IGTV in 2020: zo maak je toffe video’s op Instagram TV

Een mooie achtergrond, een telefoon en een goed verhaal: veel meer heb je niet nodig voor IGTV anno 2020. Een dure camera of professionele studio is natuurlijk mooi meegenomen om je content naar een hoger level te tillen, maar het is niet de basis om succesvol te zijn op IGTV. Maar wat voor video’s moet je maken en wat levert IGTV je op? We leggen je alles uit! 

Wat is IGTV?

“IGTV.. eh sorry, help me even?” Instagram TV! De feature van Instagram die in 2018 met zoveel bombarie werd aangekondigd, is niet bij iedereen even goed blijven hangen. Het concept is simpel: Instagram-gebruikers zijn nu in staat om lange video’s te delen met hun volgers. Hoe lang deze video’s zijn, verschilt per account: de tijdsduur ligt tussen de 10 minuten en kan oplopen tot wel een uur. Gratis en voor niets!

Overzichtspagina IGTV 2019

De overzichtspagina van IGTV

Instagram verwijdert IGTV-knop in app

De IGTV-knop in de Instagram-app is weggehaald. Deze opvallende oranje knop trok te weinig bezoekers. “Heel weinig mensen klikten op het icoon in de Instagram-app”, zegt een Facebook-woordvoerder tegen TechCrunch. “We houden Instagram zo simpel mogelijk, daarom halen we de knop nu weg.”

Dat is jammer, maar het maakt het medium niet minder relevant! De functie en losse IGTV-app wordt wereldwijd nog steeds door miljoenen mensen gebruikt én je vindt IGTV nog terug op elke accountpagina. En dat is héél belangrijk, want het is zo een belangrijk visitekaartje voor je (potentiële) bezoekers. Check:

Een voorbeeld van IGTV op een profiel op Instagram

Doordat je IGTV nog wel terugvindt op elk account, is het nog steeds heel relevant. Beeld: GoldfiZh

Dus als je de IGTV zoekt, moet je de app even downloaden in de play store of app store.

Oké, maar welke content moet ik delen op IGTV?

Wat je deelt, is volledig aan jou: dat is juist het mooie! Heb je een persoonlijke blog, een eigen bedrijf of een hele leuke hobby? Instagram TV is voor iedere doelgroep, alle branches en alle topics. Vloggen, tutorials, een mini docu, een podcast; je kunt alle kanten op!

Wat is de toegevoegde waarde van video’s op IGTV?

Je kan dus alles delen, maar wat zijn de echte voordelen? Goeie vraag, daarvoor moet je weten hoe groot Instagram is.

Instagram cijfers infographic

Cijfers over Instagram. Infographic: GoldfiZh

Voordelen IGTV ten opzichte van YouTube

Bij video’s maken denkt iedereen vaak gelijk aan YouTube. Wat maakt IGTV aantrekkelijker dan YouTube?

  • Niemand kan jouw gebruikersnaam claimen: wanneer je een Instagram account hebt, beschik je automatisch over de optie om een bijbehorend IGTV-kanaal aan te maken. 
  • Je start met veel volgers: alle volgers die je over de jaren heen hebt verzameld op Instagram zijn automatisch ‘geabonneerd’ op je IGTV-kanaal en krijgen meldingen van jouw video’s.
  • Stuur bezoekers met 1 klik naar je gewenste webpagina. Doorverwijzen naar je website, webshop of andere landingspagina is heel simpel. Bij IGTV kun je een link in de copy (bijschrift) plaatsen, die je volgers met 1 klik naar de gewenste pagina brengt.
  • Je wordt al snel een voorloper, doordat er nog geen echte trends zijn op IGTV. Probeer concepten uit en test nieuwe formats. 
  • Crossposting wordt nog makkelijker: je hebt nog meer manieren om je boodschap de wereld in te krijgen en dat allemaal binnen 1 applicatie;
  • Video’s komen snel bij niet-volgers in beeld. Op basis van de interesses van de doelgroep en jouw gekozen hashtags, worden jouw video’s op hun verkenningspagina geplaatst. Daarnaast sluiten ze ook aan ‘in de rij’, wat betekent dat ze vanzelf afspelen wanneer een potentiële volger video’s op IGTV kijkt.
instagram 2019, IGTV 2019

Bij GoldfiZh doen we nét dat beetje extra voor IGTV en video

Voorbeelden

Hoe maak je IGTV?

We zijn zelf in 2019 gestart met het maken van video’s op IGTV en weten anno 2020 hoe het werkt! Zo maken we voor IGTV:

  • Vlogs
  • Explainers
  • How to’s

Dit doen we simpel op een stoel in kantoor voor een greenscreen met een uitgebreide lampenset en een telefoon: BAM! Onze eigen mini IGTV-studio! Check het resultaat hiervan op ons Insta-kanaal.

Hoe deel je IGTV?

Vervolgens moet je de video onder de aandacht van je publiek brengen. Dat doe je door een preview op je tijdlijn te plaatsen. En zorg ervoor dat je een mooie thumbnail maakt. Zie ook ons voorbeeld hierboven. Zo ziet je account er top notch uit.

Linkjes in video

En waarom wij dat doen? In tegenstelling tot de ‘normale’ Instagram kan je veel linkjes kwijt op IGTV. Je harkt dus véél meer kliks binnen met je video’s dan met gewone posts op Insta. De link die je bij een post wilt gebruiken plaats je in je omschrijving. Deze wordt zichtbaar wanneer mensen naar een video kijken. Je ziet het dus niet wanneer je een preview op je tijdlijn deelt.

Hoe werkt IGTV?

IGTV werkt net iets anders dan andere platformen, zoals YouTube en Vimeo. Dat komt vooral doordat de video’s verticaal in plaats van horizontaal zijn. Daarnaast is IGTV sterk verbonden aan Instagram, waardoor er heel veel influencers op actief zijn. Hier moet je dus rekening mee houden bij het maken van je content. Kijk naar wat influencers in jouw branche doen en speel daar op in met je content.

Weten hoe dat werkt en wat we ermee voor jou kunnen betekenen? Stuur even een berichtje naar maartje@goldfizh.nl.

Lees verder:

Maartje Walstra
Digital Creative
2 stories

Als er iemand veelzijdig is, dan is het Maartje wel. Met haar scherpe copy, indrukwekkende visuals en vingervlugge cameraskills zet ze zich volledig in voor ieder project. Vragen over de blog? Mailen mag altijd! ➡️

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Kom anders langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×