10 augustus 2022
Web3 of web 3.0. is hét nieuwe buzzword van Silicon Valley. Maar wat is het en wat kan je ermee? En waar waren web 1 en web2 dan precies voor? Wij nemen je mee in de wereld van Metaverse en blockchain. Klaar voor? Let’s go! Over 5 minuten weet je alles wat je over de toekomst van het internet moet weten.
Web3. Is het slechts een buzzword dat nooit gerealiseerd wordt of komt het web2-tijdperk sneller ten einde dan we dachten? En wat is het verschil tussen web1, 2 en 3?
Om goed te snappen wat web3 is, is het belangrijk dat je begrijpt hoe web1 en web2 werken. Lees dus snel verder!
In de jaren ‘90 bestond het internet uit ongeveer 1 miljoen computers die met elkaar verbonden waren. Dat is natuurlijk niks in vergelijking met de meer dan 4 miljard apparaten die nu verbonden zijn met het internet! In die tijd kon je met het
IP-adres of de URL van een specifieke website, die website bezoeken. Er waren geen zoekmachines of andere oplossingen die websites en bezoekers aan elkaar verbonden.
Het creëren van online content was in die tijd dus alleen weggelegd voor developers die écht wisten hoe het internet werkte. Deze fase van het internet noemen we ook wel de read-onlyperiode.
Eind jaren ‘90 zagen we dat veel gebruikers actief op zoek waren naar geschikte content en dat die gebruikers graag makkelijk content wilden verspreiden. Voilà, web2 was geboren.
Web2 draait volledig om het creëren en delen van content via social media. En dat is gelukt, want hoe makkelijk is het om tegenwoordig een artikel te delen via LinkedIn? Juist!
Deze oplossingen zijn ontwikkeld door wat we tegenwoordig big tech noemen (ofwel: internetgiganten). Big tech bestaat uit bedrijven zoals Google, Meta of Amazon. Dit zijn gecentraliseerde bedrijven die alle content en data met hun eigen servers verwerken en daarmee zijn uitgegroeid tot de machtigste en rijkste bedrijven ter wereld. Op dit moment beheert big tech een enorm stuk van het internet en alle data die daarop gedeeld wordt.
Met gecentraliseerd bedoelen we georganiseerd vanuit één plek. In het echt zijn dit natuurlijk meerdere datacenters, maar het gaat erom dat een groot deel van het internet op de servers van bijvoorbeeld Google of Meta draait. Zij slaan deze data centraal op in hun eigen servers, en zijn daardoor volledig eigenaar van al die data.
Op dit moment leven we dus in de web2-periode. Om uit te leggen hoe web2 werkt, nemen we Justin Bieber even als voorbeeld. Justin Bieber heeft maar liefst 244 miljoen volgers op Instagram en 76 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Hij maakt muziek en content voor beide platformen.
Als gebruiker consumeer je zijn content en luister je naar zijn muziek. Bij beide platformen betaal je door je data te delen (naast het reguliere abonnement). Met die data verkopen Instagram en Spotify vervolgens advertenties, wat ervoor zorgt dat grote techbedrijven alsmaar rijker en machtiger worden. Dit begint nogal een probleem te worden.
Vooral die dataverzameling is onethisch en lastig. Verschillende landen grijpen daarom in met steeds strengere regelgeving tegen dataverzameling. Gelukkig zijn we al op zoek naar een manier om het internet opnieuw te ontwikkelen, zonder dat er te veel data wordt verzameld. En dat is waar web3 kansen biedt.
Waar web2 het internet van big tech is, is de belofte van web3 dat het internet van de gebruikers wordt. Hoewel web3 dus klinkt als toekomstmuziek, is het niet echt een nieuwe term. Sterker nog: de term bestaat al 14 jaar! Dat is ongeveer net zo lang als de iPhone bestaat. Die is ondertussen al niet meer weg te denken uit ons leven, maar web3 is nooit écht goed doorgebroken.
Toch zie je de laatste tijd overal het woord web3. Hoe komt dat toch? Nou, web3 is ondertussen een verzamelnaam geworden voor alle onderdelen die het nieuwe web moeten vormen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Metaverse, Blockchain, Smart Contracts en Smart Wallets. En die worden op dit moment steeds populairder.
Dit heeft te maken met een aantal onderwerpen:
Zonder al te diep in te gaan op blockchaintechnologie (het is ingewikkeld), willen we toch kort uitleggen hoe het werkt, aan de hand van een simpel voorbeeld.
Stel je voor: Esther, Imke, Hidde en Maartje gaan een borrel drinken op het terras. Na de borrel is Esther degene die betaalt, waardoor Imke, Hidde en Maartje haar alle drie twee bitcoins verschuldigd zijn. We gaan er voor het gemak even vanuit dat Hidde, Imke, Esther en Maartje alle vier vooraf drie bitcoins hadden. Dit staat versleuteld in een blokje.
Hidde stuurt nu twee bitcoins naar Esther. Bij de transactie wordt een nieuw blokje aangemaakt, waarin je ziet dat Hidde nu nog één bitcoin heeft, Esther vijf, Imke drie en Maartje drie. Vervolgens doet Imke hetzelfde, waardoor er een nieuw blokje komt. Hierin staat: Esther zeven, Hidde één, Imke één, Maartje drie. En Maartje doet dat ook. Deze rij van blokjes noemen we een ledger. De ledger is een ketting blokjes verdeeld over verschillende peers (de mensen die met elkaar te maken hebben) met dezelfde data, iedereen in de blockchain heeft deze ledger. Als Maartje nu probeert nog twee bitcoins naar Esther te sturen, wordt er een blokje toegevoegd, maar zien de ledgers van Imke, Hidde en Esther dat Maartje maar één bitcoin heeft en daarom faalt de transactie.
