7x waarom jouw bedrijf digital natives nodig heeft

Heb jij ze al op de werkvloer? Generatie Z, oftewel de nieuwe generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt. Het zijn digital natives, opgegroeid in een digitaal tijdperk met de mobiel vastgekleefd aan hun hand. GoldfiZh is groot geworden door deze generatie.

Gen Z - werken met digital natives - generatie z

Gen Z handelt snel, kent de wereld van het internet op hun duimpje, heeft een frisse blik op zaken en is ontzettend creatief. Digital natives bieden veel nieuwe mogelijkheden op de werkvloer. Wel werken ze héél anders dan de huidige mensen bij jullie op kantoor. En wij weten hoe.

1) Digital natives > Digital immigrants

De millenials en iedereen daarboven zijn digital immigrants. Het woord immigrants zegt het al: je spreekt de digitale taal wel, maar met een accent. Ze zijn niet opgegroeid met smartphones en computers, maar hebben de skills moeten aanleren.

Gen Z is digital native, geboren in het digitale landschap. Ze denken niet in offline en online, ze weten niet beter dan dat er altijd en overal technologie en 4G beschikbaar is. Ze snappen hoe software en hardware in elkaar zit en hebben daardoor in no-time nieuwe programma’s, apps en gadgets onder de knie. Het is hun tweede natuur.

Gen Z aan het werk

 

2) Vooruitgang boeken zonder omwegen  

Daarbij zijn ze tech-savvy, ze communiceren liever via moderne media en verwachten dat ook van de andere partij. Waarom een hele mail opstellen als je ook een appje kan sturen? Gen Z denkt praktisch en is daardoor op een goede manier ongeduldig. Ze leren het meest wanneer ze zelf oplossingen voor problemen moeten zoeken. On trial and error dus, niet via briefen, vergaderen en de-briefen.

3) Gen Z zoekt het zelf wel uit

De digital natives zijn niet anders gewend dan dat alle informatie in hun broekzak zit. Zij zijn gewend om ‘instant access’ naar informatie te hebben, alle kennis is binnen één zoekopdracht beschikbaar. Als ze iets niet weten, wordt de telefoon erbij gepakt en gezocht naar tutorials op YouTube of een nuttige blog. Ze zitten niet stil, maar fixen het!

Andere generaties zeggen: “Dit ken ik niet, dus ik begin er niet aan”
Gen Z zegt: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan het wel.

4) Overal bereikbaar met twitch speed

Denk- en werkpatronen van Generatie Z zijn anders omdat de omgeving waarin ze leren en de manieren waarop ze informatie verzamelen compleet is veranderd. Generatie Z is ‘always on(line)’, en dit blijft wennen voor mensen uit eerdere generaties. Als een jong iemand met een telefoon in zijn hand zit, betekent dit niet dat ‘ie niet oplet. Gen Z heeft geleerd om parallel te denken, ook wel twitch speed genoemd. Voor digital immigrants is dit soms moeilijk te geloven, omdat zij dit zelf niet kunnen.

5) Creatief denken door gaming

Wellicht ben je bekend met de vuistregel: wanneer je iets 10.000 uur doet, ben je expert op dat gebied. De gemiddelde Gen Z’er heeft dit op gamevlak al bereikt als ‘ie 21 wordt. Is dat belangrijk? Jazeker. In games word je gedwongen om met creatieve oplossingen te komen en dat is dan ook precies wat ze doen met problemen in de offline wereld. Deze game-ervaring zorgt ervoor dat ze problemen op meerdere manieren overdenken en aanvliegen voordat ze naar ‘het volgende level kunnen gaan’.

Niet detacheren of uitzenden, maar personeel inhuren

6) Teksten in 4.4 seconden gescand

Opgroeien met snelle media maakt dat Gen Z’ers efficiënt en doelgericht te werk gaan. Technologie maakt informatie anders beschikbaar dan bijvoorbeeld een boek. In plaats van het lezen van een hele tekst, scant de nieuwe generatie. Uit onderzoek blijkt dat een tekst van 100 woorden binnen 4.4 seconden wordt begrepen door GenZ. Hun hersenen zijn ingesteld op snelle interacties. Daarom is het zien van ‘keywords’ de belangrijkste factor waarop de waarde van informatie wordt beoordeeld. Enorm efficiënt dus.

7) De mix met oudere generaties is gold

Zijn digital natives dan helemaal perfect? Nee, ook zij hebben hun nadelen, maar je moet weten hoe je daar mee om moet gaan. Deze digital natives, zijn ook ‘digital naïve’. Zij hebben altijd geleerd informatie snel, kort en bondig te vinden en zijn ingesteld op een quick fix.

Dit is anders bij eerdere generaties, zij zijn wel gewend om bijvoorbeeld naar de bibliotheek te gaan, moeite te doen en te kiezen voor goede verantwoording.

Kort gezegd: mensen uit nieuwe generaties worden nog wel eens gezien als lui of als een generatie zonder ambitie,  terwijl mensen uit generaties daarboven als niet-flexibel, traag en in-the-box denkend worden bestempeld.

De verschillende generaties kunnen elkaar dus goed gebruiken. Generatie Z heeft de expertise van mensen uit eerdere generaties nodig voor diepgang en een kritische blik. Tegelijkertijd werkt generatie Z sneller en creatiever en biedt het eerdere generaties inzichten in nieuwe digitale oplossingen.

Rent a GoldfiZh

En dát is ook exact de kracht van GoldfiZh. Wij zijn groot geworden dankzij deze ideale mix van generaties. En omdat wij hebben ervaren hoe waardevol deze samenwerking is hebben wij Rent a GoldfiZh ontwikkeld. Hiermee heb je voor een bepaald aantal uren per week een digital native bij jou op kantoor die campagnes en designs gewoon fixt! Neem contact op voor meer informatie.

Lees meer over:

Hidde Zwiers
SEO-specialist
6 stories

Van huis uit journalist totdat hij voor een opdracht bij GoldfiZh binnenstapte. Schrijft veel, weet alles van SEO, websites en content én mag soms een podcast hosten. Vragen over de blog? Stuur een berichtje ➡️

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×