Weet jij al wat je gaat doen met YouTube-stories?

Stories, stories en nu ook YouTube-stories. De korte verticale video’s hebben geen introductie meer nodig. Wat succesvol begon bij Snapchat, is overgenomen door Instagram, Facebook en zelfs Whatsapp. YouTube? Die kan natuurlijk niet achterblijven! Daarom in dit blog alles over deze nieuwe functie. 

hoe werkt Youtube-stories

De stories zijn ongekend populair, alleen al op Instagram swipen dagelijks 400 miljoen mensen door deze verhalen heen. 

ZOVEEL?!

Dat dacht YouTube ook en introduceert daarom zijn eigen stories.

Wat kan je met YouTube-stories?

Tell me more! Volgens YouTube zijn de stories ontwikkeld als een leuke en gemakkelijke manier om jezelf te uiten. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of promoot je video in je stories. Oftewel: voeg een extra dimensie toe aan je kanaal en video’s. 

De stories zijn alleen in de YouTube app op mobiel te bekijken. Je ziet ze dan in je feed voorbij komen of bij het tabblad ‘stories’ van een YouTube-kanaal.

StukTV als voorloper

De mannen van het populaire YouTube-kanaal StukTV zetten dit al actief in. Wekelijks uploaden ze een nieuwe video, die ook gelijk gepromoot wordt in de stories. 

Een groot voordeel ten opzichte van alle andere stories? Op YouTube blijven ze niet 1 maar 7 dagen staan. En zowel abonnees als niet-geabonneerde gebruikers kunnen de verhalen zien.

StukTV YouTube-Stories

StukTV maakt op YouTube al gebruik van de nieuwe Stories-functie

Reactiestickers

Zoals je ook ziet op Instagram en Snapchat kun je in YouTube je stories opvrolijken met leuke stickers, locaties, fleurige hashtags en nog veel meer. 

Heb je een toffe story geplaatst? Cool! Kijkers kunnen zoals gebruikelijk comments leveren op je story. Een groot verschil: antwoorden op een comment kan alleen via een foto of video, die ook voor iedereen te zien is. Deze functie wordt ‘reactiestickers’ genoemd.

Stories op YouTube

Een reactiesticker via YouTube-stories

Wat kan je op marketingvlak met YouTube-stories?

Voor alle marketeers die al helemaal wild worden: het is voorlopig nog niet mogelijk om te adverteren in YouTube-stories, omdat het nog een testfase is. Het zit er dik in dat adverteren in de toekomst wel mogelijk is. Helaas nog even wachten dus.

Een swipe-up of videolink aan je story toevoegen is ook nog niet mogelijk. Linken naar je eigen YouTube-video is er dus nog niet bij. Erg jammer want zo kun je je fans niet meer ergens naartoe leiden. Maar wat niet is, gaat waarschijnlijk nog komen. 

Gelijk mee aan de slag?

Dat dachten wij natuurlijk ook! Maar helaas, nog een klein minpuntje van YouTube-stories: het bevindt zich nog in een testfase en alleen kanalen met meer dan 10.000 abonnees komen hiervoor in aanmerking. Na deze testfase kunnen vermoedelijk alle YouTube-kanalen deze feature gaan inzetten.

Al wel helemaal voorbereiden op de stories? YouTube biedt in de Creator Academy een cursus aan die je stap voor stap uitlegt hoe je de stories het best kunt inzetten.Help jij ons naar de 10.000 abonnees zodat wij ook kunnen knallen met YouTube-stories? Dan zou tof zijn! Abonneren kan hier en wordt elke week in een minuut bijgepraat over de laatste online marketingtrends.

Lees ook:

Susan van Veenendaal
Digital Producer
4 stories

Creatieve nerd. Weet alles over content, websites en campagnes. Een keertje kletsen? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×