Trimbos is hét onafhankelijke kennisinstituut voor mentale gezondheid, het gebruik van alcohol, drugs, gamen en meer. Vanuit deze positie wilde Trimbos met de campagne Rookvrije Start de gevolgen van roken vóór, tijdens en na de zwangerschap onder de aandacht brengen. Dat roken tijdens de zwangerschap slecht is, weten we allemaal. Maar de gevolgen van roken vóór de zwangerschap zijn vaak minder bekend. In de drie maanden vóór de zwangerschap kan roken gevolgen hebben op de vruchtbaarheid, het verloop van de zwangerschap en de gezondheid van moeder en kind. Nu én later.
Vrouwen die in de toekomst zwanger willen worden, zijn zich vaak niet bewust van de risico's van roken in de periode vóór de zwangerschap. De schadelijke effecten van roken in de periconceptie periode (14 weken vóór en 10 weken na de conceptie) zijn veel minder bekend. Dit resulteert in het feit dat het percentage vrouwen (en partners) dat rookt gedurende deze periode nog (te) hoog is, namelijk 25%. Daarom hebben we een campagnestrategie opgezet, gericht op het creëren van bewustzijn, het bieden van verdiepende informatie en het stimuleren van actie om hulp te zoeken bij het stoppen met roken.
Om meer informatie uit de doelgroep te halen, organiseerden we een focusgroep. In dit groepsgesprek bespraken we uitgebreid het onderwerp en kwam naar voren dat de doelgroep wél op de hoogte is van de schadelijke effecten van roken tijdens een zwangerschap, maar niet van de risico’s in de drie maanden vóór de zwangerschap. Vanuit deze kennis hebben we een bewustwordingscampagne uitgewerkt. Door middel van snippets (fragmenten van de explainer video) en banners op social media hebben we awareness gecreëerd bij de doelgroep. De explainer video hebben we op Youtube ingezet om de doelgroep beter inhoudelijk te informeren met verdiepende informatie. Vervolgens hebben we de doelgroep gestimuleerd om actief te stoppen, óf om hulp te zoeken als dit niet (zelf) lukt aan de hand van banners en een quiz op social media.