6 Juni 2023
Komen jouw YouTube-video’s maar niet boven die schamele 100 views uit? Met een goed script zorg je dat je kijkers blijven kijken en dat je video hoger in het YouTube-algoritme terechtkomt. En dat betekent: meer views, meer interactie en dus meer naamsbekendheid voor je merk! Benieuwd hoe we dat doen? We nemen je mee behind the scenes, en vertellen je alles wat je moet weten om een goed script voor online video’s te schrijven!
Een script is de uitgeschreven versie van de tekst in je video. Ieder woord dat in de video gezegd wordt, staat in het script. Bij écht goede video is alles tot in de puntjes voorbereid. De tekst dus ook. Een script biedt je houvast bij het opnemen van je video. Zo wordt je video doelgerichter, effectiever en.. gewoon beter! 😉
Een goede online video begint bij een goed script. Waarom? Deze vier redenen laten zien waarom een script jouw video’s beter maakt!
Een script voorkomt dat je video onnodig lang wordt. Hoe korter je video, hoe meer effect je zinnen hebben. Met een script geef je de kijker alleen relevante info en voorkom je dat je afdwaalt van je onderwerp. Zo houd je je video krachtig, en je kijker geboeid.
Wist je dat je ongeveer 15 seconden de tijd hebt om de aandacht van de kijker te pakken? Je moet dus snel tot de kern van je verhaal komen. Met een script zorg je voor een goede spanningsboog, zodat de klant de hele video lang aan je lip hangt.
Waarom maak je deze video eigenlijk? Wat wil je er mee bereiken en welke boodschap wil je overbrengen aan je klant? Een script dwingt je om jezelf deze vragen te stellen. Bij het schrijven van een script, wordt je verhaal duidelijker. En je video effectiever!
Een script kan je voor meerdere doeleinden gebruiken. Dat scheelt je veel tijd. Superhandig! Gebruik je tekst bijvoorbeeld als input voor je webteksten of productpagina’s als deze, of voeg het als ondertiteling toe op YouTube. Daar worden de algoritmen van YouTube en zoekmachines ontzettend blij van! En als je het goed doet, vind je jouw video door een slim geschreven script ook terug op nummer 1 in Google!
Het maken van je script begint bij het bepalen van je doelgroep. Wie wil je eigenlijk aanspreken? Bij het maken van een video is dat een superbelangrijke vraag. Een explainer voor kinderen zet je heel anders op dan een video voor professionals. Welke woorden gebruik je? Maak je gebruik van humor? Welke vraag stel je centraal? Deze keuzes maak je allemaal op basis van je doelgroep.
Zorg ervoor dat je je boodschap duidelijk hebt voordat je begint aan het schrijven van je script. Verplaats je in je kijkers, wat willen ze weten over dit onderwerp? Welke vragen willen ze beantwoord hebben? Verwerk deze vragen in je titel en omschrijving. Zo doe je het beter op google en pak je meer views!
De eerste paar seconden van je video zijn cruciaal. Maak de kijker nieuwsgierig met een pakkend intro. Gooi er bijvoorbeeld een kleine cliffhanger in en geef al iets prijs van wat je later gaat bespreken in je video.
Nu je de aandacht van de kijker getrokken hebt, is het tijd om over te gaan op de kern. Dit is het langste gedeelte van je video. Je geeft hier informatie of je vertelt een verhaal. Probeer dit gedeelte onder te verdelen in kleinere stukjes. Gebruik bijvoorbeeld tips, een stappenplan of hoofdstukken. Dit maakt je video overzichtelijker voor de kijker. Ook kun je de video dan makkelijker verdelen in chapters. Dat is weer goed voor je vindbaarheid!
Eindig je video’s altijd met een call to action. In een call to action spoor je je kijker aan om over te gaan tot actie. Vraag je kijkers bijvoorbeeld om te abonneren op je kanaal, of link ze door naar je andere video’s. Zorg ervoor dat je kijker zo lang mogelijk op je kanaal blijft hangen, daar gaat het YouTube-algoritme goed op!
Onthoud: je schrijft geen roman. Je maakt een script voor een video. Zorg er dus ook voor dat beeld en tekst elkaar versterken. Je hoeft niet alles te vertellen. Als je iets kan uitbeelden, beeld het dan uit! Je maakt niet voor niks een video in plaats van een blog.
Als je één van onze copywriters in een afgesloten ruimte tegen zichzelf ziet praten, is-ie niet gek geworden. Wij spreken onze scripts altijd een keer hardop uit. Zo kom je er namelijk snel achter of iets raar of geforceerd klinkt. Aan een goed script mag je niet horen dat het vooraf bedacht is. Gebruik dus zoveel mogelijk spreektaal, en lees je script altijd een keer hardop.
Een script? Krijg je dan geen voorgekookte video’s zonder spontaniteit? Niet als je het door ons laat schrijven! Onze copywriters denken met je mee over hoe je je boodschap het best overbrengt en je publiek aanspreekt. Zo zorgen we dat je video lekker wegkijkt én bovenaan staat in de zoekmachine. Wij schrijven scripts voor verschillende doeleinden: