9 april 2019
Hoe zorg je ervoor dat jij met je winkel, bedrijf, merk, eenmanszaak of zzp-onderneming goed te zien bent in Google anno 2021? Daar zijn een aantal simpele methodes voor. We zetten de belangrijkste tips op een rij! Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je eigen website. Wacht even… SEO? Dat is Search Engine Optimization. Hiermee worden alle technieken bedoeld, die worden gebruikt om websites beter vindbaar te maken voor Google en andere zoekmachines.
Verschilt lokale SEO veel met normale SEO? Ja. Simpelweg doordat je een andere doelstelling nastreeft met je online strategie. Lokale SEO is vooral relevant voor bedrijven die, je raadt het al… zichtbaar willen zijn in de regio, terwijl SEO voor landelijke bedrijven juist zichtbaarheid zoekt op specifieke onderwerpen.
Over het belang van lokale SEO in 2021 kunnen we kort over zijn: het is een héle belangrijke manier van klantenbinding. Check:
Daar komt bij dat klanten afhaken als iets kleins als de contactgegevens niet (of foutief) vindbaar zijn. Volgens BrightLocal:
Reden genoeg dus om je online zichtbaarheid op orde te brengen. De belangrijkste stap die je moet nemen om lokaal te worden gevonden, is het aanmaken van Google Mijn Bedrijf (GMB). Hiermee laat je namelijk snel weten aan potentiële klanten wie je bent, wat je doet en wat je contactgegevens en openingstijden zijn.
Zoals gezegd: 1 op de 3 bedrijven doet nog niks met GMB. Zorg dus dat je een deel van je concurrentie voor bent!
Je bedrijf staat groot en opvallend aan de rechterkant van een zoekresultatenpagina, waardoor mensen sneller contact met je opnemen of een bezoek brengen aan je website. Als jouw bedrijf het beste aan de zoekintentie van een zoeker voldoet, verschijn jij in beeld.
Houd je klanten up-to-date. Sinds kort is er de mogelijkheid om updates te geven via GMB. Handig! Heb jij een aanbieding, nieuwe openingstijden of op zoek naar een nieuw personeelslid? Breng het de wereld in!
Door je bedrijf aan te melden bij GMB word je ook beter vindbaar op Google Maps. Wel zo handig voor de mensen in je buurt die naar jouw product op zoek zijn. Dit wordt ook wel het ‘local pack’ genoemd. Door je lokale SEO goed op orde te hebben, kan je hierin bovenaan verschijnen bij grote zoektermen.
Klanten en geïnteresseerden in jouw product of merk kunnen eenvoudig contact met je opzoeken via GMB. Wil iemand weten waar je makkelijk kan parkeren? Geef hem direct antwoord (en zorg dat je het voortaan wel duidelijk staat vermeld op je GMB-pagina).
Recensies zijn een belangrijke sociale bewijskracht voor Google. Een bedrijf dat veel goede recensies krijgt op Google is betrouwbaar en wordt daarvoor beloond met een hogere ranking.
Wie online zichtbaar wil worden, moet beginnen met het maken van content. Houd een blog bij, vertel over je projecten of houd mensen up-to-date over je branche. Door in dit soort posts af en toe je plaatsnaam te laten vallen of juist heel specifiek te vertellen over een project dat je in de buurt hebt afgerond, ziet Google dat jij een serieuze speler bent op jouw terrein in jouw regio.
Google vindt niks zo vervelend als gegevens die op verschillende plekken anders zijn. Zorg dus dat je adresgegevens en dergelijke op al je sociale kanalen, websites en andere online uitingen gelijk zijn. Even opletten dus wanneer je verhuist.
En update je Google-bedrijfspagina regelmatig. Actief de vragen van je bezoekers beantwoorden en updates plaatsen wordt beloond door Google.
De laatste maanden zijn we bij Goldfizh druk in de weer met de lokale zoekoptimalisatie voor Arts en Zorg. Dit is een keten van 20 gezondheidscentra waarin verschillende soorten zorg samenkomen, zoals een huisarts, een apotheek, een fysiotherapeut en een psycholoog. Allemaal diensten die alleen lokaal relevant zijn.
Veel vestigingen en diensten die door elkaar heen lopen. Dat is vragen om problemen. Veel van deze lokale diensten werden dan ook niet gevonden via Google. Reden: er was geen lokale focus aangebracht op de pagina’s.
Door elke pagina toe te spitsen op wat het is en waar het zit, zijn we hier langzaam maar zeker verandering in aan het brengen. Zoek maar op ‘huisarts Leeuwarden’ en bekijk de resultaten. Arts en Zorg staat tegenwoordig zelfs boven verschillende vergelijkingswebsites, hoppa! Niet gek voor een zoekwoord waar 2.400 keer per maand op wordt gezocht. Goed geschreven lokale SEO-pagina’s hebben dus een grote impact!
De impact van Lokale SEO wordt duidelijk wanneer je ziet dat je met 1 pagina op twee manieren bovenaan kan ranken in Google op competitieve zoekopdrachten
Het wordt nóg leuker wanneer je 2 dezelfde soort vestigingen bovenaan krijgt, zoals in Rijswijk.
Laten we het niet moeilijker maken dan het is. De basis van lokale SEO is simpel: zorg dat je jouw contactgegevens up-to-date hebt en je Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk hebt ingevuld.
In competitieve branches (denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘koffie Utrecht’ of ‘bakker Tilburg’) is dit echter niet voldoende. Mocht jij na het toepassen van bovenstaande tips nog steeds hulp nodig hebben of wil je een keertje dat ik met je meedenk? Neem even contact met me op!