21 november 2025
Contentcreatie is lang gegaan over tekst en afbeeldingen. De laatste jaren is daar short video bijgekomen, en in 2026? Dan gaan we voor originele, creatieve én interactieve tooling die jouw doelgroep vooruit helpt. Helpful tooling noem ik dat. Met behulp van AI-tooling zoals, Gemini, Claude en ChatGPT is er namelijk veel mogelijk voor content creators.

En met interactieve tooling? Daar kan je alle kanten mee op. Denk aan calculators, interactieve infographics of... een leerzaam speletje. Alles kan. Bijvoorbeeld de klassieke game snake gecombineerd met de digital marketing van Goldfizh.
In deze variant van snake hebben we de huisstijl van Goldfizh, de inhoud van de website en gamification samengebracht in een simpel spelletje. Aan de hand van drie thema's kan je tips opeten en zo je marketingkennis vergroten.
Is dit een perfect voorbeeld van helpful tooling?
Nee.
Is het een kijkcijferkanon binnen Google?
Nee.
Is het goede inspiratie?
JA!
Het laat in mijn beleving heel duidelijk zien hoe je snel (ik heb dit afgelopen week in een paar vrije momenten geprompt) unieke elementen kan creëren die mensen laten engagen met een pagina.
De welbekende term helpful content van Google heeft wat mij betreft een upgrade nodig. Content op je website is niet langer tekst (expertise) of een afbeelding of video (how to), maar een interactieve ervaring die je antwoorden gaat geven.
Met AI wordt de standaard voor wat content, een website of een merk moet zijn flink verhoogd. Waar je voorheen voor een 'extraatje' op je tekstuele en visuele content weken op development moest wachten, of driekwart van je campagnebudget moest besteden, kan je dat nu betrekkelijk eenvoudig zelf doen.
Een goed idee is het belangrijkste. En zelf de mogelijkheden om het in je CMS te zetten werken ook, maar je kan dit in een middag voor elkaar krijgen.
Ben je bezig met een content-, marketing- of SEO-strategie voor 2026? En heb je inspiratie nodig? Ik denk graag met je mee!