29 januari 2021
Wist jij dat één korte zin of zelfs één woord honderd meer producten kan verkopen dan een pagina vol? Dat is de kracht van microcopy. Door microcopy goed toe te passen, lukt dit jou ook! Microcopy heeft een grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de conversieratio van je website. Benieuwd wat microcopy is en hoe je dit goed toepast? Check het hier.
Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes op strategische plekken in e-mails en op websites, bijvoorbeeld naast een call-to-action-knop. Deze ‘microteksten’ nemen onzekerheden weg en helpen de bezoeker bij het ondernemen van acties. Zie het als het duwtje in de rug dat de bezoeker op dat moment nodig heeft. Copywriting op zijn best dus!
Interessant? Lees meer!
Microcopy vind je terug op of in:
Microcopy is een belangrijk onderdeel van de User Experience (UX) oftewel de gebruikerservaring op je website. Daarom is er geen verschil tussen microcopy en UX copy. Een UX-copywriter heeft voornamelijk één doel en dat is gebruiksvriendelijke content creëren, zodat de teksten op de website converteren. En dat doe je bijvoorbeeld met microcopy!
Wist je dat bezoekers gemiddeld maar 28% van een pagina lezen? 28%! Dat is de eerste zin, koppen, opsommingen, call-to-action-knoppen en alles vlakbij die knoppen. Door hier een goed gekozen woord of zinnetje te plaatsen neemt de gebruiksvriendelijkheid toe en daarmee de conversieratio van je pagina of website. Dus het aantal inschrijvingen, verkopen en aanmeldingen.
– Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen?
– Geen zorgen, we gebruiken je telefoonnummer alleen indien er een probleem zou zijn met de verzending.
– Bedankt Jan, Fijn dat je koos voor onze winkel. We gaan direct aan de slag.
– Geweldig, daar gaan we van blozen… Wat maakte het verschil?
Om microcopy goed toe te passen is het belangrijk om je boodschap te bepalen. Doe dit door deze vragen te beantwoorden:
Het is niet vanzelfsprekend dat jouw klanten net zoveel als jij weten van jouw product of dienst. Ga er dan ook niet vanuit dat klanten weten wat jij bedoelt wanneer je vaktermen in je microcopy verwerkt.
Een korte geruststelling of toelichting is genoeg. Leid de klant vooral niet af!
Wees direct. Schrijf dus ‘Nu downloaden’ of ‘Download nu’ en niet ‘Klik hier om de download te starten’.
Richt je vooral op welke actie er wordt verricht. Dus niet ‘Download hier’ maar ‘Download hier de whitepaper over microcopy’.
Gebruik spreektaal, vermijd negatieve of dreigende woorden en toon de gebruiker empathie en behulpzaamheid.
Help de gebruiker door in het aankoop- of inschrijfproces de weg naar de afname toe makkelijker te maken. Verwerk de behulpzaamheid in jouw micropy door korte, duidelijke instructies te geven.
Je hebt de kans om de stem van je merk te benadrukken! Grijp deze kans door je brandvoice in je microcopy te verwerken.
Wanneer er zich een foutmelding op je website plaatsvindt, is dit hét perfecte moment om je van je beste kant te laten zien aan je potentiële klanten door ze op weg te helpen. De melding ‘error’ of ‘pagina bestaat niet’ is echt geen goede zet. Succesmeldingen zijn erg goed om je klanten een goed gevoel te geven. Je klanten vinden het fijn om de bevestiging te krijgen dat zij een goede keuze hebben gemaakt wanneer zij jouw product of dienst hebben afgenomen.
Last but not least en heel belangrijk! De microcopy moet passend zijn op de plek van de website. Wijk niet af van logica. De gebruiker verwacht namelijk dat wanneer hij zijn e-mailadres moet invullen, hij daaronder klikt op een actiebutton met ‘verstuur’ of ‘meld je aan’. Zorg ook dat jij je microcopy verwerkt in het design van je website.
Ennn dan de hamvraag! Is microcopy onmisbaar? JA! Microcopy is onmisbaar wanneer je meer uit je website wilt halen. Er zijn genoeg bedrijven die gebruik maken van microcopy op hun website. Kijk vooral goed rond en haal zo inspiratie op voor je eigen website.
Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag met korte en pakkende copy om jouw doel te behalen.