De leuke ellende van vakjargon

“Voor dit merk zou ik kiezen voor een strak schreefloos font, met strakke lijnen in de huisstijl.” Voor ieder project dat ik doe, zijn er veel verschillende dingen waar ik over nadenk. Niet altijd alles voorzie je in de eerste fase van het project, en vaak blijkt dat er een heleboel dingen extra bij komen kijken als het gaat om bijvoorbeeld het opzetten van een nieuw merk.

Onlangs zijn we live gegaan met een tof merk dat we hebben helpen opzetten. Het is een jong boekhoudings-en salarisadministratiekantoor. Ik hoor je al denken ‘Ehhh tof? Je bedoelt stoffig en saai!’ Nou zeker niet! Ik was misschien in eerste instantie ook wat kritisch, maar heb het tegendeel ondervonden.

Een totaal ander vakgebied

Samen, met of voor een partij werken die niet helemaal in dezelfde branche werkt als jij, is toch altijd een uitdaging vind ik. 1. Je moet de branche leren kennen, wie zijn deze mensen eigenlijk waar ik me op richt, wat willen ze zien en horen en wat vinden zij belangrijk; 2. Al die termen. Ik wist wat een eindejaarslot was, maar de eindejaarsrekening? Een conditie ken ik van het sporten, een betalingsconditie? Ik ben vaak leek in termen die in mijn vakgebied niet voorkomen. Maar ik niet alleen. Marketingtermen zijn bij de meeste directieniveaus toch wel aardig bekend, designtermen daarentegen niet. Het moment dat ik bij de opdrachtgever zit en het heb over fonts, layers, kapitalen en schreefloze letters word ik toch gek aangekeken. Begrijpelijk, jij praat over jouw vak in vakjargon en ik over die van mij.

Ik heb hier een idee voor bedacht. Wat nou als je vóór ieder gesprek met een opdrachtgever in een ander vakgebied (óf andere generatie, sorry!) een begrippenlijst van elkaars vaktermen uitwisselt, kan iedereen op zijn of haar manier door blijven ratelen, scheelt het onduidelijkheid en leer je iedere opdracht weer iets nieuws.

Ik zie het als volgt. Wanneer ik met een, laten we zeggen veertigjarige dierenarts, om tafel ga, ga ik ervan uit dat deze persoon mij niet goed zal begrijpen als ik het ga hebben over een photoshoplayer, een afloopgebied op het drukwerk, of een favicon in je browser. Evenals ik waarschijnlijk niet zal begrijpen wat er bedoeld wordt met verklikkerkippen, het Feline Immunodeficiëntie Virus of alopecie. Toch weer interessant om op een volgende verjaardag te vertellen dat je hond last heeft van een bijzondere vorm van alopecie (haaruitval) en je daardoor eindelijk een nieuwe stofzuiger kreeg van Sinterklaas.

Verdieping is nodig

Anyhow, voor iedere opdracht moet je je verdiepen in een bepaald vakgebied en/of branche ondanks dat je er niet in thuis bent. Wanneer je je hierin verdiept en open minded een project in gaat, ligt de creativiteit aan je voeten. Ja, 95% van de boekhouders die je vindt op het web hebben een saai en stoffig imago. Des te uitdagender is het om de boekhouder waar jij mee samenwerkt uit te laten blinken. Want wie zei dat ‘anders zijn’ meteen slaat op iets negatiefs? Bovendien is mijn vocabulaire weer wat rijker en heb ik mijn begrippenlijst voor vakjargon uitgebreid.

Way to go! Gewoon leeg een project in gaan, dan kom je er verzadigd en vol energie weer uit!

Lees ook:

Esther de Koning
Chief Fizh
5 stories

Essie de King is een van de oprichters van GoldfiZh. Als Chief Fizh weet ze precies hoe ze de creatieve gedachtegang van generatie Z om moet zetten in de beste content.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×