Creatief met Insta! 5 tips om Instagram-stories effectief in te zetten

Insta-stories zijn een medium op zich geworden. Per dag maken 400 miljoen mensen gebruik van deze eindeloze swipefunctie op Instagram. Verslavend, maar het werkt dus! Driekwart van die gebruikers bezoekt namelijk de website van de afzender en 1 op de 3 personen raakt meer geïnteresseerd in een merk of product na het zien van een Story. Dus: hoe val je op?

Creatief met Instastories

Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik regelmatig omhoog swipe of op het profiel klik wanneer ik iets voorbij zie komen wat mij opvalt. Als bedrijf kun je het medium op zoveel verschillende creatieve manieren inzetten dat het een handige tool is geworden om op te vallen bij je doelgroep. Dit zijn wat mij betreft de 5 beste manieren.

#1 Ontwerp je eigen gifjes en filters voor je bedrijf

Gifjes zijn bewegende plaatjes en kreten die je op een foto of video kan plaatsen. Er zijn al vele gifjes die je op Instagram kan vinden door middel van de zoekbalk, maar het is ook mogelijk om zelfgemaakte gifjes te uploaden. Een voorbeeld van een organisatie die goed gebruik maakt van eigengemaakte gifjes is het festival Lowlands.

Zo waren er dit jaar bewegende gifjes van typische kledingitems die gedragen worden tijdens het evenement. Zo waren de Bucket Hat en Fanny pack terug te vinden in de lijst. 

Lowlands gebruikte naast gifjes ook filters in hun huisstijl. Filters zijn lagen die over een foto of video heen geplaatst kunnen worden.

Een ander voorbeeld van een merk dat filters gebruikt is VT Wonen. Zij plaatsten in hun story een video over hoe je het filter kan vinden en gebruiken.

Het gebruik van de gifjes en filters is win-win voor elk bedrijf. De gebruikers kunnen een creatieve draai geven aan hun foto’s en het bedrijf heeft bouwt hierdoor naamsbekendheid op.

#2 Zorg voor interactie met deze tools

Insta stories heeft de tool Polls (foto 1) en Stel een vraag (foto 2). Met deze tools maak je als bedrijf makkelijk contact met je volgers. Met een ‘Poll’ laat je volgers kiezen tussen twee opties en met ‘Stel een vraag’ krijg je antwoord op je vraag. De resultaten van de antwoorden krijg je in een overzicht te zien, waardoor je makkelijk achterhaalt wat de mening van je publiek is. Het interieurbedrijf Westwing maakt vaak van deze opties gebruik.

westwing home stories instagram

 

Ook is er nog een derde manier om de mening van je volgers in kaart te brengen en dat is het schuifbalk (foto 3). Hier kan de volger zelf het balkje verschuiven naar zijn of haar antwoord. Westwing maakt hier op een creatieve manier gebruik van door de balk verticaal in te zetten en zo antwoord te krijgen op de vraag: wat is jouw favoriete kleur stoel?

#3 Lay-out: creatieve manier om buiten de kaders te denken

Instagram biedt gifjes, filters en tools om je uit te dagen je foto’s meer creativiteit en leven in te blazen, maar er zijn ook vele apps die je hier een handje mee helpen.

Een voorbeeld is Unfold. Met deze app kun je op een makkelijke manier je foto’s in een template zetten en deze naar je fotobibliotheek exporteren.

Unfold Instagram

Ook is het mogelijk om interactie te krijgen met je volgers door middel van een lay-out. Wanneer je deze in je story hebt geplaatst, kunnen volgers hiervan een screenshot maken en ingevuld in hun eigen story plaatsen. In de opmaak kun je het logo van je bedrijf verwerken en de onderwerpen kun je laten aansluiten op voor jou relevante topics.

Lay out voor insta story

 

#4 Advertenties: hoe zorg je dat mensen blijven kijken?

Wanneer je als gebruiker de stories van je ‘volgend’ (de accounts die je volgt) bekijkt, komt er na elke drie stories een advertentie voorbij. Deze hoef je niet verplicht af te kijken om verder te kunnen kijken, maar als adverteerder wil je natuurlijk wel dat de aandacht er zo lang mogelijk bijblijft en eventueel vervolgstappen worden ondernomen.

Ondertiteling

Een simpele manier om toe te passen is ondertiteling. Doordat mensen niet verplicht hun geluid aan hoeven te zetten om de advertentie te bekijken, is de drempel lager om te blijven kijken. Zo kun je als kijker toch volgen wat er gebeurt en wordt er niet bij voorbaat verder geklikt.

Inspiratie

Een andere manier is juist om zo weinig mogelijk tekst te gebruiken en beelden zoveel mogelijk te laten spreken. Ook het gebruiken van een bekend gezicht zal iemand langer naar de advertentie laten kijken. Met andere woorden: inspireer je publiek!

instastories inspiratie instagramstories inspiratie H&M

Bewegende tekst en animaties

Bewegend beeld valt op en dat heeft Ben & Jerry’s goed begrepen. Onderstaande advertentie is door hen gemaakt en zoals je ziet zijn er verschillende animaties die om het product heen vliegen die opvallen.

instastory ben & jerry's

#5 Benut je highlights goed

Wanneer je stories opslaat op je profiel wordt dit een Highlight genoemd. Deze Highlight kun je een omslagfoto en titel geven, zodat het duidelijk is wat er in de Highlight te zien is. NOS Stories maakt hier goed gebruik van. Zij gebruiken de Highlights om bewegende teksten en animaties.

Albert Heijn is ook een goed voorbeeld van een bedrijf dat video inzet in zijn Insta-stories. Zo heeft de AH nu de boodsgrap: een korte woordgrap over een van de producten van Albert Heijn.Op deze manier promoot de supermarkt zijn producten op een manier die blijft hangen bij de kijkers.

Albert Heijn Instagram

Lees ook:

Wist je trouwens al dat GoldfiZh ook eigen gifjes op Insta Stories heeft? Ze zijn te vinden in de zoekbalk onder ‘GoldfiZh’.

Goldfizh Instagram Stories

Mascha de Graaf
Stagiair
1 stories

Mascha is GoldfiZh' nieuwste aanwinst! Een echte Gen Z'er die alles van Instagram en andere sociale media weet.

Zin in tosti’s?

Of gewoon koffie? Of beter kom je langs op onze vrijmibo! Checken we gelijk wat we voor je kunnen doen.

Komen buurten?
Sluiten
Sluiten
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×