LinkedIn Stories: zó haal je meer leads uit LinkedIn!

Brand new: LinkedIn Stories! Na Instagram, YouTube en Facebook kan het zakelijke platform LinkedIn niet achterblijven. Waarom is het belangrijk en wat kan je er als merk mee? Wij zetten alle voordelen, do’s en don’ts en inspiratie op een rij, zodat jij straks nieuwe leads binnenhaalt!

Linkedin Stories: hoe werkt het en wat kan je ermee

👉 Leuk feitje: Nederland is het eerste land met LinkedIn-stories. Dat betekent dat je buitenlandse connecties nog niet direct jouw stories kunnen zien. Dus zorg ervoor dat je snel expert bent op dit gebied en voorsprong pakt op je buitenlandse concurrenten!

Wat zijn LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories is dé nieuwste feature van LinkedIn. Hiermee kan je net als op andere sociale media snel updates geven via een foto of video. Een story staat 24 uur en verdwijnt daarna weer. Vooralsnog is deze feature alleen beschikbaar in Nederland voor persoonlijke profielen, al wordt de functie langzaamaan ook beschikbaar voor bedrijfsprofielen. 

Je hoeft dus niet meer voor elk nieuwtje dat je wilt delen een hele post te maken: je kunt dit nu snel en laagdrempelig delen. LinkedIn Stories zijn alleen te vinden en te delen in de app.

Hoe plaats ik een Story op LinkedIn?

Maar hoe werkt dat nou precies, het plaatsen van zo’n Story? Als je Instagram Stories al onder de knie hebt, heb je hier een voordeel: het werkt nagenoeg hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de LinkedIn Stories alleen ziet én kunt uploaden op de mobiele app. Zorg dus dat je deze hebt gedownload voordat je van start wilt gaat.

Je plaatst een LinkedIn-Story in 6 stappen:

  1. Open de app
  2. Klik op je eigen profiel
  3. Kies je video of foto
  4. Voeg wat extra’s toe!
  5. Vergeet je stickers niet
  6. Deel je story!

Ik licht deze stappen hieronder uitgebreid toe.

LinkedIn Stories openen

Stap 1: Open de app

Open de LinkedIn app, meld je aan en klik links onderin op het ‘huis’ icoon. Zo ga je naar de homepage waar je Stories kunt uploaden en bekijken.

Stap 2: Klik op je eigen profiel

Bovenaan op de homepage zie je rondjes verschijnen. Dit zijn de Stories van mensen of bedrijven waar jij een connectie mee bent op LinkedIn. Het eerste rondje ben jij zelf. Klik daarop om je Story te uploaden.

Stap 3: Kies je video of foto

Je kunt hier kiezen om een foto of video te maken, maar je kunt er ook één uploaden vanuit je filmrol. Klik op het icoon links onderin om een beeld te uploaden dat je al eerder gemaakt hebt. 

Door op het tweede icoon links te klikken draai je je camera, om zo een selfie te kunnen nemen. Sta je in een donkere ruimte en kan jouw beeld wel wat licht gebruiken? Druk dan op het icoon rechts onderin om de flitser aan te zetten. Zelf een foto of video maken? Klik op het rondje om een foto te maken, houd het rondje ingedrukt om een video te maken. 

👉 Bonustip: als je het geluid onder je video niet nodig hebt, zet deze dan uit door op het megafoonicoon linksboven te klikken. Zo voorkom je ongemakkelijk achtergrondgeluid of privégesprekken. 

Tekst toevoegen bij LinkedIn Stories

Stap 4: Add some extra dingen!

Je hebt je beeld gekozen, nu is het tijd om de extra’s toe te voegen! Laten we beginnen bij de tekst. Klik rechts bovenin op het ‘T’ icoon. Je kunt kiezen voor twee soorten vormgeving: witte achtergrond met gekleurde tekst of alleen gekleurde tekst. 

Je kunt dit kiezen met de iconen rechts bovenin. Wil je de tekst anders uitlijnen? Klik dan een aantal keer op het eerste icoon in de rechterbovenhoek om te kijken wat jij mooi vindt. Door de gekleurde rondjes aan te klikken verandert de kleur. 

Heb je je tekst getypt en wil je nog veranderen van vormgeving of kleur? Dat kan! Klik op de iconen rechts bovenin en op de gekleurde rondjes om je vormgeving naar jouw smaak te maken. 

Ook kun je de grootte en plaatsing van de tekst zelf bepalen. Door met één vinger op de tekst te klikken en te bewegen, verplaatst de tekst. Door met twee vingers de tekst aan te raken en naar binnen of naar buiten te trekken, pas je de grootte aan. De tekst toch verwijderen? Tik de tekst met één vinger aan en verschuif hem naar het prullenbak icoon onder in beeld. 

