5 YouTube-hacks om je kanaal te boosten

Nog niet de gewenste resultaten op YouTube of van plan om een kanaal te starten? Denk dan goed na over je thumbnails, eindkaarten en videotitels! Wat?! In deze blog geven wij jou 5 tips die je kanaal een boost geven.

YouTube hacks

Eerst even wat feitjes:

  • Elke maand komen er 1,9 miljard gebruikers op YouTube;
  • Jaarlijks kijken zij voor 46.000 jaar aan content weg;
  • Dat is per dag een kijktijd van meer dan 1 miljard uur;
  • De gemiddelde sessietijd is 40 minuten;
  • Het is de op één na grootste zoekmachine.

Moeten we nog even doorgaan? Ja, eigenlijk wel.

Let’s go dus!

1. Ideale lengte van de video

Wat is nou de perfecte lengte van een YouTube-video? Videosoftwarebedrijf Wistia deed onderzoek naar videolengtes en de gemiddelde betrokkenheid. Dit deden ze door 564.710 video’s te analyseren, dat is:

  • Meer dan 1,3 miljard uur;
  • 54.166.66 dagen;
  • 148.809 jaar aan video

Wow.

Dat is héél veel en de resultaten hiervan zijn te zien in onderstaande grafiek. Video’s die korter dan 2 minuten zijn, trekken het meeste engagement. Vanaf dat moment neemt het geleidelijk af en vanaf 7 minuten is er pas weer een keerpunt. Betekent dat dat je dan maar alles moet knippen tot 2 minuten? Nee, zeker niet! Een belangrijke vuistregel leert: “Zo lang als relevant, maar zo kort mogelijk”.

de ideale lengte voor een videotitel op Youtube

De ideale lengte van een titel voor een video op YouTube. Bron: Wistia

2. The End? Niet zonder een eindkaart

Tijdens of aan het eind van de video geeft YouTube je de mogelijk om een extra call to action toe te voegen in de vorm van een eind- of infokaart. Dit is een interactief element over de video heen. Hierin promoot je je kanaal, voeg je een poll toe of stimuleer je kijkers om op de volgende video te klikken.

Het toevoegen van zo’n eindkaart is een fluitje van een cent in de YouTube Creator Studio. YouTube biedt verschillende templates die je eenvoudig personaliseert.

YouTube eindkaart

Vergeet niet om een template voor je video te selecteren

3. Lekker bingewatchen!

Heb je video’s met een bepaald thema? Gooi ze in een afspeellijst! Niet alleen staan ze nu allemaal keurig overzichtelijk bij elkaar, het heeft nog veel meer voordelen! Tegenwoordig hebben veel kijkers autoplay aanstaan: als de video is afgelopen, schakelt YouTube dan vanzelf over naar de volgende gerelateerde video (en dat hoeft niet jouw video te zijn). In een afspeellijst blijven ze bij jouw kanaal en zullen jouw video’s blijven lekker doorspelen.

Wil je linken naar je video op YouTube? Voeg een afspeellijst ID toe aan je URL. Zo komen je kijkers gelijk in een afspeellijst terecht, bijvoorbeeld:

Normale URL: https://www.youtube.com/watch?v=Im9RVfe9TP8

Normale URL + Afspeellijst ID: https://www.youtube.com/watch?v=Im9RVfe9TP8&list=PLW6gpPj4YdJkXWUNNMlWsSzXSXlCIw6Ru

Bonustip: voeg ?sub_confirmation=1  toe achter de URL en kijkers worden gelijk gevraagd om te abonneren op je kanaal 🙂

4. Laat je thumbnail eruit springen

Klein maar fijn! De thumbnail is naast de titel en beschrijving het lokkertje om mensen over te halen jouw video te bekijken. Zonder goede thumbnail is je video vrijwel kansloos. Belangrijk dus dat jouw video eruit springt, maar zorg er wel voor dat je thumbnail representatief is voor de video. Als er op je video veel wordt geklikt, maar kijkers snel weer afhaken, betekent dat een slechte bouncerate en dat wil je niet. Het algoritme van YouTube ziet jouw video namelijk als niet relevant en zal je video minder vaak laten zien.

Vertel een verhaal met je thumbnail, maak een afbeelding die triggert. Let wel op dat het formaat vrij klein is en dat je geen ruimte hebt voor grote stukken tekst. Daarnaast is het ook handig om een herkenbaar element aan je thumbnail toe te voegen. Zoals dezelfde kleuren, kader of het logo van je kanaal. Dit zorgt namelijk voor herkenning en dat wil je wél.

YouTube thumbnails

Thumbnails van GoldfiZh op YouTube

5. Kort maar krachtig

Een titel verzinnen is niet zo eenvoudig als je zou denken. YouTube heeft een maximum van 60 tekens voor een titel. Dat is even lang als de vorige zin. Meer mag wel, maar dan komt de titel niet volledig in de zoekresultaten te staan.

Gebruik zoektermen in de titel, beschrijving en tags die je aan de video meegeeft. Deze herhaling vindt YouTube’s algoritme leuk en jij dus ook. Laat ook je kanaal- en/of bedrijfsnaam regelmatig terugkomen.

Laatste tip: wees beschrijvend en uitgebreid in je titel. Bijvoorbeeld de titel: “Design trends” is niet uitgebreid genoeg. Maak ervan: “De 6 Design Trends van 2019 – GoldfiZh”. Stel dat dit filmpje onderdeel is van een serie, dan zou je ervan kunnen maken: “Contenttips: de 6 Design Trends van 2019 – GoldfiZh” (51 tekens). Wees ook hier niet misleidend, zorg voor een passende thumbnail en blijf bij de inhoud van de video. Ook (te) veel hoofdletters in een titel doen schreeuwerig overkomen en schrikt vaak af.

Aan de slag dus!

En na het lezen van deze blog abonneer jij je wel even op het YouTube-kanaal van GoldfiZh, toch?

Dan zie ik je daar!

En wil je meer weten? Neem dan even contact met me op! ⤵️

Lees ook:

Susan van Veenendaal
Digital Producer
4 stories

Creatieve nerd. Weet alles over content, websites en campagnes. Een keertje kletsen? Stuur een berichtje 👉

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×