25 augustus 2020
Google for Jobs is gelanceerd in Nederland! Dit is Google’s eigen vacaturesite, die wel eens groter kan worden dan Indeed. Tijd voor SEO voor vacatures dus. Wie in de recruitment werkt, vertellen we niks nieuws. Alleen: weet jij al hoe je deze nieuwe, enorme kans benut om je vacaturebereik te vergroten? Ik leg het je in 4 minuten uit. Let’s go!
Zoek eens op een willekeurige vacature als ‘digital marketeer Utrecht’ en bekijk de resultaten. De eerste 5 (!) komen van Indeed. Daaronder volgen nog een paar linkjes van de Nationale Vacaturebank, maar veel meer dan deze 2 sites krijg je niet te zien. Je kan eigen vacature dus nog zo goed optimaliseren voor Google, op de eerste pagina kom je niet. Maarrr, dat gaat vanaf nu veranderen dankzij Google for Jobs!
Update 25 augustus 2020: Ja, Google for Jobs is officieel live in Nederland! De functie wordt de komende weken uitgerold.
De livegang in Nederland kondigde zich al een lange tijd aan. Google is in Nederland samenwerkingen aangegaan met DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (carrière platform Werken voor Nederland).
Ook kan je jouw eigen vacatures laten oppikken door Google for Jobs. Daar helpen we je bij! Aangezien de zoekresultaten in Amerika en andere Europese landen al een jaar of 2 worden verrijkt met deze job search engine weten we al vrij veel over deze nieuwe manier van vacaturemarketing.
Google for Jobs is een nieuwe manier Google om vacatures te tonen. In plaats van dat er een lijst komt met ‘normale’ zoekresultaten, verschijnt er binnenkort een blauwe widget (zie onder) van Google met daarin een geoptimaliseerde weergave van vacatures. Een beetje zoals je dat nu ook al vaak ziet bij het boeken van een vlucht of hotel.
Google for Jobs zorgt er dus voor dat werkzoekenden online sneller en meer relevante banen vinden. Aan de andere kant worden werkgevers juist geholpen doordat ze zichtbaarder worden bij de juiste kandidaten. Deze video van Google verduidelijkt het een en ander:
De widget neemt namelijk vrijwel de gehele resultaatpagina op Google over. Dit betekent nieuwe SEO-kansen! En daar houden we van ❤️
Wie zijn vacatures nu op de juiste manier optimaliseert, gooit straks wél hoge ogen in Google. Hoe werkt dat precies?
Dankzij de (big) data die Google tot zijn beschikking heeft weet de zoekmachine héél goed welke vacatures perfect bij jou aansluiten. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de woonplaats van de zoeker, maar ook met zijn werkervaring en voorkeuren. Zo krijgt de gebruiker precies die vacatures te zien die voor hem of haar interessant zijn.
Rest alleen de vraag: hoe speel je daar als bedrijf slim op in?
De zogeheten structured data krijgen een steeds belangrijkere rol voor SEO. Door Google in html-code te vertellen waaruit je pagina -of in dit geval je vacature- is opgebouwd, wordt je pagina beter weergegeven in de zoekresultaten. Niet alle cms-systemen kunnen dit: vraag dus even aan je webbouwer of ‘ie dit mogelijk wil maken.
Om vacatures in Google for Jobs te krijgen, zijn de volgende 8 punten in je tekst en structured data vereist:
Om de concurrentie aan te blijven gaan met gevestigde namen als Monsterboard, Indeed en Vacaturebank moet je jouw vacatures blijven bijhouden. Vacature verlopen? Verwijder hem dan. Rank je onder de gevestigde orde? Specificeer je zoekopdracht dan. Dus niet: ‘digital marketeer Utrecht’, maar ‘junior online SEA marketeer Utrecht’.
Google for Jobs werkt qua ‘SEO-regels’ hetzelfde als de zoekmachine van Google. Zorg dus dat je, afgaande op bovenstaand voorbeeld, de termen (keywords) ‘junior online marketeer’, ‘SEA’ en ‘Utrecht’ laat terugkomen in de tekst, titel en meta tag.
En hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe meer je wordt beloond door Google in de rankings. Zorg dus voor een actieve, aantrekkelijke schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.
Zorg dat je een slimme sitemap hebt. Met een zogeheten Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures zorg je ervoor dat Google altijd weet heeft van de laatste status van je vacatures op je website.
Een logo trekt de aandacht. En in de berg vacatures die je online kan vinden is elke manier van opvallen er één. Maak je vacature dus compleet.
Nog niet overtuigd van het belang van Google for Jobs? Check dan deze casestudy van ZipRecruiter eens. Dankzij deze nieuwe zoekfunctie heeft het bedrijf:
Ennn good to know:
Bij de introductie van Google’s vacaturesite in Engeland bleek dat 47 van de top 100 wervingsbureaus niet beschikten over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs. Er is dus een wereld te winnen!
Als jij je vacatures zelf hoog weet te ranken in Google for Jobs heb je dure partijen als Indeed en andere wervingsbureaus wellicht helemaal niet meer nodig.
Ik help je hier graag mee, stuur gewoon een mailtje of voeg me toe op LinkedIn! ⤵️