11 november 2024
TikTok is niet meer weg te denken uit het sociale medialandschap. Voor veel mensen is het dé plek waar ze als eerste nieuwe trends, producten en ideeën ontdekken. Binnen no-time kan een video viraal gaan en tienduizenden kijkers bereiken. Dit maakt TikTok niet alleen uniek, maar ook uitdagend voor bedrijven: Hoe gebruik je dit platform in je voordeel? We nemen je mee in de wereld van TikTok en geven praktische tips om effectief gebruik te maken van dit trendgevoelige platform!
Je kunt snel een groot publiek bereiken zonder veel volgers te hebben. Het algoritme van TikTok pusht video's in de tijdlijn op basis van de relevantie en aantrekkingskracht van de content, niet op basis van wie de gebruiker volgt.
TikTok heeft de optie om video’s in de app te filmen en bewerken. Hierdoor heb je geen camera-apparatuur nodig en kun je gemakkelijk zelf de video monteren zonder een ingewikkeld programma.
TikTok-gebruikers zijn aanzienlijk meer geneigd om video’s door te sturen en te liken dan gebruikers van andere sociale media platforms, blijkt uit een rapport van Social Insider. Hierdoor heeft TikTok de hoogste betrokkenheid per post van alle sociale media platforms.
Uit onderzoek van Adobe blijkt dat jongeren steeds meer gebruik maken van TikTok als zoekmachine. Dit komt doordat ze de informatie op TikTok meer behapbaar, persoonlijk en actueel vinden dan op andere zoekmachines. Als bedrijf kun je hier goed op inspelen. In onze research vind je een indruk van de enorme zoekvolumes op TikTok. En ben je sowieso geïnteresseerd om je SEO-activiteiten uit te breiden naar social media? Bekijk dan onze aanpak voor TikTok SEO.
TikTok staat bekend om zijn sterke algoritme. De strategie van TikTok is erop gericht om de tijdlijn van de gebruiker verrassend, verfrissend en vernieuwend te houden, zodat de gebruiker blijft terugkomen naar het platform en positief verrast wordt. Dit doen ze aan de ene kant door video’s aan te bieden die aansluiten op de voorkeuren van de gebruiker, en aan de andere kant door video’s aan te bieden met een hoge betrokkenheid.
Neem bijvoorbeeld deze viral receptvideo van Logan. Aanvankelijk werden zijn video’s aangeboden aan gebruikers die geïnteresseerd waren in koken, en regelmatig receptvideo's bekeken. De receptvideo’s van Logan vielen goed in de smaak en zorgden voor een hoge betrokkenheid. → Hierdoor werden zijn video’s door TikTok ook aangeboden aan andere gebruikers. Zelfs wanneer dit niet aansloot op de voorkeuren van de gebruiker.
Daarnaast is het belangrijk dat je account een hoge 'creator quality' heeft. Accounts met een hoge creator quality worden eerder getoond aan een groter publiek. De creator quality wordt beoordeeld aan de hand van hoe vaak je content maakt, hoe vaak gebruikers terugkeren naar jouw account en hoeveel interactie jouw video’s genereren.
Hoe zorgen wij met ons eigen TikTok account voor een hoge creator quality? We plaatsen een aantrekkelijke mix van trends, expertise video’s en behind-the-team-momenten. We posten minimaal drie keer per week en houden de interactie in stand door actief te reageren op comments.
Denk jij dat TikTok een goed platform is voor jouw bedrijf en is er voldoende tijd om dit kanaal bij te houden? Let’s go! Hier zijn 8 tips om jouw bedrijfsaccount op de kaart te zetten.
Door ‘keep watching for a DIY hack’ aan het begin te plaatsen, maken ze de kijker nieuwsgierig en blijven ze tot het einde kijken. En dat heeft gewerkt, want de video heeft 1,4 miljoen views.
Door binnen 5 seconden te vertellen wat de kijker gaat zien, wordt de kijker enthousiast gemaakt om de video te bekijken. Dit heeft Netflix inmiddels 2,9 miljoen views opgeleverd.
Door een verrassende quote aan het begin van de video te plaatsen, wordt de kijker getriggerd om verder te kijken. Hier staat de teller inmiddels op 123 duizend views.
Wil je een TikTok account opstarten voor je bedrijf, maar heb je de tijd en expertise niet? Neem gerust contact op en wij helpen je graag verder!