16 september 2025
Op TikTok kan je merk in één dag meer bereik krijgen dan op andere kanalen in een maand. Maar dat gebeurt alleen als je weet wat je doet. Een sterke strategie geeft richting, houdt je content scherp en zorgt dat je niet afhankelijk bent van lucky shots.
Met de juiste aanpak vergroot je je zichtbaarheid, bouw je sneller een betrokken community op en zet je TikTok in als volwaardig marketingkanaal. In deze blog lees je in vijf stappen hoe je dat aanpakt én hoe je er meteen resultaat mee boekt.
TikTok is niet meer weg te denken uit de contentwereld. Het is een platform waar merken én makers volop groeien. Of je nu werkt aan je zichtbaarheid, een community opbouwt of wilt testen wat aanslaat: TikTok geeft je alle ruimte om te experimenteren. Zonder groot budget of perfecte productie. Mijn collega Max zette in zijn blog 5 voordelen van TikTok voor je bedrijf op een rij. Dus waarom TikTok gebruiken?
Jong publiek. Bijna 70% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. En daarvan spendeert de gemiddelde gebruiker maar liefst 95 minuten per dag? op de app!
Een succesvolle TikTok-strategie begint met helderheid over waar je voor staat. Als je alles voor iedereen probeert te zijn, val je nergens op. Maar als je precies weet voor wie je er bent en waarom, trek je vanzelf de juiste volgers aan.
Kies je Niche. Vat je niche samen in één zin. Maak het concreet, alsof je het aan een wildvreemde uitlegt in een lift. Kies vervolgens 5 subthema’s. Deze subthema’s zijn je richtlijnen voor content. Ze zorgen voor herkenbaarheid én variatie. Hier een tabel met voorbeelden van niches en subthema’s.
Kies 1 of 2 vaste formats om mee te starten. Zo maak je consistent en herkenbaar content. Het belangrijkste is dat de formats goed passen bij wat je wilt vertellen.
Wat bij ons goed werkt zijn de zogeheten Mic antwoorden, waarbij we teamleden korte vragen stellen. Wat voor jou werkt, hangt af van je branche. Zoek op TikTok naar content in jouw niche. Bekijk wat goed scoort en analyseer de formats. Wat zie je steeds terugkomen?
Een aantal voorbeelden voor formats zijn:
Combineer de formats met je subthema’s voor snelle ideeën. Studeer de uitkomsten en gebruik deze resultaten voor je eigen content.
Begin je video met een visuele hook. De eerste 3 seconden zijn allesbepalend. Een goede hook maakt je video niet alleen opvallend, maar ook menselijk, speels of verrassend. En dat werkt.
Voorbeelden trending hooks:
Een goede hook zorgt ervoor dat mensen in ieder geval de eerste 3 seconden blijven hangen.
88% van TikTok-gebruikers zegt dat geluid essentieel is voor de ervaring. Maar: geluid alleen is niet genoeg. Je visuals moeten het verhaal versterken en ervoor zorgen dat je boodschap écht blijft hangen. En ja, dit zouden wij ook beter moeten doen 🥸.
Een aantal voorbeelden:
Voeg dus ALTIJD visuals toe. En vergroot de kans dat mensen blijven kijken.
Probeer niet steeds iets nieuw. Maak juist méér van de content die het goed doet (kijk naar ons 😉) De grootste voordelen? Je geeft je publiek meer van wat ze willen. Het bespaart tijd. Je bouwt herhaling in, en daarmee dus merkherkenning. Én het verhoogt je kans op nog meer bereik.
Op TikTok kun je dit checken via je analytics:
Dankzij dit ‘slimme’ recyclen van content baseer jij je strategie op data en niet op gevoel. Dus herhaal wat werkt en maak variaties op goed presterende content.
Krijg je nou geen genoeg van deze tips? Lees dan nog eens onze vorige blog over TikTok.
Wil jij nu ook graag starten met TikTok? Of juist je account naar een hoger niveau tillen? Neem contact op en wij helpen je graag verder!