Waar een hacker dus nu kan proberen om een centraal datacenter van Meta te hacken om zo data van veel gebruikers te vervalsen of stelen, kan dit met de komst van blockchaintechnologie niet meer, vanwege de sterke versleuteling van de ledgers én het feit dat er decentraal een kopie bij alle gebruikers wordt opgeslagen. Zo wordt een aanpassing in één ledger dan dus direct gevonden. Web3 combineert de decentrale manier van werken met web 1 en de moderne functionaliteit van web2. Het is het internet dat echt van de gebruikers is, gevormd door creators en ondersteund door crypto.
Dat nieuwe web brengt natuurlijk een aantal beloftes met zich mee:
Wij vinden dat deze beloftes een goed perspectief bieden. Decentralisatie is eigenlijk de term die het meest terugkomt, en dat is ook de belangrijkste voor dit alles. De grote belofte van web3 is dat het internet weer volledig decentraal wordt en het internet dus wordt verdeeld over miljoenen computers in plaats van de gigantische datacenters van big tech.
Wij betwijfelen of het internet ooit weer volledig decentraal wordt. Wel denken wij dat informatie op een centraal geregelde website uit een decentrale blockchain (of server) kan komen. Klinkt ingewikkeld, maar is in de praktijk best simpel.
Hierboven zie je links een voorbeeld van een decentraal netwerk zoals in web 1, en rechts zie je een centraal netwerk zoals in web2. Open Sea is één van de grootste marktplaatsen voor NFT’s: dat is nu even ons voorbeeld. Deze website draait op een centrale server, maar haalt informatie uit decentrale blockchains. Dat ziet er zo uit:
Het middelste servergebouw is de centrale host van de website, die input haalt uit decentrale netwerken daaromheen.
Een gemiddeld mens spendeert het meeste van zijn tijd op bepaalde websites en mediums op het internet. We gaan namelijk altijd op zoek naar websites of apps die voor ons werken. Zo blijven we onze informatie vaak uit dat rijtje websites halen. Het nieuws haal je bijvoorbeeld altijd van de NOS, en je scrollt dagelijks door Instagram. Dit gaat waarschijnlijk niet veranderen, dus de host van bijvoorbeeld een sociaal netwerk als Instagram zal nog steeds een centrale host zijn. De content op Instagram wordt dan alleen opgehaald uit de decentrale blockchain.
Dat betekent dus dat de foto op Instagram metadata in een blockchain bevat die bewijst dat de foto jouw eigendom is. Zo haalt Instagram extreem moeilijk versleutelde data op om de foto te laten zien op het platform. En kan Instagram niet meer precies inzien waar jij naar kijkt als je scrollt.
Eventjes terug naar Justin Bieber. In web3 zou Justin zelfs zijn eigen crypto kunnen maken, bijvoorbeeld de biebercoin. Hij kan met deze munt in een publieke blockchain handelen. Zijn fans kopen dan zijn munten en worden op die manier een stukje eigenaar van de content en het merk dat Justin Bieber is. Op deze manier krijgen ze exclusieve toegang tot content, en groeien ze met de marktwaarde mee. Justin kan dan nog altijd zijn muziek beschikbaar maken op web3-apps om te luisteren voor gebruikers, zodat dan in theorie de gebruiker én Justin hiervoor betalen.
Maar, de term web3 bestaat dus al 14 jaar. En toch heeft het nog niet zijn intrede gemaakt. Waarom?
Naast dat het staat voor grote veranderingen in het online landschap wordt web3 ook gebruikt als marketingterm in de beweging tegen big tech. Wij denken niet dat een decentraal peer-to-peer netwerk op de korte termijn goed genoeg gaat zijn om de enorme hoeveelheid fotografische en videografische content op het internet aan te kunnen. Daarnaast denken we ook niet dat we iedereen de macht moet krijgen om maar te maken wat ze willen zonder dat we er iets tegen kunnen doen, en dat er wel één centraal punt moet zijn. Het is dus een flink dilemma!
En laten we big tech ook niet zomaar vergeten! De naamsaanpassing van Facebook naar Meta zegt genoeg over waar dit bedrijf naartoe beweegt. Meta wil voorloper zijn in de beloftes van web3 en neemt hele afdelingen aan om zich hierin verder te ontwikkelen.
Wij denken dat bedrijven als Amazon en Meta uiteindelijk wel de overstap naar een variant van blockchaintechnologie maken, waarbij ze volledig transparant zijn in hoe er met data wordt omgegaan en je als gebruiker daarin de volledige controle hebt.
Daarnaast denken we ook dat we gebruik gaan maken van de zogenoemde wallet of mask uit de cryptowereld. De naam zal ongetwijfeld veranderen, maar er komt een manier waarbij we geen gebruik meer maken van verschillende accounts, maar verschillende apps die onze gegevens versleuteld uit een wallet halen zodat we automatisch worden geverifieerd!
Als laatste denken wij dat we gebruik blijven maken van de sociale netwerken die we nu hebben met daarbovenop de kansen die web3 biedt voor ontwikkelaars. Denk dan aan het implementeren van verschillende apps maar ook het bouwen aan de Metaverse. En dat we kansen die het biedt voor de makers wel te zien krijgen, zoals beloningssystemen via coins en het eigenaarschap op content.
Het verdienmodel van big tech gaat door web3 dus hopelijk op de schop, zodat de makers meer macht krijgen en onze data beter beveiligd wordt. En dan wordt het belang van first party data nóg belangrijker.
Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Martijn bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m hier!