Sinds 1980 is Triodos Bank bezig de wereld te veranderen. Door duurzame initiatieven te financieren, speelt deze groene bank een belangrijke rol in de transitie naar een eerlijke, duurzame en sociale toekomst. Investeren in de eerste windmolen van Nederland of de allergrootste superbatterij? Triodos doet het. En we zijn pas net begonnen!
Van de allergrootste superbatterij tot huizen die geen CO2 uitstoten maar opslaan. Van miljoenen microkredieten in opkomende economieën tot biologische boeren die het in Nederland echt anders doen. Triodos Bank is al meer dan 40 jaar de bank van verandering. Triodos Bank wil een samenleving waarin iedereen zich kan ontplooien en we rekening houden met mens en leefklimaat. Daarom financiert deze bank bedrijven, instellingen en projecten die een positieve impact hebben op mens, milieu en samenleving.
In de zomer 2022 vroeg Triodos Bank om samen met Goldfizh te bouwen aan hun merkpropositie onder de doelgroep en een online doorvertaling te maken van de campagne Made for change. Te gek! Een team bestaande uit enthousiaste marketeers en creatives stak daarom de creatieve koppen bijeen om een online strategie te ontwikkelen die de brug slaat tussen de merkpropositie en campagne doorvertaling.
De basis van de campagne was een marktonderzoek dat Triodos heeft laten uitvoeren. Tijdens een interactieve werksessie werd een plan ontwikkeld om de volgende doelstellingen te realiseren:
- Het bouwen van de merkbekendheid van Triodos onder de doelgroep;
- De merkvoorkeur laten stijgen onder specifiek de jongere doelgroep;
- Bewustwording creëren van het belang van een duurzame bank onder de doelgroep.
Het verhaal van merken wordt steeds belangrijker. Daarbij blijkt dat hoe langer je interactie is, hoe beter je boodschap wordt begrepen. Om de idealist te bereiken hebben we gekeken op welke kanalen en met welke middelen de doelgroep het best te targeten is. In de touch-laag werden pakkende, korte video’s en banners ingezet om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken. Hierbij hebben we gestuurd op waardevolle weergaven. In de tell-laag hebben we content ingezet waarbij de doelgroep echt de inhoud in kon duiken. En daar passen natuurlijk explainer video’s en inhoudelijke artikelen bij.
Uiteindelijk hebben we veel campagnemateriaal opgeleverd wat duurzaam inzetbaar is. We hebben gebouwd aan de merkbekendheid én merkvoorkeur van Triodos Bank door inhoud te bieden.