Huh?! Geen likes meer op Instagram en Facebook?

Verdwijnen de likes in je Instagram-tijdlijn? Dat kan heel goed! Instagram verbergt nu ook de likes in Nederland. In andere landen wordt hiermee ook op Facebook en Twitter geëxperimenteerd. De sociale media doen dit om de bijkomende effecten op geestelijke gezondheid en maatschappelijke druk te verminderen én de focus weer terug te brengen naar content. Supersociaal! Alleen: wat betekent dit voor de socialmediastrategie van jouw merk?

Likes verdwijnen en gaan weg op social media

POSITIEVE ERVARINGEN MET VERBERGEN VAN LIKES

Instagram experimenteert nu wereldwijd met het verbergen van likes. Ook in Nederland dus. De test werd in eerste instantie alleen opgezet in Canada en daar zijn de eerste reacties op Instagram zonder likes positief. Gebruikers noemen het ‘verfrissend’ dat ze zich na het plaatsen van een foto geen zorgen hoeven te maken over het aantal likes dat ze krijgen. Ook in de andere landen bleek het een succes, zo laat Instagram via Twitter weten. 

De makers van Instagram beseffen dat zij een enorme impact op het leven van hun miljoenen gebruikers hebben. Het platform begon met het experiment: een Instagram zonder zichtbare likes. Het is haast niet voor te stellen dat de twee meest bekende social media straks werken zonder likes. Toch is het een reëel scenario.

Likes als applaus

Een Instagram en Facebook zonder likes is als een optreden zonder applaus. Een like is namelijk hetzelfde als een complimentje of een beloning krijgen voor je werk. Krijg je geen of weinig likes dan voel jij je ondergewaardeerd. Voor sommige mensen, met name jongeren, beheerst dit hun leven waardoor zij zichzelf verliezen in het maken van ‘likeable’ content. Dat wil Instagram dus tegengaan.

Zijn zorgen bij influencers terecht?

In de landen waar de test wordt uitgevoerd merken influencers dat zij minder likes krijgen, dan toen die nog wel zichtbaar waren. Sommigen uiten daarom bezorgdheid naar hun bereik en groei. Ze zijn bang dat onzichtbare likes leiden tot minder volgers en minder betrokkenheid. Nicki Minaj is tot dusver de enige beroemdheid die het platform daarom ook boycot. Ze schreef op Twitter dat ze niets meer op Instagram zal plaatsen, omdat de likes verdwijnen. Dat houdt ze dan ook al sinds 9 november vol.

Marketingbureaus en influencer agencies daarentegen lijken minder bezorgd over het verdwijnen van likes en zien juist kansen ontstaan. Wij sluiten ons daarbij aan!

Waarom jij je niks moet aantrekken van onzichtbare likes

1) Betrokkenheid

De relatie van een influencer met zijn publiek verbetert en is ‘echt’. Als merk moet jij niet alleen veel mensen willen bereiken, je moet je ook afvragen wie je bereikt. Iemand met een lager aantal volgers (micro-influencer) kan precies door de juiste mensen – creatieven, mediabazen en andere invloedrijke mensen – worden gevolgd. Met hen samenwerken is veel waardevoller dan een blogger met misschien wel miljoenen volgers (mega-influencer). 

Kies voor authenticiteit in plaats van kwantiteit. Afgelopen jaar schreven we al dat micro-influencers een steeds grotere rol gaan spelen. De betrokkenheid van deze Instagrammers is veel effectiever, zij hebben volgers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en het contact is persoonlijker.

2) Instagram Stories

Instagram Stories laat geen likes zien en toch explodeert de feature in populariteit onder gebruikers, bedrijven en influencers. Ook hier zie je: likes zijn bevredigend, maar reacties zijn veel meer waard.

3) Focus op onderscheidende content

Facebook en Instagram laten weten dat zij een plek moeten zijn waar mensen zich op hun gemak voelen en vrij kunnen uiten. Als gebruiker kan jij je weer focussen op authentieke content. Je hoeft geen beelden te maken die door duizenden mensen geliked worden, want deze zijn toch niet te zien. Als merk kun jij je dus nóg meer onderscheiden.

4) Likes zijn niet meer dan een getal

Likes zeggen niks over het uiteindelijke bereik of de betrokkenheid van volgers. Hoe vaak een post gedeeld of opgeslagen is, zegt veel meer over de relatie die de influencer of het merk heeft met het publiek. Zoals het tabblad Activiteit, die laat de interacties, bereik en weergaven per week zien.

5) Stiekem verandert er niet zo heel veel

Tenslotte verandert er eigenlijk weinig voor bedrijven of influencers met een geverifieerd account (blauw vinkje achter naam). De likes blijven zichtbaar voor de gebruiker en die kan deze gegevens nog steeds doorspelen naar eventuele advertentiepartners.

Oké, en als we dan toch iets negatiefs moeten zeggen

De toekomst kan uitwijzen dat we door onzichtbare likes minder investeren in influencermarketing, maar meer in advertenties. Nadeel hiervan is dat een Instagram-feed overspoeld wordt door reclame en hier zit natuurlijk niemand op te wachten.

Of sociale media het verbergen van likes gaan doorvoeren of laten zoals het is. Als bedrijf is het sowieso verstandig om influencers en gebruikersprofielen op meer dan een getal en wat hartjes en duimpjes te beoordelen. Er bestaan andere statistieken die veel meer zeggen over betrokkenheid, interactie en uiteindelijke bereik. Zie het als een kans en focus je op authentieke en onderscheidende content – daar bereik je veel meer mee!

Aan de bak!

Wil jij jouw content aanpassen of starten met een bedrijfsprofiel op Instagram en Facebook? Stuur me even een berichtje!

Lees ook: 

Annebel Wouters
Digital Copywriter
2 stories

Oud-journaliste die altijd op de hoogte is van de laatste digitale en social ontwikkelingen. En weet als geen ander hoe je mensen online moet bereiken. Kennismaken? Mail haar gewoon even!

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Kom anders langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×