7x waarom jouw bedrijf digital natives nodig heeft

Heb jij ze al op de werkvloer? Generatie Z, oftewel de nieuwe generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt. Het zijn digital natives, opgegroeid in een digitaal tijdperk met de mobiel vastgekleefd aan hun hand. GoldfiZh is groot geworden door deze generatie en weet dus het fijne van Gen Z. We zetten de voordelen op een rij. 

Gen Z - werken met digital natives - generatie z

Gen Z handelt snel, kent de wereld van het internet op hun duimpje, heeft een frisse blik op zaken en is ontzettend creatief. Digital natives bieden veel nieuwe mogelijkheden op de werkvloer. Wel werken ze héél anders dan de huidige mensen bij jullie op kantoor. Kijk maar:

1) Digital natives > Digital immigrants

De millennials en iedereen daarboven zijn wat ze noemen: digital immigrants. Immigranten zegt eigenlijk alles al: je spreekt de digitale taal wel, maar met een accent. Digital immigrants zijn dus niet opgegroeid met smartphones en computers, maar hebben hun digitale skills moeten aanleren. 

Gen Z is daarentegen digital native, geboren in het digitale landschap. Ze denken niet in offline en online, ze weten niet beter dan dat er altijd en overal technologie en 4G beschikbaar is. Ze snappen hoe software en hardware in elkaar zitten en hebben daardoor in no-time nieuwe programma’s, apps en gadgets onder de knie. Het is hun tweede natuur.

En dat heeft héél veel voordelen!

2) Vooruitgang boeken zonder omwegen  

Daarbij zijn ze tech-savvy, ze communiceren liever via moderne media dan via de telefoon én verwachten dat ook van de andere partij. Waarom een hele mail opstellen als je ook een appje kunt sturen? Gen Z is praktisch en is daardoor op een gezonde manier ongeduldig. Gas erop! Ze leren het meest wanneer ze zelf oplossingen voor problemen moeten zoeken. On trial and error dus, niet via briefen, vergaderen en de-briefen.

3) Gen Z zoekt het zelf wel uit

Digital natives zijn niet anders gewend dan dat alle informatie in hun broekzak zit. Zij zijn gewend om ‘instant access’ naar informatie te hebben, alle kennis is binnen één zoekopdracht beschikbaar. Als ze iets niet weten, wordt de telefoon erbij gepakt en gezocht naar tutorials op YouTube of een nuttige blog. Ze zitten niet stil, maar fixen het!

  • Andere generaties zeggen: “Dit ken ik niet, dus ik begin er niet aan.”
  • Gen Z zegt: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik ga het uitzoeken.”

4) Overal bereikbaar met twitch speed

Denk- en werkpatronen van Generatie Z zijn anders omdat de omgeving waarin ze leren en de manieren waarop ze informatie verzamelen compleet is veranderd. Generatie Z is ‘always on(line)’, en dit blijft wennen voor mensen uit eerdere generaties. Als een jong iemand met een telefoon in zijn hand zit, betekent dit niet dat ‘ie niet oplet. Gen Z heeft geleerd om parallel te denken, ook wel twitch speed genoemd. Voor digital immigrants is dit soms moeilijk te geloven, omdat zij dit zelf niet kunnen.

5) Creatief denken door gaming

Wellicht ben je bekend met de vuistregel: wanneer je iets 10.000 uur doet, ben je expert op dat gebied. De gemiddelde Gen Z’er heeft dit op gamevlak al bereikt als ‘ie 21 wordt. Is dat belangrijk? Jazeker. In games word je gedwongen om met creatieve oplossingen te komen en dat is dan ook precies wat ze doen met problemen in de offline wereld. Deze game-ervaring zorgt ervoor dat ze problemen op meerdere manieren overdenken en aanvliegen voordat ze ‘naar het volgende level kunnen gaan’.

6) Teksten in 4.4 seconden gescand

Opgroeien met snelle media maakt dat Gen Z’ers efficiënt en doelgericht te werk gaan. Technologie maakt informatie anders beschikbaar dan bijvoorbeeld een boek. In plaats van het lezen van een hele tekst, scant de nieuwe generatie. Uit onderzoek blijkt dat een tekst van 100 woorden binnen 4.4 seconden wordt begrepen door Gen Z. Hun hersenen zijn ingesteld op snelle interacties. Daarom is het zien van ‘keywords’ de belangrijkste factor waarop de waarde van informatie wordt beoordeeld. Enorm efficiënt dus!

7) De mix met oudere generaties is goud

Zijn digital natives dan helemaal perfect? Nee, ook zij hebben hun nadelen, maar je moet weten hoe je daarmee om moet gaan. Deze digital natives, zijn ook ‘digital naïve’. Zij hebben altijd geleerd informatie snel, kort en bondig te vinden en zijn ingesteld op een quick fix.

Dit is anders bij eerdere generaties, zij zijn wel gewend om bijvoorbeeld naar de bibliotheek te gaan, moeite te doen en te kiezen voor goede verantwoording.

Kort gezegd: mensen uit nieuwe generaties worden nog wel eens gezien als lui of als een generatie zonder ambitie, terwijl mensen uit generaties daarboven als niet-flexibel, traag en in-the-box denkend worden bestempeld.

De verschillende generaties kunnen elkaar dus goed gebruiken. Generatie Z heeft de expertise van mensen uit eerdere generaties nodig voor diepgang en een kritische blik. Tegelijkertijd werkt Generatie Z sneller, creatiever én biedt het eerdere generaties inzichten in nieuwe, digitale oplossingen.

Rent a GoldfiZh

En dát is ook exact de kracht van GoldfiZh. Wij zijn groot geworden dankzij deze ideale mix van generaties. En omdat wij hebben ervaren hoe waardevol deze samenwerking is hebben wij Rent a GoldfiZh ontwikkeld. Hiermee heb je voor een bepaald aantal uren per week een digital native bij jou op kantoor die campagnes en designs gewoon fixt! Mail Esther even voor meer informatie.

Lees meer over:

Hidde Zwiers
SEO-specialist
7 stories

Weet als oud-journalist van AD.nl, NU.nl en VI.nl precies hoe je de zin van de onzin scheidt én lekkere teksten schrijft. Bij GoldfiZh inmiddels ruim 2 jaar intensief bezig met alles rond SEO. Vragen over de blog? Stuur een mailtje of connect gewoon op LinkedIn!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Kom anders langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×