Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Voice search en SEO-copywriting

Spring snel naar:

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3

Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable

Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan:

Hidde Zwiers
SEO-specialist
8 stories

Weet als oud-journalist van AD.nl, NU.nl en VI.nl precies hoe je de zin van de onzin scheidt én lekkere teksten schrijft. Bij GoldfiZh inmiddels ruim 2 jaar intensief bezig met alles rond SEO. Vragen over de blog? Stuur een mailtje of connect gewoon op LinkedIn!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×