Zó schrijf je een whitepaper voor jouw organisatie!

Wil je de expertise van jouw merk of organisatie op de kaart zetten? Dan is het schrijven van een whitepaper dé manier om dit te doen. Wat is een whitepaper nou eigenlijk? Enne, hoe maak je er een? Ik leg het je uit aan de hand van voorbeelden die we zelf hebben gemaakt. Let’s go! 🚀

artikel whitepaper maken door Pam

Wat is een whitepaper?

Allemaal leuk en aardig, maar wat is een whitepaper nou precies? Een whitepaper (‘witboek’ in het Nederlands, ook al gebruikt niemand die term) is een document waarin je een specifieke vraag uiteenzet of een probleem oplost. Je deelt dus (gratis) kennis met je lezers! Back in the day bracht vooral de overheid deze documenten uit, nu zijn dat meestal bedrijven.

Waarom moet je een whitepaper maken?

‘Maar je kunt al die informatie toch ook op je website zetten?’ Klopt! Fijn aan een whitepaper is alleen dat het een langer document is (meestal ongeveer 10 pagina’s), waardoor de lezer alle info handig bij elkaar heeft. In een whitepaper bied je gratis informatie, meestal in ruil voor contactgegevens: vaak kun je deze ‘online brochures’ alleen downloaden als je je e-mailadres achterlaat. Zo levert een whitepaper je nieuwe leads op.

Ook voor B2B-marketing wordt dit middel vaak gebruikt, omdat je op een hele heldere en concrete manier je kennis en expertise toont.

Welke informatie deel je in een whitepaper?

Goed, even over de inhoud. Het belangrijkste onderdeel van een whitepaper! Je wilt namelijk dat de lezer iets opsteekt van je verhaal 😉 Focus je daarom op één onderwerp. En kies natuurlijk een onderwerp waar jij de expert over bent! Ga in op de achtergrond van het probleem en laat merken dat je weet waar je het over hebt.

Daarna doe je de oplossing voor het probleem uit de doeken. Doe dit aan de hand van data, statistieken en natuurlijk praktijkcases! Zo maak je het onderwerp of probleem herkenbaar.

Hoe je dat doet? Dat leggen we uit in het volgende stappenplan.

Stappenplan: zo schrijf je een whitepaper!

Met dit stappenplan schud jij de whitepaper zo uit je vingers. Easy!

  1. Denk na over je doelgroep
  2. Kijk kritisch naar je indeling
  3. Bepaal je inhoud
  4. Conclusie en doorverwijzen
  5. Hoe verspreid je een whitepaper?

Stap 1: denk na over je doelgroep

Voor wie schrijf je eigenlijk? Het is superbelangrijk om eerst je doelgroep helder te hebben voordat je begint met schrijven. Bedenk ook wat je uiteindelijk van je lezers wilt. Wil je dat je lezer iets koopt of wil je alleen dat de lezer meer kennis opdoet? Daar pas je de content van je whitepaper op aan.

Stap 2: kijk kritisch naar je indeling!

Een goede whitepaper heeft een heldere opzet: zo vindt je lezer alle informatie makkelijk terug. Start je whitepaper met een korte inleiding of samenvatting. Dat is je kans om je doelgroep geïnteresseerd te krijgen in de content. Prikkel je lezer hier dus, maar geef niet te veel informatie weg. Zo zorg je dat je lezers doorlezen tot het einde. 😊

Stap 3: bepaal je inhoud

Het belangrijkste is natuurlijk de inhoud! In een whitepaper deel je kennis met de lezer. Jij weet alles over dit onderwerp: zorg dus dat je lezer er iets van leert. Leg het ‘probleem’ uit en ga daarna in op de oplossing. Het idee is natuurlijk dat je deze inhoud subtiel koppelt aan je eigen producten of diensten. Maarrr pas op dat je whitepaper geen promotiepraatje wordt!

Dat is juist niet de bedoeling, hoe graag je ook wilt dat iemand je product koopt. Een whitepaper moet waardevol zijn, ook zonder dat de lezer iets bij je afneemt.

Stap 4: conclusie en doorverwijzen!

Belangrijk! Eindig je whitepaper altijd met een conclusie. Hier vat je de inhoud van je paper samen en… *tromgeroffel* presenteer je het aanbod voor geïnteresseerde klanten. Iemand die tot hier leest is zeker geïnteresseerd in wat je aanbiedt. 😊 Neem dus drempels weg om je aanbod te proberen: geef je lezer bijvoorbeeld een vette korting of een exclusieve proefmaand!

Tip: Maak je whitepaper niet te lang. Niemand heeft zin om zich door een verhaal (hoe interessant ook) van vijftig bladzijden heen te worstelen. Hou het bij ongeveer tien pagina’s; zo weet je zeker dat de aandacht van je lezer niet verslapt.

Stap 5: delen en verspreiden

De laatste stap is natuurlijk het verspreiden van je whitepaper! Daar doe je het natuurlijk voor 😉 Zet je document stap voor stap uit via meerdere kanalen. Begin met de publicatie op je website. Je kunt de whitepaper ook via e-mail versturen naar geïnteresseerden, bijvoorbeeld door een downloadlink in je externe nieuwsbrief te zetten. Leveren deze methodes je veel kliks op? Probeer dan ook LinkedIn en andere social media uit.

En denk ook een beetje outside the box! Wat dacht je bijvoorbeeld van YouTube? Wanneer je in een how to-video verwijst naar de whitepaper voor verdieping in de beschrijving, kan je een groot publiek bereiken!

Voorbeeld: zo ziet een goede whitepaper eruit!

Hieronder vind je twee whitepapers die de afgelopen tijd door ons zijn geschreven. En nee, je hoeft niet eerst je e-mailadres achter te laten om ze te lezen. 😉

Hulp nodig bij het schrijven van je eigen whitepaper? Ik help je er mee verder! Stuur me gewoon een mailtje: pam@goldfizh.nl.

Ook veel gelezen:

Pam Ackermans
Digital Copywriter
1 stories

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×