Share

5 graphic motion trends van 2023.

5 april 2023

De wereld van motion is altijd in beweging. En in een tijdperk waarin digitalisering, experience, marketing en tech steeds meer samenkomen speelt motion een steeds grotere rol. Benieuwd welke motion trends in 2023 tevoorschijn komen? Je leest het in deze blog.

Eveline Hoogenboom
eveline@goldfizh.nl

Wat is motion?

Motion design laat grafische elementen bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een bewegend logo op een website, een op-en-neer deinende grafieken tijdens een explainer of een Digital Out Of Home waar een leeuw uit springt. Motion laat stilstaand design tot leven komen.

5 motion design trends

Trend 1. De wereld van 2D en 3D komen samen

Digitalisering biedt ons steeds meer mogelijkheden. Meer beeld, meer beweging, dus meer motion!  Een manier om meer uit motion te halen in 2023, is door 2D en 3D te combineren. Creëer grafische inhoud die nóg realistischer en meer meeslepend is, om zo echt indruk te maken op de kijker. Zo maak je je animatie uniek, fascinerend en intrigerend én kijkt de kijker ongetwijfeld tot het eind!

Trend 2. Mind blowing motion experience

In 2023 wordt de rol van experience steeds belangrijker. Motion sluit hier perfect op aan! Een interessante manier om motion en experience te combineren is met een 3D projectie. Hierbij gebruik je een beamer om een hele ruimte te vullen met beeld, om zo de kijker (letterlijk) mee te nemen in het verhaal. Je staat als kijker namelijk werkelijk ín het beeldscherm!

Trend 3. Kinetische typografie, aka bewegende tekst

Naast bewegend beeld, bestaat er ook bewegende tekst! De technische term hiervoor is ‘kinetische typografie’. Bij kinetische typografie gebruik je dus bewegende tekst om de aandacht van de kijker te trekken. Je maakt jouw animatie dynamisch, opvallend en toepasbaar op elk medium. Van apps tot websites en van billboards tot video. Deze trend is al langere tijd erg populair onder designers, maar zal nog meer aandacht trekken in 2023.

Trend 4. Seamless scrolling

Smooth bewegingen in je animatie zijn super belangrijk! Dit houdt in dat beelden in je animatie een naadloze overgang hebben die niet te zien is. Als ontwerper gebruik je verschillende grafische componenten om dit effect te creëren. Denk aan vervorming van een element, of een in- of uitzoom om twee scènes op een natuurlijke manier met elkaar te verbinden. Zo’n onzichtbare overgang tussen twee of meer clips houdt de aandacht van de kijker vast en voegt een extra dimensie  van dynamiek toe. Daarnaast kun je dit effectief toepassen op elk medium! Bijvoorbeeld deze website van Spotify.

Trend 5. Gepersonaliseerde motion

Niet te vergeten: gepersonaliseerde motion, ook wel profiling genoemd. Technologieën als artificial intelligence zorgen dat bedrijven content kunnen maken die helemaal is afgestemd op het publiek! Denk bijvoorbeeld aan een video die in real-time elementen toevoegt die specifiek bij jou passen! Waarom dit belangrijk is? Content spreekt zo de kijker meer aan, wordt interessanter én memorabeler.  

Trend 6. Chat GPT gebruiken in After Effects

Last but not least: Het gebruik van AI in animatie. Een voorbeeld hoe we dit toepassen is het integreren van Chat GPT in After Effects. Dit biedt de mogelijkheid om niet alleen automatisch gegenereerde teksten en zinnen te gebruiken, maar ook Expressions en code te genereren en te integreren, waardoor ontwerpers en animatoren meer creatieve controle en flexibiliteit hebben bij het maken van tekst-gebaseerde animaties. Dit proces bespaart tijd, vermindert fouten en biedt nieuwe creatieve mogelijkheden voor het creëren van complexe animaties en effecten.

Graphic motion trend 2023: conclusie

Motion is het soort animatie dat zich voortdurend blijft ontwikkelen en binnen elk medium steeds belangrijker wordt. Het is voor  motion designers dus belangrijk om zich te blijven ontwikkelen en aanpassen aan actuele trends. Wat vorig jaar minder aandacht trok, kun je dit jaar slim uitbreiden als je weet wat je publiek wilt zien!

Kortom, er liggen dit jaar enorm veel kansen op het gebied van motion. Ik ben erg benieuwd hoe we aan het eind van 2023 terugkijken op deze trends. Wil jij één van deze trends terugzien binnen jouw eigen merk? Neem dan contact op met Eveline. Zij kijkt graag welke trending animatie het beste bij jouw merk past!

Meer weten over deze story?

Eveline vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar eveline@goldfizh.nl
Eveline Hoogenboom
Motion designer