Waarom we straks advertenties met 15 koppen aanleveren

Google heeft twee nieuwe, specifieke toepassingen voor zoekadvertenties. Zo specifiek, dat we drie minuten nodig hebben om ze uit te leggen. Daarom: hoe target je nog specifieker en waarom heeft een advertentie straks vijftien verschillende koppen nodig?

Responsive Search Ads

De nieuwe features van Google heten in-market doelgroepen en Responsive Search Ads. Hiermee staat relevantie per individu meer dan ooit centraal bij een advertentie. Waarom dit belangrijk is? Meer relevantie betekent meer rendement. En dat willen we! 

In-market doelgroepen zorgen zorgen voor deze betere relevantie. Op basis van eerdere zoekopdrachten, browsergeschiedenis en terugkerend verkeer identificeert Google wat een zoekintentie is. Hierdoor weet de zoekmachine niet alleen dát iemand op zoek is naar een nieuwe jas, maar ook in welke fase van de oriëntatie hij zich bevindt én hoe die het beste benaderd kan worden.

Resultaat: je richt je precies op de doelgroep die je wilt benaderen in een bepaald stadium van de customer journey. Ideaal! 

Heel, heel veel mogelijkheden met Responsive Search Ads

Door dit targetten te optimaliseren breng je een boodschap over die precies aansluit op de vraag van de doelgroep. Of zelfs per individu. Dankzij Responsive Search Ads kan je perfect aansluiten op de persoon die een aankoop overweegt


In deze video legt Google uit wat je allemaal kan met Responsive Search Ads

Google trackt namelijk alles: de manier waarop je zoekt, met welke termen, hoe vaak, vanuit welke locatie en op welk apparaat. Op basis van deze gegevens bepaalt Google wat de optimale boodschap is, en nu dus zelfs per individu.

De customer journey staat hierbij centraal. Google weet wat de behoefte is en welke informatie nodig is om de bezoeker op het juiste moment de juiste informatie te geven. Wat uiteindelijk leidt tot meer verkopen.

40.000 combinaties per advertentie

Tijd voor personalisatie! Om deze ontwikkeling kracht bij te zetten maken Responsive Search Ads het mogelijk om per advertentie tot 15 verschillende koppen, 4 verschillende productbeschrijvingen en verschillende ad extensies toe te voegen. Dit leidt tot maar liefst 40.000 combinaties voor één ad. En Google test per persoon (!) wat de meest optimale combinatie is. Het werkt als volgt:

Google test welke combinaties de meeste conversies opleveren. Dit doen ze door doelgroepen te testen en te identificeren. Vervolgens wordt iemand, die zoekt met bepaalde keywords, geplaatst in een verwachte doelgroep. Dit wordt gedaan aan de hand van onder andere de zoekgeschiedenis, het keywordgebruik en terugkeer. Bij iedere doelgroep hoort een geteste en geoptimaliseerde advertentie. En voila, je hebt je responsive search ad!

Het resultaat? Goede CTR!

Een optimale doelgroep én een optimale ad. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde CTR voor search advertenties 1.92 procent is. De voorspelling voor Responsive Search Ads ligt tussen de 5 en 15 procent. Een enorme toename dus! Best wel eens het proberen waard dus! We helpen je er graag mee, mail even naar info@goldfizh.nl.

Meer weten over Google en marketing? Check deze blogs!

Juul van den Hoogen
Digital Culture Specialist
6 stories

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×