Stickers toevoegen bij LinkedIn Stories

Stap 5: Vergeet je stickers niet

Je bent helemaal tevreden met de tekst, maar vind je dat er nog wel iets mist? Dan kun je kiezen voor een sticker! Klik op het eerste icoon rechts bovenin en scroll tot je een geschikte sticker vindt. Wil je iemand taggen in jouw foto? Klik dan op het ‘@vermelding’ icoon boven de stickers. Het aanpassen of verwijderen van stickers werkt hetzelfde als bij de tekst.

LinkedIn story publiceren

Stap 6: Deel je story!

Je Story is af, compleet met stickers, gifjes en tekst. Nu kun je jouw Story delen! Klik op ‘artikel delen’ rechts onderin en je Story wordt 24 uur zichtbaar voor al je (Nederlandse) connecties. Wil je zien wie jouw Story allemaal bekeken heeft? Ga dan naar de homepage en klik op jouw rondje. Linksonder zie je hoeveel mensen je Story gezien hebben en door omhoog te swipen kun je zien wie het zijn. 

👉 Good to know: je Stories zijn openbaar, dus er kunnen ook kijkers zijn waar je nog geen connectie mee bent. Je kunt ze vanuit jouw Story direct een connectie verzoek of bericht sturen. Wil je jouw Story verwijderen, downloaden naar je filmrol of doorsturen naar iemand in een privébericht? Klik dan op de drie bolletjes rechts bovenin. 

Tips: wat moet ik delen op LinkedIn Stories?

Je weet nu hoe je iets moet delen, maar wát moet je delen? Daar hebben wij, maar LinkedIn zelf ook, een aantal tips voor. De content die je hier gaat plaatsen is namelijk anders dan wat je bijvoorbeeld deelt op Facebook of Instagram.

Waar die platformen echt over jou gaan, je persoonlijke leven en alles wat je meemaakt, draait LinkedIn echt om je werk en je carrière. Het is dus niet de bedoeling om je #sundaybreakfast of #datenight content te gaan delen. Maar wat deel je dan wél?

Tip 1: deel huidige projecten

Foto’s van je kantoor, filmpjes van moodboards of een vlog waarin je vertelt waar je mee bezig bent. Voor je connecties heel interessant om te zien waar je nu mee bezig bent en of zij er zelf ook iets mee kunnen.

Tip 2. deel je tips and tricks

Heb je een leuke webinar gevolgd, een interessant artikel gelezen of heb je zelf misschien een ebook uitgebracht? Post dan af en toe wat tips die je graag met je connecties wilt delen. Niet alleen om ze iets bij te brengen, maar ook om te laten zien wat voor kennis jij allemaal bezit.

Tip 3. ‘Live’ reporting

Ben je op een tof evenement of sta je zelf bijvoorbeeld op een beurs? Dan is Stories de perfecte manier om live content hiervan te delen en mensen realtime op de hoogte te houden.

Tip 4: behind the scenes

Geef al je connecties een kijkje in de keuken! Met Stories kun je op een laagdrempelige manier mensen laten zien hoe jullie dagelijks aan het werk zijn, hoe gezellig vol de lunchtafel is en wat voor interessante workshops jullie allemaal volgen. 

👉 Let hier wel op dat je niet te casual beelden gaat delen: dronken collega’s op een vrijmibo is niet altijd het beeld wat je af wilt geven.

Tip 5: plaats oproepen

Omdat de Stories bij iedereen bovenaan de homepage staan en de Stories blijven doorlopen wanneer je er eentje opent, is dit dé uitgelezen plek om de aandacht te krijgen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan of zoek je juist een nieuwe collega? Heb je een presentator nodig, zoek je een geschikte locatie voor een evenement of ben je opzoek naar een freelancer? Dan is dit dé plek om de aandacht van je netwerk te trekken. 

Probeer het maar eens, je zult zien dat dit meer aandacht trekt dan een normale post!

Do’s and dont’s bij je LinkedIn-stories

We benoemden het al eerder, maar het is goed om jezelf te allen tijde af te vragen of het voordelig is om bepaalde content te posten. Dus voordat je nu fanatiek aan de slag gaat met LinkedIn Stories en foto’s van de pasgeboren baby van zus gaan delen, vraag jezelf af: wil ik dat mijn professionele netwerk deze content ziet?

LinkedIn heeft zelf ook duidelijk een aantal don’ts aan deze nieuwe feature verbonden, waarbij het delen van onprofessionele privémomenten op nummer 1 stond. Daarnaast stond spammen van diensten en producten of content die je carrière geen goed doet ook hoog in het lijstje. Kortom: probeer deze nieuwe feature zeker uit, maar houd het professioneel.

Aan de slag met LinkedIn-stories, maar nog wat hulp, creativiteit of inspiratie nodig? Mail me gewoon even → maartje@goldfizh.nl

Andere lazen ook:

Maartje Walstra
Digital Creative
4 stories

Als er iemand veelzijdig is, dan is het Maartje wel. Met haar scherpe copy, indrukwekkende visuals en vingervlugge cameraskills zet ze zich volledig in voor ieder project. Vragen over de blog? Mailen mag altijd! ➡️

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Duik gewoon even in onze vissenkom (Tractieweg 41K, Utrecht), dan checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×