Share

TikTok voor je bedrijf? Zo pak je dat aan!

11 november 2024

TikTok is niet meer weg te denken uit het sociale medialandschap. Voor veel mensen is het dé plek waar ze als eerste nieuwe trends, producten en ideeën ontdekken. Binnen no-time kan een video viraal gaan en tienduizenden kijkers bereiken. Dit maakt TikTok niet alleen uniek, maar ook uitdagend voor bedrijven: Hoe gebruik je dit platform in je voordeel? We nemen je mee in de wereld van TikTok en geven praktische tips om effectief gebruik te maken van dit trendgevoelige platform!

Loes Ansen
loes@goldfizh.nl

Facts and Figures

4,3 miljoen Nederlandse gebruikers
(Nationale Sociale Media Onderzoek 2024)

Gebruikers besteden gemiddeld 89 minuten per dag aan TikTok
(Businessinsider)

64% van de jongeren verkiest TikTok boven Google als zoekmachine
(Adobe)

Waarom op TikTok met je bedrijf? 5 voordelen

Snel groot bereik

Je kunt snel een groot publiek bereiken zonder veel volgers te hebben. Het algoritme van TikTok pusht video's in de tijdlijn op basis van de relevantie en aantrekkingskracht van de content, niet op basis van wie de gebruiker volgt.  

Gemakkelijk video’s opnemen en monteren

TikTok heeft de optie om video’s in de app te filmen en bewerken. Hierdoor heb je geen camera-apparatuur nodig en kun je gemakkelijk zelf de video monteren zonder een ingewikkeld programma.

Hoge betrokkenheid

TikTok-gebruikers zijn aanzienlijk meer geneigd om video’s door te sturen en te liken dan gebruikers van andere sociale media platforms, blijkt uit een rapport van Social Insider. Hierdoor heeft TikTok de hoogste betrokkenheid per post van alle sociale media platforms.

TikTok als zoekmachine

Uit onderzoek van Adobe blijkt dat jongeren steeds meer gebruik maken van TikTok als zoekmachine. Dit komt doordat ze de informatie op TikTok meer behapbaar, persoonlijk en actueel vinden dan op andere zoekmachines. Als bedrijf kun je hier goed op inspelen. In onze research vind je een indruk van de enorme zoekvolumes op TikTok. En ben je sowieso geïnteresseerd om je SEO-activiteiten uit te breiden naar social media? Bekijk dan onze aanpak voor TikTok SEO.

Slim algoritme

TikTok staat bekend om zijn sterke algoritme. De strategie van TikTok is erop gericht om de tijdlijn van de gebruiker verrassend, verfrissend en vernieuwend te houden, zodat de gebruiker blijft terugkomen naar het platform en positief verrast wordt. Dit doen ze aan de ene kant door video’s aan te bieden die aansluiten op de voorkeuren van de gebruiker, en aan de andere kant door video’s aan te bieden met een hoge betrokkenheid.

Neem bijvoorbeeld deze viral receptvideo van Logan. Aanvankelijk werden zijn video’s aangeboden aan gebruikers die geïnteresseerd waren in koken, en regelmatig receptvideo's bekeken. De receptvideo’s van Logan vielen goed in de smaak en zorgden voor een hoge betrokkenheid. → Hierdoor werden zijn video’s door TikTok ook aangeboden aan andere gebruikers. Zelfs wanneer dit niet aansloot op de voorkeuren van de gebruiker.  

Daarnaast is het belangrijk dat je account een hoge 'creator quality' heeft. Accounts met een hoge creator quality worden eerder getoond aan een groter publiek. De creator quality wordt beoordeeld aan de hand van hoe vaak je content maakt, hoe vaak gebruikers terugkeren naar jouw account en hoeveel interactie jouw video’s genereren.

Hoe zorgen wij met ons eigen TikTok account voor een hoge creator quality? We plaatsen een aantrekkelijke mix van trends, expertise video’s en behind-the-team-momenten. We posten minimaal drie keer per week en houden de interactie in stand door actief te reageren op comments.

