Vind-ik-niet-meer-leuk: gebruik jij nog Facebook?

Vorige week verscheen het Nationale Social Media onderzoek 2018. En daaruit blijkt dat jongeren Facebook massaal de rug toekeren. Jongeren geven aan zich niet langer thuis te voelen op het populaire platform.

Facebook loopt leeg

Facebook = verjaardagskalender

Wij merken het op kantoor ook bij onze GoldfiZhes. Facebook = verleden tijd en heeft plaats gemaakt voor Insta stories & Snapchat filters. Facebook dient slechts nog als verjaardagskalender. Want verjaardagen van je vrienden onthouden? Dat hoeft al jaren niet meer dankzij Facebook! Het duurt daarom niet lang voordat Instagram deze functie ook overneemt.

Let op: 7 miljoen vs 2 miljoen

Dat Facebook in gebruik afneemt is voor ons dus geen verrassing. Echter zijn er in Nederland ook op Facebook dagelijks nog steeds ruim 7 miljoen mensen actief. En dat ten opzichte van bijvoorbeeld de ruim 2 miljoen mensen op Instagram. Dus om dit platform als bedrijf nu zomaar gedag te zeggen is wel wat rigoureus.

Op welk platform zit jouw doelgroep

Het is vooral belangrijk om goed na te denken welke doelen je wil bereiken, welke doelgroep je wil bereiken en welke platformen je daarbij kunnen helpen. En als dat toevallig dan toch nog Facebook is, waarom niet. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Richt je je op pubers dan kan Snapchat een interessant platform zijn. Instagram daarentegen is weer goed om de student & jongvolwassenen tot een jaar of 35 te bereiken. En als je je dan op de, bij ons op kantoor ook wel genoemde, ‘ouderen’ van 35+ wil richten: Facebook it still is. En voor het zakelijke segment is LinkedIn wellicht een betere optie.

Platformen veranderen met de dag

Dit gezegd hebbende moet ik hierbij wel noemen dat geen platform over een jaar nog hetzelfde is. De platformen en de doelgroepen die ze bedienen veranderen razendsnel. Facebook heeft onlangs weer een algoritme update gehad waardoor organische, dus niet geadverteerde, content van bedrijven nauwelijks meer wordt getoond (slechts 4 %). Natuurlijk deels ook afhankelijk van het aantal likes, reacties & shares. Dat pleit er dus voor om al je content te boosten. Of meer focus te leggen op een ander platform.

Doe minder met meer focus

Ik zie nog iets te vaak dat bedrijven veel tijd besteden aan het onderhouden van álle media, er worden weinig keuzes gemaakt op basis van doelen & doelgroepen. Maar als je de doelen helder hebt, kun je daarna best een keuze maken voor Facebook, LinkedIn, Twitter, Snap en/ of Insta. Het gaat erom dat je je merk bouwt, je doelgroep weet te bereiken en je doelen realiseert! En soms is meer focus dan best handig.

Kijk, eigenlijk is het heel simpel

Als je naar het traditionele netwerken kijkt, is het ook beter om een kleiner gezelschap regelmatiger de hand te schudden, dan een hele grote groep maar één keertje. Die kleine groep gaat je namelijk herkennen, komt een praatje met je maken, gunt je iets & beveelt je aan bij anderen in of buiten de groep. En dat is precies wat je wilt… ook op social. Kan je het als bedrijf aan om op alle platformen maximaal uit te nutten, go for it! Heb je minder tijd & middelen tot je beschikking, maak dan vooral keuzes. Dat is niet per se slechter! En over een half jaar is alles weer anders, dus kan je gewoon weer opnieuw kiezen.

Lees ook:

Heidy Aartman
Chief Fizh
5 stories

Onze Heidy is een van de oprichters van GoldfiZh. Als Chief Fizh weet ze precies hoe ze de creativiteit van generatie Z om moet zetten in de beste content.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×