8 augustus 2025
Sinds 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) van kracht. Deze wet verplicht veel bedrijven in Nederland om hun websites, webshops en apps toegankelijk te maken voor iedereen. Dus ook voor mensen met een beperking. Toezichthouders zoals de ACM en AFM kunnen nu controleren en boetes opleggen die kunnen oplopen tot € 103.000. De vraag is dus niet meer of je iets moet doen, maar vooral wat en hoe.
Je weet dat je aan de slag moet, maar waar begin je? De wereld van digitale toegankelijkheid kan best complex lijken. Je hoort over de EAA, de WCAG 2.1 AA-norm en zelfs de link met de privacywet AVG. Het is logisch als je je afvraagt wat nu precies verplicht is, wie er toezicht houdt en welke stappen je concreet moet zetten.
Deze onduidelijkheid kan ervoor zorgen dat je het voor je uit schuift, maar dat is in de huidige situatie geen slimme zet.
Om je op weg te helpen, hebben we een praktische whitepaper geschreven: "Digitale Toegankelijkheid na 2025". Dit is geen ingewikkeld juridisch document, maar een gids die de wetgeving vertaalt naar duidelijke, uitvoerbare stappen voor je organisatie.
Voldoen aan de European Accessibility Act is meer dan alleen een vinkje zetten. Het is ook een slimme zet voor je bedrijf. Je maakt je diensten toegankelijk voor een veel grotere groep mensen; in de EU alleen al gaat het om zo'n 135 miljoen mensen. Bovendien leidt een toegankelijke website bijna altijd tot een betere gebruikservaring voor
al je bezoekers, een hogere conversie en een betere vindbaarheid in Google.