Tijdelijke versterking

Sociale impact maken door de weg naar hulp bij verslaving te vereenvoudigen

Hands-on

Kennisdeling

Per direct

In 2023 werd Goldfizh gevraagd om de nieuwe website te ontwerpen voor één van de grootste verslavingszorginstellingen in Nederland: Jellinek. Een prachtige opdracht met maatschappelijke impact, want deze website speelt elke dag een belangrijke rol bij het vinden van de juiste verslavingshulp. In deze case lees je precies hoe wij dit hebben aangepakt.

Fase 1

Discovery

Bij het ontwikkelen van een nieuwe website was het begrijpen van de verschillende doelgroepen essentieel. Natuurlijk staan cliënten in het verhaal van verslavingszorg centraal, maar ook naasten, familie en zorgprofessionals zijn erg belangrijk in het proces rondom een verslaving. Voor elke doelgroep hebben we een customer journey uitgetekend waarbij de fases die men doorloopt tijdens een verslaving de leidraad vormden. Uit deze journey kwam de ‘treatment gap’ duidelijk naar voren: de drempel die cliënten ervaren bij het vragen om hulp. Dit inzicht is erg belangrijk geweest in ons designproces en heeft ons gemotiveerd om slimme keuzes te maken op het gebied van content en design waardoor we de drempel om professionele hulp in te schakelen zo laag hebben gemaakt.

Fase 2

Paginastructuur

De dienstverlening van Jellinek binnen de verslavingszorg is ontzettend breed. Denk bijvoorbeeld aan honderden informatiepagina’s rondom middelen, verschillende gebruikerstesten waarmee je je eigen gedrag kunt checken en daarnaast uitgebreide informatie rondom alle aangeboden behandelingen. Een flinke klus om dat naar een goede paginastructuur te vertalen. Om alle pagina’s een logische plek te geven, hebben we een uitgebreide card sorting sessie gedaan met de projectgroep. Op die manier hebben we de paginastructuur en de navigatie uit kunnen tekenen.

Fase 3

Webdesign

Vervolgens hebben we alle pagina’s uitgewerkt in wireframes en doorvertaald naar webdesigns. We bouwden een component library (een versimpelde versie van een design systeem) op basis van de huisstijl van Jellinek, met vernieuwde, moderne componenten. Het rood dat op de vorige website zo prominent gebruikt werd, hebben we tot accenten en buttons gereduceerd, terwijl we zachte blauwtinten gebruikten om een rustige, betrouwbare uitstraling neer te zetten.

Fase 4

Testen & optimaliseren

Ten slotte hebben we het clickable prototype van de website uitgebreid doorgetest met eindgebruikers. Usability testing is een belangrijke manier om te controleren of eindgebruikers de website begrijpen en intuïtief snappen hoe ze van A naar B moeten navigeren. We spraken cliënten, naasten én professionals en haalden zo interessante feedback op. Zo hebben we op basis van de usability tests het menu net iets anders ingericht, hebben we geschoven met blokken op een aantal belangrijke pagina’s en hebben we teksten aangepast zodat deze voor iedereen helder zijn. Door UX research aan het begin én aan het einde van het website ontwikkelproces in te zetten, kon de bouwpartij aan de slag met het ontwikkelen van een website waarvan je zeker weet dat deze doet wat ‘ie moet doen: de weg vinden naar verslavingshulp zo makkelijk mogelijk maken.

Meer weten over deze case?

Ruby vertelt je graag meer over deze case.

Mail naar ruby@goldfizh.nl
Ruby van den Broek
Senior UX-/UI-designer