice blijft hetzelfde. Teksten hebben altijd een ‘geel’ tintje, maar net iets anders geschreven. Kijk maar naar de verschillen tussen Facebook en LinkedIn.

Tempo-team tone of voice

Links de tone van Tempo-Team op Facebook en rechts Tempo-Team op LinkedIn

Samen een tone of voice opstellen?

Wij helpen je graag met het opstellen van een tone of voice (en een schrijfwijzer voor binnen je organisatie). Geïnteresseerd? Mail me dan even! ⤵️

Lees ook:

Sophie Winkels
SEO content creator
2 stories

SEO, copywriting én video's: Sophie doet het gewoon. Deze allround nerd helpt je graag met al je content. Een keertje koffie drinken? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×