16 januari 2023
Is alles niet al een keer gemaakt? Deze vraag krijg ik als designer bijna dagelijks te horen, maar het antwoord hierop is… nee! Natuurlijk lijkt veel typografie, 2D- en 3D-design op elkaar, maar af en toe springt er iets uit wat andere ontwerpers inspireert. Zo ontstaan trends! Benieuwd welke visual trends in 2023 de kop opsteken? Je leest het in deze blog.
Be bold and stand out! Grote typografie in felle kleuren zien we zeker terug in 2023. Wordt dat niet een beetje druk? Natuurlijk past het niet bij ieder merk, maar toch gaan we steeds vaker terugzien dat visual campagnes kiezen voor een bold statement. Denk bijvoorbeeld aan grote opvallende fonts met een uitgesproken karakter in plaats van kleine subtiele lettertjes die haast niet opvallen.
Uiteraard gaat dit niet alleen over visuele aspecten. Ook de boodschap is niet te missen. IGen wil zich alleen verbinden aan bedrijven met een visie die aansluit bij die van hen, en merken haken hier op in. Ze spreken zich vaker uit tegen onrecht in de wereld en dat gaat samen met een krachtig statement in zowel vorm als visie.
Motion is het toverwoord voor iedere designer in 2023. Om ons heen wordt alles digitaler. Hierdoor is er meer ruimte voor bewegend beeld. Waar bushokjes eerst werden volgeplakt met geprinte posters, zijn deze inmiddels vervangen door digitale schermen. Denk bij motion dan ook niet alleen aan videografische content, maar ook aan typografie, grafische of meer abstracte vormen.
Webdesign anno 2023 bestaat dus niet meer uit alleen stilstaande afbeeldingen. De scroll-beleving van een website vertelt zo veel meer dan stilstaande visuals. Hierdoor wordt de gebruiker uitgenodigd om door te scrollen. Sites van VanMoof of Stark Shipping laten zien dat een site veel meer kan zijn dan een statisch platform en tillen de ervaring van de gebruiker naar een hoger level!
2D is zóóó 2022… In 2023 gaan we steeds meer 3D-vormen zien in design. Zowel in animatie als in 2D-vormgeving. Renders van 3D-objecten shinen al vaker in de design wereld. Door een 3D-object in je vormgeving te verwerken ontstaat er ineens veel meer diepte en gelaagdheid. Grote merken in vooral de mode-industrie werken al vaker met 3D-objecten binnen 2D-designs. Tools die we steeds vaker gaan gebruiken zijn dan ook Blender, Maya of Cinema 4D. XK Studio laat zien dat we nog lang niet uit zijn geëxperimenteerd met 3D-vormen.
Robots die de designwereld overnemen?! Waarschijnlijk niet. Toch zullen ze wel een hoop werk uit handen gaan nemen. We zien al dat software ontwerpbeslissingen kan maken, zoals het in elkaar zetten van display ads of social content. Maar hier zit nog altijd een vormgever voor, die als een chef de ingrediënten in de machine gooit. De software gaat vervolgens zelf aan de slag op basis van designregels. Deze regels worden door de ontwerper of developer opgesteld.
Maar er zijn ook al ware AI-kunstenaars, die een stuk gedetailleerder werken dan eerder genoemde software. Denk aan een platform als Dall-e, maar ook verschillende apps hebben nu al de kennis om zelf beelden te genereren. Hoe werkt dit? Simpel! Je schrijft in een handomdraai je idee uit en AI gaat voor je aan de slag. Bijvoorbeeld: ‘een vliegende goudvis geschilderd door Vincent van Gogh’. Voila! Binnen een paar tellen is jouw idee gevisualiseerd.
Design tools veranderen. Vroeger kon je alleen maar designen in Adobe Photoshop, maar inmiddels ontstaan er steeds meer platformen en tools waarin iedereen zijn eerste stappen in de designwereld kan zetten. Programma’s als Figma en Canva geven niet alleen de designer, maar ook de klant, de mogelijkheid om samen aan een design te werken. Natuurlijk werken niet alle tools hetzelfde en heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Voor de meeste designers zal Adobe Photoshop nog altijd bovenaan het lijstje staan – myself included!
Socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok geven steeds meer opties om jouw eigen design te maken. Met simpele apps of plugins kun je tegenwoordig veel meer dan een paar jaar geleden. Je ziet dat gebruikers complete kunstwerken maken in apps als Snapchat. In 2023 gaat dit nog meer groeien en wordt het steeds makkelijker om digitaal te knutselen. Toch zijn deze apps nog steeds beperkt en geven ze vaak geen mogelijkheid tot uitlijning, spatiëring, grids, en andere standaard design functies.
Software wordt ook steeds interactiever. Adobe CC (Creative Cloud) is daar een mooi voorbeeld van. Alle grafische software die zij hebben, reageert heel eenvoudig op elkaar. Als je iets in Adobe Photoshop maakt, snapt Adobe Indesign ook hoe de lagenstructuur eruitziet. Exporteren vanuit Adobe Photoshop is dus vaak niet meer nodig! Je ziet dat andere software hiervan leert en het steeds toegankelijker maakt om je bestanden ook in andere software te bewerken. Ik merk regelmatig dat de shortcuts en laagstructuren uit Adobe Illustrator óók werken in tools als Figma en Resolume. Deze software-melange staat pas in de kinderschoenen en gaat alleen maar toegankelijker worden.
Trends voorspellen is natuurlijk geen keiharde wiskunde, dus ik ben erg benieuwd hoe we aan het eind van 2023 terugkijken op dit design jaar. Wil je één van deze trends terugzien in de (re)-branding van jouw eigen merk? Neem dan contact op met Jordi. Hij kijkt graag welk trending design het beste bij jouw merk past!