8 tips om te starten met TikTok voor je bedrijf

Denk jij dat TikTok een goed platform is voor jouw bedrijf en is er voldoende tijd om dit kanaal bij te houden? Let’s go! Hier zijn 8 tips om jouw bedrijfsaccount op de kaart te zetten.

  1. Doe onderzoek naar jouw doelgroep en maak een duidelijke marketingstrategie.
  2. Ga op zoek naar inspiratie en bekijk wat er momenteel trending is.
  3. Brainstorm over passende content voor jouw bedrijf.
  4. Maak een zakelijk profiel aan.
  5. Maak gebruik van de mogelijkheden op TikTok en post je eerste video!
  6. Test welke content het beste scoort voor jouw bedrijf.
  7. TikTok is een trendgevoelig platform, dus zorg ervoor dat je bovenop de trends zit.
  8. Blijf regelmatig posten. Hierdoor val je als bedrijf meer op.

Checklist: Viraal binnen 6 stappen

  • Zorg voor kwalitatief goede video’s
    De video’s hoeven niet met een professionele camera gefilmd te worden. Maar hoe slechter de kwaliteit van de video, hoe minder deze video door TikTok gepusht wordt.
  • Gebruik populaire geluiden en hashtags
    Veel mensen zoeken op populaire geluiden en hashtags. Deze kun je terugvinden in de TikTok Studio.
  • Schakel automatische ondertiteling in
    Deze instelling typt automatisch de gesproken tekst in de video uit. Dit is niet alleen fijn voor de kijker, maar werkt ook SEO-proof.
  • Trek aandacht van je doelgroep
    De eerste seconden van je video zijn het meest bepalend voor de kijker om te beslissen of ze deze video willen bekijken. Zorg ervoor dat de eerste seconden triggerend zijn voor de kijker, dit kan bijvoorbeeld door een leuke quote aan het begin van de video te plaatsen.
  • Wek reacties op
    TikTok kijkt onder andere naar de betrokkenheid onder je video (aantal likes, reacties, aantal keren opgeslagen en doorgestuurd). Stel daarom een vraag of start een discussie in de video waar de kijkers vervolgens op kunnen reageren.
  • Trigger je publiek om de video af te kijken
    Een ander belangrijk punt voor TikTok is het uitkijkpercentage. Zorg ervoor dat mensen getriggerd worden om de video af te kijken. Dit kun je doen door de clue spannend te houden tot het einde van de video.

Deze bedrijven scoren goed op TikTok

Rituals Cosmetics

Door ‘keep watching for a DIY hack’ aan het begin te plaatsen, maken ze de kijker nieuwsgierig en blijven ze tot het einde kijken. En dat heeft gewerkt, want de video heeft 1,4 miljoen views.

@ritualscosmetics For every refill sold, we plant, protect or restore one tree 💚 #Rituals #Sustainability #Beauty #Hack #DIY ♬ origineel geluid - Rituals

Netflix Nederland

Door binnen 5 seconden te vertellen wat de kijker gaat zien, wordt de kijker enthousiast gemaakt om de video te bekijken. Dit heeft Netflix inmiddels 2,9 miljoen views opgeleverd.

@netflixnl Zou jij dit ook durven als we je op straat tegen ’t lijf liepen? 🇳🇱 #Wednesday #Netflix ♬ origineel geluid - Netflix Nederland

Linda Meiden

Door een verrassende quote aan het begin van de video te plaatsen, wordt de kijker getriggerd om verder te kijken. Hier staat de teller inmiddels op 123 duizend views.

@linda_meiden OH, wat hebben wij zin in ‘Expeditie Robinson’. Of de kandidaten ook zo enthousiast waren? Ze hebben hun matras en de snackbar in ieder geval gemist. Snappen we 💔 #expeditierobinson #videoland #rtl #rikkiekolle #marijnkuipers #timorsteffens #vincentvisser #fawrynotsawry #thomasvandervlugt #joyvanswieten ♬ Jazz Bossa Nova - TOKYO Lonesome Blue

Aan de slag met TikTok?

Wil je een TikTok account opstarten voor je bedrijf, maar heb je de tijd en expertise niet? Neem gerust contact op en wij helpen je graag verder!

Meer weten over deze story?

Loes vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar loes@goldfizh.nl
Loes Ansen
Videoproducer